Bahagian 3 : Istana Seri Beringin

253 13 2
                                    




Sudah hampir setengah jam perjalanan dari hospital tadi. Sudah jauh juga kami meninggalkan kawasan bandar , sekarang kami melalui kawasan pinggir bandar. Pembangunannya sudah tidak sepesat di kawasan bandar tadi.

" kita masih di Kuala Beringin ke ?" soalku.

"Tidak Tengku, kita sekarang berada di kawasan Bukit Tualang Raja." jawab Muaz lagi tanpa jemu. Betul tekaanku. Kami kini sudahpun meninggalkan bandaraya Kuala Beringin.

" kita nak kemana?" satu lagi soalan bodoh dari aku. Macamlah Muaz tak bagitahu aku tadi. Entah kenapa aku bertanyakan soalan itu lagi.

" kita akan menuju ke Istana Tengku." Jawab Muaz lagi setia. Seketika kemudian kenderaan mewah yang aku naiki ini membelok ke kanan dan melintasi sebuah gerbang besar yang berukir cantik.Tertera di atasnya 'Istana Seri Beringin', yang ditulis dalam tulisan jawi. Nasib baik aku ni pandai baca tulisan jawi. Kalau tak dah sampai betul-betul depan istana nanti baru aku sedar aku dah masuk kawasan istana. Tidak lama kemudian , kami melintasi pula satu lagi pintu gerbang yang berpengawal. Mungkin ini pintu masuk utama kawasan Istana. Sebaik melintasi pondok pengawal itu kelihatan bangunan Istana di hadapan. Wah...besar betul. Mestilah besar nama pun istana. Betul-betul di hadapan Istana ini terdapat satu tiang bendera setinggi hampir 30 meter. Diatasnya berkibar megah bendera Kuning. Ada lambang dua bilah keris mengapit sebilah tombak dan dilingkari pula dengan bunga padi. Berbeza dengan bendera Kebangsaan Beringinpura. Mungkin ini bendera diraja.

Limosin yang aku naiki ini dibawa terus meluncur ke anjung utama. Sebaik kenderaan berhenti, Muaz segera keluar dari kereta dan bergegas membukan pintu untukku. Aku tersenyum senang. Seronok, namun agak kekok dilayan sebegini.

" Tengku , kita telah sampai Tengku. Selamat datang ke Istana Seri Beringin , kediaman rasmi keluarga diraja Beringinpura." Ucap Muaz lembut sebaik pintu kereta sebelahku dibuka. Aku tersenyum senang. Perlahan aku melangkahkan kaki keluar dari kereta.

"besar betul!!" aku teruja. Sukar aku nak gambarkan perasaanku. Gembira, teruja, gemuruh, takut, keliru. Semua bergabung menjadi satu.

" Secara keseluruhan , kompleks Istana ini ada empat bangunan utama , tengku." terang Muaz. Empat? banyaknya.Tapi banyak lagi rumah aku , satu blok tu ada 12 buah rumah.Tapi rumah oranglah , nama pun rumah teres.

Kelihatan beberapa gadis memakai baju kurung berwarna cokelat cair dan berkain batik berdiri di hadapan pintu utama. Masing-masing tertunduk dan tersenyum manis.

" Selamat datang tengku." Ujar mereka serentak. Aku hanya tersenyum janggal.

" Siapa mereka tu? " Soalku pada Muaz sebaik kami berjalan melintasi mereka.

" mereka semua dayang-dayang istana tengku. Bahasa mudahnya, pembantu." Terang Muaz.

" Pembantu? Macam pembantu rumah tu? Maid?" soalku.

" Lebih kurang macam tu." Balas Muaz.

" Selamat datang Tengku." Sapa seorang lelaki. Aku menoleh memandang lelaki yang berdiri tegak tidak jauh dari pintu masuk utama.

" Dato', terima kasih." Balasku kepada Dato Hussein yang menegurku. Tadi dia meninggalkanku bersama Muaz di hospital dia berangkat dahulu ke Istana.

" Jemput masuk Tengku." Pelawa Dato Hussein. Aku dibawa masuk ke kawasan ruang legar istana. Besar juga tempat ni , silingnya tinggi dihiasi ukiran dan lampu siling yang cantik. Dinding batu pula dihiasi dengan kertas dinding mewah dan juga ukiran-ukiran kayu yang indah. Cantik betul.

" Tengku ingin terus ke bilik tengku atau ingin melawat kawasan istana dulu? "soal Dato Hussein tenang.

" herm...apa kata kalau kita ke bilik sambil melawat istana? " aku memberi pandangan. Dato Hussein Tersenyum.

PuteraWhere stories live. Discover now