PART 4

1K 45 25
                                    

"Nah tengoklah bintang tu " kata Pak Kasim sambil menunjuk - nunjuk ke arah bintang yang sangat bersinar .

"Ea ah ah ak" (ya ayah Nah nampak )jawab sakinah muka yang berkerut dan pelik . "Ap ah"(kenapa ayah) tanya Sakinah dengan wajah kepelikkan .

"Bintang banyak tapi cahaya malap sedikit berbandiing bulan "jawab Pak Kasim seperti ingin anaknya faham .
Sakinah hanya angguk . "Samalah macam manusia , banyak kebaikan yang kita buat hanya nampak keburukan , dan kelemahan di mata orang , pergi mana kebaikan ? Entah jawapannya "terang Pak Kasim kepada Sakinah yang masih lagi tidak faham apa yang dimaksudkan oleh ayahnya

Hati Pak Kasim sakit disebabkan oleh kata -kata Mak Mertuanya , Mak Anjong .

Flashback on . Di kebun , jam 4.50 petang .

Pak Kasim sedang menebas segala semak samun . Peluh menurun di wajahnya dengan laju . Bajunya kotor dek kerana pecikkan lumpur pada pakaiannya. Dia sedar tetapi dia tidak endahkan tentang kotoran yang ada tidak penting dan membuang masa sahaja , baginya masa adalah lebih penting kerana sempatkah dia menebas segala semak yang ada .

Pak Kasim memandang ke arah jalan keluar masuk , ternampak kelibag seseorang , nampak seperti mak mertuanya , Mak Anjong , akan tetapi  siapakah  yang seorang lagi ?.Kelibatnya seperti seorang lelaki
yang berambut panjang , mukanya lebar , tingginya melebihi tinggi Pak Kasim

Fikirannya dikaburi dengan pelbagai soalan yang asyik memaksa dirinya memberi jawapan secepat mungkin . Kelibat semakin dekat .

"Mak dengan awang ??" Bisik hati Pak Kasim kepada tetamu yang tidak diundang .Hatinya mula tidak sedap. Mengapa dan kenapa saling berlanggar di ruang kotak fikirannya

Mak Anjong dengan wajah seperti ingin melepaskan  sesuatu yang perit . Lelaki berumur lingkungan 40 tahun di  panggil dengan nama mesra Awang , Awang ialah Pak Cik kepada sakinah . Sikapnya sama seperti Mak Anjong .Menantu yang diagongkan katakan .

"Aduh parah dengan kau sim , dapat anak bisu , isteri dah mati . Kesian aku tengok tapi nak buat macam manakan dah Sakinah tuu memang membawa malang "kata Mak Anjong sebagai permulaan .

Kali ini  sudah melampaui batas . Pak Kasim perlu bersuara . Dia perlu bersuara supaya mereka tidak lagi menganggap anaknya membawa malang , baginya anaknya sangat bertuah .

" Sakinah tidak membawa malang , itu semua dugaan ." Bahas Pak Kasim yang pelik nenek seperti apakah sanggup hina cucunya ?. "Jika benci padaku jangan lah babitkan Sakinah , dia tidak mengerti apa - apa . "Bahas Pak Kasim lagi dengan nada yang marah .

" Sim kau hantar jer anak kau tuu di rumah anak yatim , lepaskan mereka , kau dapat merasa hidup baru dengan orang lain .kawen baru . " bahas Awang kepada Pak Kasim dengan memberikan  cadangan yang merepek .

"Betul kata Awang  tu hidup baru , lepaskan mereka , kau tak payah susah payah berkebun bagai , tanah nii bagi Awang  , kau buat kerja lain . " sampuk Mak Anjong yang sudah tua tetapi tidak mahu bertaubat.

" Itu tanggungjawab aku , aku masih hidup , lagipun aku tidak suka hidup baru , aku ingin bersama mereka . " bahas Pak Kasim dengan jawapan hati bukan mulut . Dia menahan air mata dari keluar dengan laju . Dia tidak mahu mereka menganggap dia hanya berpura - pura .

"Mak sudah tua , tidakkah Mak ingin bertaubat ? , sehina - hina si Sakinah , hina lagi mak , walaupun bisu dia tetap lakukan suruhan Allah . " nasihat Pak Kasim supaya Mak Mertuanya bertaubat niatnya bukan ingin biadap .

Riak wajah Mak Anjong tidak berubah kerana hatinya sudah hitam , mati .

" Itu urusan aku dengan Yang Atas , kau bukannya baik pun , sekadar alim kucing baik jangan masuk campur ,siapa  kau ingin memberi nasihat ?? " bahas si Mak Anjong yang sudah hati mati .Tidak mahu mendengar teguran  . Riak dengan kedudukan yang teratas .

"Ini amaran aku Sim kalau kau tidak lepaskan mereka , kau bagi tanah anak aku . Ingat sim kau tuu bodoh lagi miskin . Kau sedar kedudukan kau dengan aku . Tanah niii aku akan serahkan kepada Awang , lagipun ini bukan hak milik kau ." Bahas Mak Anjong dengan hati yang panas apabila mendengar teguran  yang tidak setandingnya .

Mak Anjong berjalan dengan menghentak kaki seperti sedang berkawad . Riak dengan duniawi .

Flashback off.

Cuit Sakinah di pinggang Pak Kasim . Lamunannya tergendala akibat cuitan si Sakinah .

"Ayah Sakinah minta izin untuk tidur yerr " kata si Sakinah dengan menunjuk isyarat ngantok sambil melihat ke arah adiknya yang
Sedang tidur dengan nyenyak .

" Anak ayah , janji dengan ayah yang Nah tidak akan mengambil hati dengan kata - kata nenek kamu tu, ayah izinkan dengan sepenuh hati ayah "jawab Pak Kasim yang cuba sebaik mungkin agar anaknya dengan neneknya tidak terpisah .                   ~bersambung
***🌷***
Hai jom follow ig aku !!! Meh arhh singgah jap haish !! Aktif setiap hari untuk happykan hampa tau !!! Meh follow !!

                                     ~bersambung                ***🌷***Hai jom follow ig aku !!! Meh arhh singgah jap haish !! Aktif setiap hari untuk happykan hampa tau !!! Meh follow !!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Sakinah Where stories live. Discover now