BAB 9

602 19 0
                                    

Habis sahaja kelas,Shaf terus pulang ke rumah.Dia tiada mood mahu pergi kemana-mana.
Sampai sahaja dirumah,Shaf terus naik ke biliknya dan menghempas badannya di atas katil.Shaf berguling kekiri dan kekanan.Tibe-tibe ingatannya teringat akan kata-kata Syah semasa di library tadi.

"Betul ke die macam tu?...takkanlah...tapi tak mustahil sebab muke die pun memang ada ciri-ciri yang macam tu...tapi kalau betul...matilah aku...dahlah sekarang ni die rapat semacam je dengan aku...sampai tidur kat umah aku kot...giler kau die punya tahap rapat tu..."Shaf menekup mukenye dan beristifar beberapa kali.

"Ya Allah...kenapa aku perlu ade kaitan dengan die...Ya Allah jauhkan aku darinya...Amin.."Shaf yang merasakan badannya tersangat letih terus melelapkan matanya.

"Shaf bangun...dah solat ke belum ni?"Puan Saharah menggoncang badan anaknya.

"Hmm..belom lagi bu.."Shaf masih tidak membuka matanya.

"Dah bangun cepat...mandi,
solat pastu turun bawah makan...ibu tunggu kat meja makan.."Puan Saharah berlalu keluar dari bilik anaknya.Shaf bangun dengan malas dan terus mencapai tuala menuju ke bilik mandi,sesudah solat.Shaf turun ke bawah untuk makan.Semasa di meja makan,Shaf tidak berselera langsung untuk menjamah makanan di hadapannya,padahal semua itu lauk kegemarannya.Puan Saharah yang pade mulenya sedang menjamu selera terus berhenti melihat anaknya yang tidak menjamah nasi.Shaf menguis-nguis nasi didalam pinggannya.Puan Saharah menegur anaknya.

"Shaf kenape tak makan?Ibu masak tak sedap ke?"Shaf yang seperti tersedar dari lamunan terus memandang ibunya.

"Ha..ape bu?"Puan Saharah menggelengkan kepala melihat anaknya.

"Ibu tanya...kenape Shaf tak makan?Ibu masak tak sedap ke?"Puan Saharah sudah berhenti menyuap nasi kedalam mulut.

"Eeh..takdelah bu..ibu masak sedap..mane pernah ibu masak tak sedap...Shaf penat sikit je...tu yang tak selera nak makan ni..."Shaf meneruskan suapan kedalam mulutnya.Baru beberapa suap Shaf sudah berhenti dan membasuh tangan.

"Ibu...Shaf naik dulu eee...Shaf nak siapkan assigment..
okey...night ibu.."Shaf mencium pipi ibunya dan terus berlalu ke biliknya.Puan Saharah hanya menggelengkan kepala.

'Ibu tahu Shaf ade masalah...ibu kenal anak ibu...Shaf2..selalu sangat simpan rahsia...sebijik macam arwah acik dengan ateh..'

Puan Saharah tibe-tibe teringatkan arwah kakak-kakak Shaf...tanpa sedar..airmata tuanya jatuh...

Shaf duduk bersandar di atas katilnya...Shaf sendiri tidak faham kenape selepas die mendengar cerita Syah..die jadi risau tibe-tibe dan terus hilang mood.

"Aarrgghh!..malas aku fikir...study lagi bagus.."Shaf terus mencapai buku di tepi katilnya,sedang tekun die mengulangkaji pelajaran tibe-tibe telefonnya berbunyi..Shaf melihat nama yang tertera di telefonnya."NANA" Shaf terus mengangkat telefonnya.

Hello-Shaf

Hello Pieqa...kau dekat mane?-Nana

Dekat rumahlah..aku nak berjalan kemane malam2 camni...-Shaf

Hehehe...Pieqaaaa.....-Nana

Ha...mende kau ni..kalau dh panggil aku macam ni confirm ade ape2 ni..-Shaf

Teman aku pegi makan...Pleaseeee-Nana

Asal kau tak makan kat rumah jer...-Shaf

BENCI ATAU CINTA?Where stories live. Discover now