Bab 7

1.3K 34 8
                                    

Aku melipat kain telekung yang bewarna epal hijau pastel lalu aku meletakkan kain telekung itu di rak kecil bersama -sama dengan sejadah. Aku dapat merasakan Akmal sedang memandang aku.

"Kenapa awak pandang saya macam tu?" aku menanyakan soalan sambil mengerutkan muka aku.

"Jom makan. Nanti sejuk pula makanan yang abang masak tu." ajaknya dengan nada yang romantik

"nanti saya turun." balasku sambil mengikat rambutku.

******************

Aku turun dengan tidak sabar kerana Akmal yang masak untuk aku hari ni. Apatah lagi dia masak masakkan kegemaran. Siapa tak suka.. yedok.. Semasa aku sampai di ruang makan, aku melihat meja makan sudah siap terhidang dengan makanan. Yang paling sweet nya ala-ala candle light dinner pulak tu.. Ayoyo.. sekejap ala-ala candle light dinner, omg.. i don't believe it.. Okey Aliya, ko tak boleh tergoda dengan dia sebab dia Playboy..

"Cepat lah duduk. Nanti makanan favorite awak sejuk nanti. Siapa susah. Abang juga sebab tengok isteri kesayangan dia makan makanan yang sejuk" Akmal tarik kerusi sambil menghalakan tangannya ke arah kerusi yang ditariknnya itu.

"Okey" aku duduk di atas kerusi itu..

Ketika kami sedang menikmati hidangan makan malam, ada seorang wanita yang berpakaian berjolok mata masuk ke rumah Akmal secara tiba tiba.

"Sampai hati U kahwin dengan dia ni. Dia bukannya lawa macam I pun." perempuan itu mennundingkan jarinya ke arah aku. Aku yang ingin masukkan udang ke dalam mulut aku terus jadi terbantut dengan tetamu yang tidak diundang.

"Ko berambus dari rumah aku sekarang sebelum aku tolak ko dari rumah aku" Akmal menjerit sambil mengetuk meja sambil berdiri di hadapan perempauan itu.

"Tapikan U, I sayangkan U. U tak boleh tinggalkan I macam ni" Perempuan itu merayu kepada Akmal sambil memeluk lengan Akmal

"Aku cakap keluar , keluarlah Melly. Kita dah memang tak de hubungan dah. Kau keluar sekarang" Akmal menarik tangan perempuan itu yang bernama Melly itu. Melly dengan terpaksanya mengikut Akmal sehingga ke hadapan rumahnya. Aku yang duduk di ruang makan melihat sahaja amarah Akmal itu. Aku tidak pernah tengok dia marah seperti ini. Ni adalah kali pertama aku melihat.. Walaupun aku pernah satu sekolah ketika bangku sekolah dahulu..

"Aku tak nak lihat lagi muka ko dekat hadapan rumah aku lagi." aku dengar Akmal marah dari luar rumah walaupun tidak sekuat mana tetapi aku dapat dengar dengan jelas..

Aku tenung pudding kegemaran aku yang terhidang cantik di hadapan aku dengan membuatkan hilang selera makan.

Akmal memegang bahu aku membuatkan aku terkejut.

"Jom sambung makan. Dia memang macam tu frust menonggeng. Jangan percaya cakap dia. Awek-awek abang tu semua abang dah putus. Tak nak contact diorang dah. Sejak abang kahwin dengan sayang. " Akmal memegang tangan aku sambil menenung mata aku.

"Okey, saya percayakan awak." aku balas dengan senyuman.

Lepas itu, kami sambung makan. Tetapi aku hanya menguis-guis makanan itu. Disebabkan perempuan itu membuatkan aku hilang selera. Dahlah makanan favourite aku. Tak de adab ke perempuan tu main masuk je rumah orang tak beri salam..

"Kenapa main main dengan makanan. Makanlah. Penat abang masak. Tahu tak?" Akmal memandang aku.

"Saya tahu.. Okey saya makan." balas aku sambil tersenyum menampakkan gigi aku.

"Bagus. Sebab tu abang sayang dekat awak." Akmal menggosokkan rambut aku.. Muka aku terasa panas apabila Akmal membuat macam tu.

*********

Aku duduk di ruang tamu sambil bersila di atas sofa. Itu adalah tabiaat aku dari sekolah menengah. Mungkin ketinggianku yang kurang tinggi dibanfingkan dengan adik aku itu disebabkan aku duduk bersila untuk menyelesakan diri apabila duduk lama. Sedang aku duduk telefonku menyanyikan lagu EXO growl membuatkan aku terkejut. Aku melihat siapakan gelaran yang menelefon aku itu. Rupa-rupanya Danish Arshad. Aku naik ke bilik aku sambil menjawab telefon itu.

"Aliya, awak ada dekat mana?" selepas sahaja aku menjawab telefon terus suara itu membuka bicara.

"Saya ada dekat rumah. Kenapa awak call saya." aku balas

"Saya rindu awak. Takkan tak boleh." aku mula ingin memutuskan perbualan itu.

"Awak tahukan saya isteri orang. Jadi buang je rindu awak dekat saya. Saya hanya anggap awak kawan je. Tak lebih dari itu. Dari habis SPM hingga sekarang.. " aku balas dengan sekali nafas sahaja. Apabila aku ingin sambung ada tangan lain yang merampas telefonku. Aku pandang belakang. Aku terkejut rupanya Akmal.

"Lepas ni aku tak nak tengok ko mesej lagi isteri aku. Kalau aku tahu siap kau. Lepas ni aku kerja ko siap-siap. Ko dengar ni!!" Akmal menutup perbualan itu.

"Abang tak nak awak jumpa ke mesej ke jawab panggilan dia. Abang tak suka. Faham." Dia membelai rambut aku.. Aku melihat dia dengar membesarkan mata aku.. Dia hanya senyum sahaja.
      _____***_____
 
Sorry sebab lambat update.. Ni pun tengah banyak idea datang plus dengan bosan dengan waktu cuti macam ni.. Okey disebabkan kita rindu nak update dengan ini saya mungkin akan update pada setiap bulan sekali. (Saya tak janji. Takut tak boleh tunaikan janji tu) jeng jeng jeng..
Hihihi. Kalau suka vote kalau tak suka komen.. Typo ka. Kalau ada salah komen tau.  Sebab saya tak double check ni sebab malas.. (Buang sifat malas tu. ) Tak lama lagi birthday kita.. (Tu pun nak kecoh) biarkan. Saja je nak hibuh..

Kalau silap maafkan saya, yang salah datangnya dari saya yang baik datangnya dari yang satu.

Sampai kita berjumpa lagi..

Hanya Dia Sahaja-discontinued-Where stories live. Discover now