Special part guardian

5.3K 126 38
                                    

Adam pov

"Kau tau tak yang ingatan raysa dah pulih"ucapku kepada iqbaal.
Iqbaal senyum sinis.

"Aku dah lama tau la bro. Kau yang lambat."

Aku menjeling raysa disebelah.

Merajuk ah.

"Ala abang ni. Tengok dia dah merajuk"raysa memarahi iqbaal.

Padan muka.

"Tu la .. yang abang buat macam tu kenapa?" Marah bella pula.

Iqbaal mengembungkan pipi.

Semua kecuali iqbaal mencebik. Eh eh dia pula merajuk.

"Macam mana kau tau?"tanyaku kepada iqbaal.

Flashback on

"Echa okay la abang" raysa senyum kearah iqbaal.

Iqbaal terpaku.

"Macammana echa boleh ingat nama panggilan tu"iqbaal masih terkejut.

Raysa tersengih.

"Raysa dah ingat..hehe"

Iqbaal segera memeluk adik kesayangannya.

Rindu berganda2 dapat dilepaskan.

Alhamdulillah, adik beradik yang terpisah dapat disatukan semula.

Flashback off

Aku melopong.

"Weh! Lama dah tu!" Bentakku tak puas hati

"Alah.. saya saja nak suprise kan awak. Jangan marah eh"ucap raysa lembut.

Ais mana ais?

Aku dah cair ni ha.

"About syafiq kan. Macammana raysa tau dia ada penyakit tu?"

Syafiq dah pun dimasukkan ke bilik rawatan disebabkan masalah mental nya

Nampaknya tekaan buah hati I betul muahaha

"Raysa dah ingat kes tersebut. Dia yang bunuh dan raysa adalah saksi. Tentang penyakit tu raysa tau dari buku psikologi yang raysa pernah baca. Tu yang raysa tau lagipun dia asyik ulang nama pembunuh yang sama dan tersekat di akhir nama. Dia expect ada 8 tetapi yang dia tau hanya 7. Itu salah satu sebab nya"

Semua hanya meng'oh'kan sahaja dan mereka meneruskan menjamu selera.

Sekian.

+++

Sejujurnya saya dapat tentang penyakit nu dari kdrama bertajuk suspicious partner lakonan ji chang wok. Sorry kalau salah.

Ini penerangan tentang teori cognitive dissonance.sorry tapi saya hanya copy paste dari google so ianya bahasa Indonesia. Hope korang faham

Apa sih disonansi kognitif itu? Wibowo (dalam Sarwono, S.W., 2009) mendefinisikannya sebagai keadaan tidak nyaman akibat adanya ketidaksesuaian antara dua sikap atau lebih serta antara sikap dan tingkah laku. Festinger (1957), berpendapat bahwa disonansi terjadi apabila terdapat hubungan yang bertolak belakang, yang diakibatkan oleh penyangkalan dari satu elemen kognitif terhadap elemen lain, antara elemen-elemen kognitif dalam diri individu. Hubungan yang bertolak belakang tersebut, terjadi bila ada penyangkalan antara elemen kognitif yang satu dengan yang lain, misalnya antara sikap positif A terhadap B (A mencintai suaminya B) dan sikap A terhadap perilaku B (berselingkuh).

Seorang lesbian, misalnya, dapat mengalami disonansi ketika menyadari orientasi seksualnya karena dia tahu agama dan norma sosial menganggap orientasinya sebagai penyimpangan. Akibatnya, lesbian tersebut berusaha menyangkal orientasinya untuk tetap berpegang pada norma agama dan norma sosial, atau justru menyangkal norma tersebut untuk dan berusaha merasa nyaman dengan orientasi seksualnya.

Namun, perlu diingat, bahwa istilah disonansi tidak hanya digunakan untuk hal-hal yang berhubungan dengan orientasi seksual. Ketika seseorang bingung karena sangat ingin pergi ke luar kota bersama teman tetapi juga tidak ingin melanggar larangan orang tua, dia juga bisa disebut mengalami disonansi kognitif. Larangan yang harus dipatuhi berbenturan dan membentuk penyangkalan pada keinginannya untuk pergi.

Disonansi kognitif tidak hanya bisa timbul dari diri seseorang saja, tetapi juga dapat timbul akibat pengaruh faktor eksternal di luar dirinya. Seorang lesbian yang sudah merasa keluar dari masa denial dan bisa menerima orientasi seksualnya, misalnya, masih dapat mengalami disonansi kognitif akibat sikap atau perkataan orang lain. Dalam sebuah penelitian, seorang lesbian mengaku, ”The tension I experience comes from trying to answer ordained clergy’s questions about ‘ a sin of being openly avowing as a lesbian Christian” (Mahaffy, 1996).

Bila terjadi disonansi, ada sesuatu yang harus dilepas, atau ada ketidaksesuaian antara suatu keyakinan dengan keyakinan-keyakinan atau sikap yang penting. Bersikeras mempertahankan kedua-duanya, akan terasa sangat menyiksa.

✓Ketua Gangster Itu Suamiku?!+GuardianWhere stories live. Discover now