bab 9

385 101 10
                                    

Weekends

Suasana nyaman di pagi hari membangkitkan Adawiyah untuk untuk menikmatinya. Bukan apa, kalau mak long aku bangun Adawiyah takkan dapat suasana macam ni lagi dah.

Dia segera ke dapur untuk memasak sarapan pagi. Setelah selesai, kedengaran bunyi kereta di hadapan rumah mak long. Adawiyah segera menjenguk daripada tingkap. Kereta mewah? Siapa pula datang pagi-pagi ni? Kawan pak long ke?

3 jam kemudian.

Dan tak seharusnya aku bertemu dirimu di dunia ini.~ berkumandang lagu di matamu by sufian suhaimi menunjukkan rington call telefon Adawiyah. Lalu tangannya mencapai telefon nokia itu.

"Assalammualaikum. Irdiana kenapa call aku ni?" Kata Adawiyah dengan nada hairan. Mana tidaknya, Adawiyah sangat Arif dengan Irdiana yang jarang bagun pagi awal pagi inikan pula telefon waktu pagi. Itu sudah disenaraikan luar kebiasaan Irdiana

"Waalaikummussalam. Hai, salah ke aku call member sendiri tak kan tak boleh?" kata Irdiana bersahaja namau cukup membuatkan Adawiyah hairan. Niatnya untuk meluangkan masa dengan sahabatnya itu. Dalam masa yang sama ingin menghilangkan rasa bosan kerana ibupadanya  sibuk dengan bisnes mereka. 

"Bukan tak boleh tapi pelik biasanya kau tidur lagi waktu macam ni. Selagi matahari tak tegak atas kepala kau, selagi tu kau akan tidurkan. Ini mesti ada apa-apa ni. Baik kau terus terang." Musykil Adawiyah sambil mengerling waktu dalam telifonnya yang menunjukkan 10:45 pagi. Memang dia hairanlah dengan Irdiana menalifonnya. Dia arif sangat dengan sifat sahabatnya itu.

"Amboi... Amboi... Mulut kau memang tak de insurenkan. Ok balik kepada hajat aku, Adawiyah~ Teman aku pergi shopping. Aku bosan lah! Papa aku sibuk dekat luar negara dengan mama aku. Kau jangan risau aku belanja. Boleh lah please~." Irdiana merayu Adawiyah mengikutnya tapi...

"Sorry Irdiana. Aku ada hal dengan mak sedara aku so aku tak dapat ikut engkau lain kali jelah." Sebar salah Adawiyah di buatnya tapi belum tiba masanya lagi. Kedengaran di corong telifon suara Irdiana mendengus kesedihan.

"Oklah... Kalau macam tu aku pergi sorang jelah. Assalammualaikum." Irdiana memutuskan talian. Adawiyah hanya mampu menghela nafas sahaja. Fikirannya buntu jika Irdiana tahu perkara yang sebenar.

"Waalaikummusalam. Irdiana aku mintak maaf sangat-sangat." Keluh Adawiyab bersendiri.

TIME SQURE MALL

Semasa Irdiana membeli-belah di situ, mata bundar Irdiana tertumpu kepada dua susuk tubuh orang yang amat dia kenali. Dia cuba menepis perasaan buruk yang menyerangnya tetapi apabila dia perhatikan sebaik mungkin Irdiana bagaikan di sambar petir melihat agedan pasangan yang diperhati olehnya.

'Betul ke apa yang aku nampak ni?Tapi kenapa Adawiyah sanggup buat aku macam ni? Dia tahu kan aku suka sangat dekat Isqandar. Betullah apa yang diorang ni kata. Adawiyah nak goda Isqandar. Jadi selama ni dia cuma nak kan harta aku je dasar anak orang miskin!' Monolog hati Irdiana. Hatinya panas dek kerana melihat drama free dibintangi oleh Adawiyah dan Isqandar.

"Isqandar tak pernah senyum macam tu dekat orang lain. Kenapa Adawiyah dapat layan tu? Kenapa bukan aku? Apa kurangnya aku? Dan apa yang lebihnya Adawiyah? Adwiyah apa salah aku? Sampai kau sanggup khinati aku. Aku ingatkan kau kawan aku tapi aku silap kau sebenarnya musuh dalam selimut." Tangisan Irdiana menemani sepanjang pulang ke rumahnya.

Fikiran cuba mencari jawapan apa yang sedang berlaku namun tidak dapat di carinya. Tidak mampu dia mengungkapkan kesedihan dan kecawanya yang di rasa pada saat itu. Salah diakah memilih kawan sejati?







Adawiyah kenape dengan dia? Siapa isqandar bagi adawiyah?macam mana hubungan irdiana dengan adawiyah selepas ni?

Nak tahu kene lah baca sampai habis ok😉

Sahabat Or Cinta ||| COMPLETE (in Editing)Where stories live. Discover now