BAB 2

151 8 2
                                    

   THE NEXT DAY.
------------------------------

   kartina dan encik bardly berjabat tangan tanda setuju dengan perjanjian yang sudah mereka rancangkan.

"Saya akan hantar agen terbaik saya untuk hadiri majlis tu. Jangan lupa ianya harus berjalan lancar seperti yang kita plan."

  Encik bardly tersenyum nipis sambil menyerahkan sebuah beg yang penuh berisi wang kepada kartina dan kartina menyambut huluran tu dengan riak wajah sinis.

"Adakah ni jumlah yang saya penuh?"

"No.. Ni hanya separuh dulu. Boss kami mahu pastikan kerja kamu selesai baru kamu akan dapat jumlah yang kamu mahukan."

"Macam mana saya boleh percaya kamu?."

Encik bardly mendekatkan jaraknya dengan kartina lalu membisikkan sesuatu pada telinga kartina.

"You know where to find us." Kata encik bardly lalu masuk ke dalam perut kereta.

   Kartina merenung kosong ke arah kereta bardly yang sudah berlalu pergi.  beg berisi wang tu direntap kasar dan di campaknya saja ke dalam bonet. Bob yang duduk di kerusi memandu hanya memerhati kelakuan kartina melalui side mirror.

PAP! Bunyi pintu mengejutkan bob. Kartina sudah berada di sebelahnya bob memerhati raut muka kartina jelas menunjukkan yang dia sedang dalam keadaan marah.

"ma'am everything okey?"

  Kartina memandang bob tajam. Bob sudah menelan air liur melihat pandangan helang kartina.

"Kau nampak saya okeykah sekarang ni? Perlukah kau tanya soalan tu sedangkan kau tau jawapannya. Dan lagi satu kau boleh jangan jadi penyibuk!."

"B...b.. Baiklah."

"Jadi tunggu apa lagi? Jalanlah!."

   Bob segera menghidupkan enjin kereta lalu pergi meninggalkan kawasan setinggan tu.

"Ma'am kita mau pergi mana ni?"

"Hantar saya pergi ke apartment alice."

"Baiklah."

-----

  Hampir 10minit bob dan kartina berada diluar apartment alice,  jari bob pun sudah lenguh asyik menekan door bell tapi batang hidung alice belum muncul.  

  Bob mencuba lagi dengan mengetuk pintu namun tiada tanda-tanda bahawa pintu akan dibuka. Bob jadi putus asa dan dia berfikir mungkin alice berada di tempat lain.

"Saya rasa alice tiada dirumahlah ma'am." 
    
Kartina juga merasa pelik setahunya alice tiada tempat lain untuk dituju sebab alice bukan jenis orang yang suka bergaul apalagi berada di tempat yang ramai orang tapi kenapa pula alice tidak berada dirumah saat ni atau jangan-jangan. Pantas kartina menyeluk poket seluar dan mengeluarkan telefon bimbitnya kemudian dia menghubungi scarlet sahabat baik alice.

"Hello scarlet. Kau tahu alice ada di mana?"

"Okey baiklah."

  Kartina menyimpan kembali telefon bimbitnya ke dalam poket. Dia memberi isyarat kepada bob untuk ke tepi. Bob memahami isyarat tu dan mengundur beberapa langkah kebelakang. Dengan tiga kali tendangan pintu apartment alice terbuka luas.   

   Kartina dan bob meluruh masuk kedalam apartment alice dan sesampai saja mereka di ruang tamu bob dan kartina menghela nafas lega bila lihat alice sedang tenang makan dengan kedua telinganya disumbat earphone.

   Riak wajah alice jelas menunjukkan dia kaget dengan kehadiran bob dan kartina secara tiba-tiba disitu.

  Terkebil-kebil mata Alice memandang mereka silih berganti dan pandangannya jatuh pula pada pintunya yang sudah tertanggal dari asal.

Shh.. Aku sebenarnya... Where stories live. Discover now