Bab 6

1.6K 35 9
                                    

Tiba sahaja aku di hadapan rumah, aku melihat  kereta BWM 6series milik Akmal sudah terparking elok di tempat letak kereta. Aku pelik dengan Akmal selalunya dia akan balik dalam pukul 7-8 malam. Mungkin dia habis kerja awal kot. Aku memasuki pintu pagar lalu meletakkan kereta kesayanganku sebelah kereta Akmal.   Aku meletakkan keretaku disebelah kereta Akmal.  Aku mematkan enjin lalu keluar dari VROOMVROOM(nama panggilan kereta Aliya). Sebelm aku masuk ke dalam rumah, aku tehidu bau masakan..

‘Sedapnya bau. Siapa yang masak ye. Kkaebsong.’ Kata suara kecil hatiku..  Selepas aku melangkah masuk ke rumah, aku terus ke dapur. Aku bersembunyi di belakang dinding dapur sambil memerhati siapa gelarannya.  Rupa- rupanya Akmal yang sedang masak.

‘Dia masak apa ya? Jap macam ku kenal je dessert ni. Pudding Caramel. Lamanya tak makan.. Sekejap, dia pakai apron corak bungalah. Lawak kot.’ Aku tergelak kecil.

“Apa yang lawaknya dan buat apa dekat belakan diniding tu. Mari sini.” Kata Akmal yang masih memakai apron bercorak bunga vintage pink putih.

“Tak ada apa.. Cuma lawak awak pakai apron tu..” kata ku sambil tersenyum

“Harap muka je macho tapi….” Sambungku lagi sambil ketawa dengan terbahak.

“Ketawalah puas-puas, abang tetap suami awak walaupun abang pakai macam ni.” Balas Akmal sambil memandang arah aku yang sedang menarik kerusi untuk duduk.

“Awalnya awak balik?” Tanyaku selepas aku duduk diatas kerusi.

“Mestilah kena balik awal kalau nak masak.” Balas Akmal

“Awak masih marah lagi ke dekat saya?” aku memandangnya dengan senyum

“Marah tu dah disejukkan oleh frozen”Akmal cuba buat lawak. Aku buat muka blank sambil pandang mukanya.

“Tak lawak ke?” Tanya Akmal sambil meletakkan bekas pudding caramel didalam peti.

“Tak tahu nak kata apa.. ” aku hanya mampu senyum

“Sah – sah tak lawak..” Akmal memandang aku sambil buat muka sedihnya

“hihihi.. Saya naik atas dulu ye. Nak tukar baju.” Aku berlalu pergi apabila aku melihat Akmal mengangguk kecil. Semasa aku menaiki tangga menuju ke bilik , aku senyum kegembiraan kerana Akmal sudah memaafkan aku..

-------------------------------------------------------------------------------------------

Aku kembali ke  dapur selepas aku bersihkan diri. Apabila aku sampai ke dapur, masakkan Akmal sudah terhidang. Aku mencari kelibat Akmal.

‘Mana pula dia ni.?’ Soalku di dalam hati

“Abang ada dekat belakang ni” balas Akmal dari arah belakang rumah

‘Macam tahu – tahu je aku tengah cari dia.’ Bisik hatiku. Aku pergi ke belakang rumah untuk melihat apa yang dilakukan oleh Akmal.

“Buat apa dekat belakang tu?” Tanyaku sambil melihat suamiku

“Buat apa lagi, tengok bungalah. Bunga tukan awak yang tanam dengan kasih sayang,” balas Akmal

“Erm, yerlah. Pergi mandi , dah nak masuk waktu maghrib. Nanti tak sempat pula.” Suruhku

“Okey , sayang. Nanti bila azan maghrib dah berkumandang , naik ke atas ye. Kita sembahyang sama-sama.” Kata Akmal sambil masuk ke rumah.

“Okey.” Balasku ringkas. Aku duduk dikerusi meja makan. Aku melihat masakan yang dimasak oleh Akmal amat menyelerakan bagi aku yang kuat makan. Ada udang masak merah, nasi goreng kampung dan pudding caramel.

‘Macam nak pujuk aku je ni…’ desis hatiku.. Tak lama kemudian, aku terdengar  azan maghrib berkumandang dari surau yang tidak jauh dari rumah Akmal. Aku berlalu ke bili untuk menunaikan kewajiban umat islam diseluruh muka bumi.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

p/s: okey tak kali ni... huhuhu..

Hanya Dia Sahaja-discontinued-Where stories live. Discover now