Accidentally²

132 14 5
                                    

Suasana di tengah hari ahad itu agak sunyi, selain dari bunyi perut yang berkeroncong dek terbau masakan chef mereka yang sudah mula dihidangkan. Dan juga bunyi yang keluar dari mulut Nana.

Nana berdiri di hadapan tv, membelakangkan tv dan menghadap couch panjang. Diatas couch itu ada 4 ketul manusia, duduk senyap tanpa kata. Selepas cukup setengah jam dia berkejaran satu rumah menangkap 'budak-budak' ni, akhirnya dia berjaya, dengan bantuan Manager Sa Farisha_Haqiem dan Secretary Anna.

"Explain." Nana memberi arahan, bercekak pinggang di hadapan keempat-empat manusia yang dibawah tangunggjawab dia ni.

"Enes." Nana memanggil.

"I was half concious. When someone suddenly say S-T-F-U to you, what would you do?" Enes menjelaskan situasi dirinya dan juga cuba untuk menjauhkan title pesalah dari hinggap ke dirinya.

"At the very least, I would not say W-T-F." Nana mematahkan cubaan Enes itu. "Pop."

Pop buka mulut untuk membela diri. "I wasn't even involved in this shet, why am I dragge-"

"Now you are involved in this mess." Nana potong kata-kata Pop dengan sebaris ayat.

Pop hendak membantah lagi, mulut sudah dibuka, tetapi Nana sekali lagi memintas percakapan Pop.

"Olyn." Nana alihkan pandangan ke Olyn pula. Pop yang sakit hati, makin bertambah sakit hati apabila kembarnya sendiri buat dia macam tu.

"I did nothing. I was just curious. Amazed even. Saying S-T-F-U instead of 'Bless you' when someone sneeze is quite a feat." Olyn membela diri sendiri dengan hujah yang ringkas dan padat itu.

"That is not something to look up to." Nana mengeluh, kepenatan, macam-macam kerenah 'budak-budak' ni. Nana dismissed Olyn macam tu je. Dan akhirnya dia tumpukan sepenuh perhatian kepada manusia paling bersalah dalam hal ni. "Zora."

Zora relax je, muka tak bersalah, duduk menyandar, menikmati tv yang dia bukak sebelum Nana mulakan aktiviti menyoal siasat dia tu. Tv dihidupkan tanpa suara, tapi cukup menarik dari tengok Nana membebel. "Hmm?" Kening diangkat.

"It was an accident. I was interrupted and that's my response. What can I do?" Zora mengangkat bahu, selesai membela diri.

"No. That is not what you should do in this house." Nana mengeluh lagi. Nafas diambil dan dihembuskan. "Since day 1, swear words are illegal, and will always be."

"Really?" Enes mempersoalkan. Tak pernah pulak dia tahu ada rule sebegitu rupa dalam rumah ni.

"If you even say one f-word, or s-word, the person found guilty would be fined and punished." Nana menerangkan rule yang baru ditambah.

Seperti biasa, Zora berkata-kata dahulu sebelum berfikir. "The heck?" Tetapi apa yang dikatakan kali ni, berjaya dibetulkan.

Dengan sengaja.

Nana menjegilkan biji matanya ke arah Zora. Geram. Geram sangat. "You. Are. On. A. F-king. Thin. Ice." Satu persatu perkataan itu disebut.

"Oh really?" Pop menyoal, tersenyum sinis.

"Oh shet." Nana pantas menekup mulut, akhirnya sedar akan apa yang dia telah lakukan.

Dan pada waktu itu la, waktu yang Enes nantikan tiba. Waktu untuk membalas balik apa yang telah Nana buat pada mereka.

"Oh how the table have turned." Olyn tersengih, puas.

This chapter is based on this.

Nana: In this house, swear words are illegal now. If you say even one, you'll be fined.

Zora: Heck.

Nana: You're on a thin fucking ice.

Nana: Oh shit.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 15, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Zone Nayn: Correct QuoteWhere stories live. Discover now