Bab 1

31 0 0
                                    

Pagi yang sungguh hening. Tiupan bayu menyapa menembusi tetingkap. Aku yang masih dibuai mimpi mula merasa kesejukan bayu yang mula menusuk sehingga ke tulang.

Kebingitan jam loceng menganggu tidur ku. Aku mencapai telefon bimbit ku lalu segera menutup alarm. Aku kembali di buai mimpi.

Tiba-tiba kedengaran ribut taufan yang melanda dari bawah.

"AIMANNN!!! BANGUNNN!!".

Jeritan ummi menganggu tidurku. Aku tersentak dari tidur. Kepala ku cengkam. Dia punya berdenyut tu lain macam. Mata ku buka lalu tertancap pada jam dinding yang berada di hadapan ku. Terbuntang mata ku melihat jam yang sudah menunjukkan pukul 10 pagi. Aku melompat dari katil menuju ke bilik air.

Tak sampai sepuluh minit aku sudah siap berpakaian. Beg galas ku capai lalu menuruni anak tangga ke dapur.

"Ummi, kenapa tak kejut Man.."kata ku lalu duduk di kerusi berhadapan dengan ummi.

"Ummi dah kejut. Kamu tu liat sangat nk bangun." Kata ummi.

"Abang, adik nak mintak tolong hari ni boleh?" Tanya alisya. Adik aku.

"Ha! Tolong apa?"kata ku sambil tangan ku ligat menceduk nasi goreng ke pinggan ku.

"Hari ni, hari pertama adik dekat kolej. Ummi nak kamu temankan adik daftar".

"Ha?! Teman? You mean adik belajar dekat kolej Man." Aku terkejut. Suapan ku terhenti.

"Yes. Adik akan register dekat kolej Man. Course fesyen."kata ummi.

"Kau ni. Tak de kolej lain ke kau nak masuk. Dekat KL ni punya banyak kolej. Kolej aku belajr juga kau nak masuk"kata ku.

"Alah abang ni. Kawan adik semu masuk situ. Boleh lah please.."kata alisya sambil mengerdipkan mata merayu.

"Okay fine."aku pasrah. Lalu melajukan suapan ku.

********
Aku berjalan beriringan dengan alisya ke dewan untuk urusan pendaftaran. Banyak mata yang memerhatikan aku. Mesti diorang ingat alisya ni girlfriend aku.

"Abang, abang!!"panggil alisya.

"Aa ye. Kenapa?".

"Abang menungkan apa?".

"Tak ada apalah. Ni dah siap ke belum. Dah jumpa kawan isya".

"Dah siap dah. Tu kawan isya."kata alisya sambil jarinya di tujukan ke arah gadis yang free hair dan berpakaian agak sedikit sendat. Berbeza pula dengan pakaian alisya yang mengenakan baju kurung dn bertudung bawal.

Korang nak tahu kenapa aku panggil alisya tu isya bukannya adik. Sebenarnya, alisya tu anak angkat ummi. Aku tak berapa suka sangat dengan dia. Menyemak hidup aku je. Ummi dengan abah aku ambil dia sebagai anak angkat sebab mak dan ayah dia dah meninggal dalam kemalangan. Di sebabkan ayah dia tu kawan baik abah, abh dengan rela hati ambil dia jadi anak angkat. Umur aku dengan dia tak ada jauh beza sangat. Aku 23 dia 18.

Dah alang-alang aku cerita ni. Meh aku cerita sikit pasal family aku. Ummi aku seorang suri rumah. Abah aku pula seorang professor dekat kolej aku belajar. Abah selalu ada idea pelik nak cipta sesuatu. Aku pula student semester akhir course engeneering. Itu pun abah aku yang suruh ambil course tu. Alisya pula anak angkat ummi dan abah. Aku tak pernah anggap dia tu sebagai adik aku. Sebab dia selalu menyusahkan hidup aku.

Aku ada dua orang kawan baik. Hakim dan yusuf. Hakim ni mata keranjang. Tak boleh tengok perempuan. Mesti dia akan mengayat. Yusuf yang paling alim. Boleh di katakan dia ni sebagai imam muda di kolej. Selalu ada songkok di kepala. Sampai situ je aku boleh story. Dah sambung dalam cerita balik.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 26, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Aku BionikWhere stories live. Discover now