Bab 7

2.2K 45 13
                                    

"TERCIPTANYA wanita daripada tulang rusuk lelaki, dekat dengan lengannya untuk dilindungi dan dekat dengan hatinya untuk dicintai. Bukan disakiti." Perlahan suara Dya Zara membaca kata-kata yang diucapkan kepadanya di laman sosial Facebook. Daripada Syadza Aisha.

Banyak ucapan tahniah dan doa ditujukan kepadanya dan Farish Haiqal di wall Facebook. Hanya butang like yang mampu ditekan buat masa ini. Tak tahu apa hendak dibalas.

Walaupun kepenatan, tapi hari bahagia ini dirai dengan penuh keramaian dan besar-besaran. Namun, hati Dya Zara masih merasa bimbang dan takut bila diingatkan kembali siapa suaminya itu.

Dalam lamunan yang panjang Dya Zara terkejut bila pintu bilik miliknya ditolak dari luar. Terbit gementar dalam dirinya. Takut menguasai diri apabila memikirkan dia hanya berdua kini. Berdua dengan Farish Haiqal yang sudah halal buatnya. Suami yang sudah dinikahinya.

Farish Haiqal mengunci pintu dari dalam. Kemudian, menapak perlahan menuju ke arah Dya Zara di birai katil miliknya.

"Dya dah sembahyang isyak?" soal Farish Haiqal sambil duduk bersebelahan dengan isterinya di birai katil.

"Baru sudah," jawab Dya Zara dalam gementar dengan suara yang perlahan.

Farish Haiqal tersenyum manis apabila melihat keadaan Dya Zara. Dya Zara hanya memakai baju tidur yang labuh. Kain cotton berwarna kuning bercorak menjadi pilihannya. Farish Haiqal melihat Dya Zara memegang erat kedua-dua tangannya. Mungkin takut kut, kata hati Farish Haiqal.

"Dya, jom kita solat sunat. Nak?" ajak Farish Haiqal menghilangkan debaran di hatinya juga.

Dya Zara hanya memandang kosong ke arah Farish Haiqal. Terkedu dengan soalan yang diutarakan oleh suaminya.

"Dya?" panggil Farish Haiqal bila melihat isterinya hanya mengelamun.

"Ha, okey. Okey. Dya ambilair sembahyang dulu ya," balas Dya Zara sambil kakinya melangkah menuju ke arah bilik air di dalam bilik tidur itu. 


"YA Allah, Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, segala puji-pujian bagi-Mu, seru sekalian alam. Ya Allah, aku bersyukur kepada-Mu, telah selesai pernikahanku ini. Kami memohon pada-Mu ya Allah, Engkau berkatilah pernikahanku ini. Engkau jadikanlah aku dan isteriku orang-orang yang soleh. Ya Allah, ya Rahman, ya Rahim, pada-Mulah kami memohon pertolongan. Bahagiakanlah rumah tangga kami ya Allah, Engkau berkatilah rumahtangga kami Ya Allah, amin."

Farish Faiqal mengaminkan doa yang dibacanya dan meraup muka dengan kedua-dua belah tangannya. Perlahan kepalanya menoleh ke kanan, melihat isteri yang halal buatnya. Yang menjadi makmumnya.

Dya Zara menghulurkan tangannya untuk bersalaman. Tangannya disambut oleh suaminya untuk bersalam. Tangan kanan suaminya dicium syahdu. Bibirnya melekat di tangan suaminya. Lama.

Tangan kiri milik Farish Haiqal lembut membelai kepala isterinya. Senyuman terukir di bibir Farish Haiqal.

Dya Zara mengangkat kepala lantas mata mereka menatap satu sama lain. Senyuman masih lagi terukir di bibir suaminya.

"Abang Farish, Dya nak minta maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki. Abang Farish maafkan Dya ya, atas segalanya termasuklah yang berlaku ke atas Kak Nia," ucap Dya Zara.

"Abang maafkan. Tapi satu saja. Apa yang terjadi pada Nia semuanya sudah tersurat. Bukan salah Dya."

"Terima kasih, bang," balas Dya Zara sambil mengukirkan senyuman manis miliknya.

Kamu telah mencapai bab terakhir yang dipublikasikan.

⏰ Terakhir diperbarui: Jul 04, 2017 ⏰

Tambahkan cerita ini ke Perpustakaan untuk mendapatkan notifikasi saat ada bab baru!

Suka Benci Cinta KitaTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang