-29-

85 4 0
                                    

Eizriena dan Rayyan duduk bersebelahan. Di hadapan mereka ada Puan Mariani dan Encik Ismail. Aidan duduk di sebelah Rayyan manakala Harlyn sedikit jauh daripada mereka.

"Apa dah jadi ni Aidan, Harlyn?" Soal Puan Mariani.

Harlyn hanya menggeleng sambil mengalirkan air mata. Eizriena dan Rayyan berpandangan.

"Aidan, tell me." Tegas Puan Mariani.

"I tak tahu mama. Apa yang Aidan ingat waktu tu Aidan tidur then Harlyn datang bawak bubur and then I blackout. I don't know mama." Aidan yang sakit cuba memberi penjelasan.

"Tipu. Aidan tipu nenek." Harlyn masih dengan pendiriannya.

"Rien, Rayyan, cuba cerita nenek nak dengar." Puan Mariani mengalihkan padangan ke arah Rayyan dan Eizriena.

"Rien masuk bilik uncle dengan Rayyan and betul. Kita orang nampak...uncle dengan Kak Harlyn berdua atas katil. Tapi, Aidan mangsanya nenek. Bukan Kak Harlyn." Jawab Eizirina.

"Apa yang Rien maksudkan?" Soal Puan Mariani.

"Dalam bubur Aidan ada sejumlah sedative yang biasa kita gunakan untuk ubat tidur ataupun lebih tepat ubat bius. Dos yang Aidan ambik cukup untuk buat dia tak sedarkan diri dalam tempoh masa yang lama." Jawab Rayyan pula.

"Tipu. Macamana you tahu ada apa-apa dalam bubur tu?" Soal Harlyn dengan marah.

"Because my husband has degree in medicine. Dia tahu semua pasal ubat ni." Jawab Eizriena lagi.

"Stop playing victim Harlyn. I jumpa serbuk ni dalam beg you. You nak bukti apa lagi?" Rayyan meletakkan sepaket serbuk putih di hadapan Puan Mariani.

Harlyn yang sudah ketakutan mulai melutut di hadapan Puan Mariani.

"Nenek, I am sorry. Harlyn tak ada niat pun." Harlyn memohon ampun.

"You....you dengan mama you sama je. I ingat you lain. You keluar dari rumah I sekarang. I tak nak tengok muka you. Mulai hari ini, I pecat you." Puan Mariani menghalau Harlyn keluar dari situ.

Puan Mariani terduduk. Eizriena duduk disebelah Puan Mariani. Dia menenangkan Puan Mariani manakala Aidan sudahpun terbaring di atas paha Rayyan.

"Kalaulah Rien dengan Rayyan tak ada, mesti Aidan dah jadi mangsa Harlyn tadi." Ujar Puan Mariani lagi.

"Thank you Rien, Rayyan. If not, the same things will repeat again." Encik Ismail tersenyum lemah ke arah mereka berdua.

"Same things? Pernah jadi ke semua ni sebelum ni?" Soal Eizriena sedikit terkejut.

"Your mom never told you?" Soal Puan Mariani lagi.

"No. Nothing as far as I can remember."

----

(Flashback 25 tahun lepas)

Puan Mariani masuk ke dalam biliknya dengan tangisan sambil mengemas begnya. Seketika, Encik Ismail datang dan menahan Puan Mariani.

"You, please, dengar dulu apa I nak cakap." Encik Ismail merayu.

"You...you ingat I bodoh. I dah nampak semua gambar tu. Tergamak you...dengan....Asyla tu anak buah I tau." Puan Mariani semakin marah.

"Maria please, listen to me. I tak buat. I serious tak ingat apa-apa." Encik Ismail masih mempertahankan dirinya.

"Whatever. You big liar."

"Sabar aunty." Kedengaran suara Puan Hanisah masuk ke dalam bilik Puan Mariani dan Encik Ismail.

Puan Hanisah dan Tuan Razali pada waktu ini masih belum berpisah.

Rayyan Aidan (Love And Trust) II CompleteWhere stories live. Discover now