Give Up

210 8 1
                                    


I don't know why I always feeling bad about myself. Aku menangis tiap hari mengenangkan masalah dunia.

"Why me? going through all of this?"

Persoalan yang selalu buat aku tertanya-tanya bila ditimpa ujian. Aku menangis. Sampai dalam officepun kawan aku tegur.

"Kenapa mata kau kembang?"

Aku give up dengan dunia. Give up buat benda baik. Yes. Aku lemah and tak kuat. Aku tegaskab diri, aku egokan diri sampai aku dah jadi orang yang senang marah dengan dunia. Senang marah dengan apa yang berlaku depan mata. Ada ja yang aku rasa tak puas hati.

Disebabkan banyak ujian yang datang, buat aku banyak berfikir. why me? Kenapa boleh jadi macamni? Kesannya, personality aku sekarang dah tak macam dulu. Tak seceria dulu. Tak mudah untuk aku senyum menyapa orang sekeliling. Aku dipressed selama sebulan. Hampir tiap hari aku menangis. Bukan mudah nak terima kenyataan yang aku tengah sakit dalam jangka masa panjang. Orang yang aku sayang pun pergi dalam masa yang sama. Kerja pun tak smooth seperti dulu.

Pernah tak korang rasa sedih yang terlampau sangat sampaikan kau niat nak bangun pukul 3 pagi buat solat hajat? Solat hajat untuk buang rasa sedih, buang rasa bahagia dunia sebelum ni and kau minta untuk kekalkan tawar hati dengan dunia? Tawar hati dengan cinta manusia. Tawar hati dengan kebahagiaan dunia.

Kadang, akan ada suatu masa kita rasa give up sangat dengan ujian dunia. Mula nak asingkan diri dari semua orang. Mula lari dari masalah yang datang. Tapi kita lupa, kita takkan lari dari masalah or ujian sehingga hujung hayat kita. Bermacam ujian yang akan menanti. Cuma, kita perlu bersedia dengan ujian yang akan datang. Bukan selalu jadi orang yang positif. Disebalik ujian yang datang sebenarnya buat kita lebih kuat. Buktinya, kita still boleh bangun dengan sendiri bila datangnya bermacam bentuk ujian.  Kan?

Ya Allah, ikhlaskanlah hatiku dengan ketentuanMu dan gantikanlah kesedihan ini dengan kebahagiaan yg tiada tara. Berikan aku kekuatan.

Diari seorang perantauWhere stories live. Discover now