NOTES

5.8K 415 14
                                    

Important notes !
Wajib baca sebagai ilmu pengetahuan/ maklumat tambahan agar tiada kepeningan otak ketika membaca.

.
.

First

Qasha tulis ni sekadar apa yang qasha ambil dan guna untuk jalan penceritaan. Ada juga yang pepandai qasha tambah sebab ni fantasy. Tak betul.

Kalau ada yang baik boleh diambil sebagai ilmu, kalau ada buruk boleh tegur. Sebab qasha pun baru lagi nak taip cerita macam ni .

Kepada yang tak faham tentang jenis kasta dalam cerita historical romance ni. (Yang tak tahula, kalau dah tahu pun apa salahnya baca lagi sekali hehe)

.
.
.

Second

Negara dalam cerita fantasy ni lebih kurang macam negara yang menggunakan undang-undang Teokrasi.

Teokrasi boleh berbentuk monisme, iaitu hierarki pentadbiran kerajaan seiras dengan hierarki pentadbiran agama, atau juga boleh bertangan dua, tetapi pentadbiran negeri adalah sebagai bawahan hierarki agama. (Detail dia boleh google kalau nak, tanak pun tak apa)

Jadi kerajaan dalam cerita fantasy qasha buat ni , semua pemerintahan harus dibuat mengikut izin gereja/kuil/ dan lain lain. Jika pihak agama tidak mengizinkan jadi pemerintah seperti Raja tidak boleh membantah.

.
.
.

Third

Berdasarkan pangkat pula. Sudah tentu ada Raja dan Permaisuri. Diikuti dengan Puteri dan Putera raja.

Lepas tu, di bawah pemerintahan kerajaan tu ada pula pelbagai jenis bangsawan.

Mengikut rank.

1. Emperor / King

2.Duke / Granduke

3. Prince

4. Marquis

5. Count

6. Viscount

7. Baron

8. Lord

.
.
.

Fourth

Kemudian kita bercakap pasal Hessa pula, walaupun dia bukan anak yang sah dalam perkahwinan. Dia tetap anak kepada Duke. Zabar Wiston.

Jadi dia juga boleh di kategorikan wanita bangsawan iaitu salah seorang pewaris Zabar Wiston.

Kiranya taraf Hessabell dengan Puteri raja yang lain tu lebih kurang sahaja. Sebab dia perempuan, zaman ni orang panggil gender discrimination.

Lelaki diagungkan dan wanita dipandang rendah. Tapi tak semua ahli bangsawan macam tu.

Sebagai contoh gender discrimination. Zabar Wiston sendiri, nak sangat anak lelaki sampai tak dapat terima hakikat dapat anak perempuan. Tu jadi gila sikit tu.

Eh yeke sikit?

Kesimpulannya, kalau dilahirkan perempuan pada zaman ni memang orang pandang rendahla. Di didik untuk ikut telunjuk lelaki. Jaranglah keluarga bangsawan nak agungkan anak perempuan diorang.

Bagi diorang apa ja orang perempuan mampu? Macam tulah.

.
.
.

Fifth

Seterusnya , Hayden Royce.

Hayden memang anak Duke juga seperti Hessabell. Bezanya dia seorang lelaki, jadi peluang dia untuk improve himself tu lebih besar . Lagi-lagi dia handal dalam menguruskan hal perang.

Kiranya sebagai komander, Hayden punya level lagi tinggi dari ahli bangsawan. Sampai Raja nak paksa dia buat sesuka hati pun tak boleh (ni berdasarkan cerita)

Jadi kalau Hayden nak serang keluarga Duke Wiston nak pancung ke apa memang dia boleh. Sebab Duke Wiston hanya ahli bangsawan, tak ada kuasa dalam tentera.

Ha begitula.

Kalau ada apa apa lagi nanti Qasha tambah.

Kalau ada yang merapu, percayalah sebab bercampur dengan fantasy qasha juga.

Terima kasih.

Tale : Armored Beast Where stories live. Discover now