• Me And 'Phobia' •

538 71 24
                                    

10 - Me And 'Pobhia'

﹏ ﹏ ﹏

FOBIA adalah rasa ketakutan yg berlebihan terhadap sesuatu atau fenomena dan dikategorikan sebagai sejenis penyakit mental yang berkaitan dengan Psikologi.

Terdapat 2 jenis fobia iaitu :

Pengamati Fobia Menggunakan 'Bahasa Logik'
- Contohnya seorang pengamati fobia akan berasa lucu jika seseorang berbadan besar takut pada haiwan kecil seperti tikus.

Penghidap Fobia Menggunakan 'Bahasa Rasa'
- Bagi penghidap fobia, mereka memganggap sesuatu benda tersebut adalah benda yg besar, menjijikkan dan menakutkan.

-

Disini Author sertakan beberapa Fakta Fobia untuk kamu semua !

-

1. BOGYPHOBIA
(Takut Pada Bawah Katil)

▶ Perasaan takut kepada Bogeyman iaitu raksasa / hantu di bawah katil. Seseorang ini sukar untuk tidur kerana terlalu banyak memikirkan apa yg sedang berada di bawah katilnya. Dia juga takut jika² ada sesuatu yang menarik kakinya dari bawah katil.

Terasa sesuatu atau terdengar bunyi dr bawah katilnya padahal ianya hanyalah bayangan dan perasaan. Berasa amat takut sehinggalah dia sendiri yang akan mencuba untuk mengintai di bwh katil!

2. PLUVIOPHILE
(Sukakan Hujan Malam)

Seseorang yang sukakan hujan malam dan mendapat ketenangan minda dan kegembiraan ketika hujan.

Berasa segala perkara negatif dan masalahnya bebas dari hidupnya.

3. CERAUNOPHILE
(Cinta Kilat, Guruh, Petir)

Dia mungkin tidak sukakan hujan, tapi dia sukakan situasi sebelum hujan, iaitu situasi di mana kilat, guruh dan petir saling mengaum pada bumi.

Mudah berasa takjub dgn kehadiran kilat di sekitarnya. Dan tiada rasa takut pada guruh dan petir.

4. SOMNIPHOBIA
(Takut Tidur)

Seseorang ini takut untuk tidur. Mungkin terbayang apa yang akan terjadi apabila dia menutup mata. Takut untuk melayar ke alam mimpi. Takut untuk merasa gelap. Dan takut jika nyawanya ditarik ketika dia sedang tidur.

5. COMETPHILIA
(Teruja Pada Komet)

Seseorang yang amat sukakan komet atau tahi bintang. Sesetengah orang percaya pada kehadiran tahi bintang yg boleh menunaikan hajat mereka.

Namun, ada juga yang menganggapnya mengarut. Mungkin mereka hanya suka melihat sinar tahi bintang yg indah pada langit malam tanpa menadah hajat.

6. AUTOMATONOPHOBIA
(Fobia Patung Replika Yg Sebiji Seperti Manusia)

▶ Individu ini amat takut melihat patung replika yang sebiji seperti manusia. Seseorang ini dapat membayangkan patung² tersebut bernyawa dan sangat menakutkan. Bahkan ada yang menggigil ketakutan secara tiba² apabila melihat patung itu mengerdipkan mata. Kemudian patung itu bercakap dengannya. Padahal ia hanyalah khayalan dan perasaan.

Don't Sleep + PSYCHOLOGYWhere stories live. Discover now