Part 16 🍓

106 12 5
                                    

SETELAH hampir 30 minit mereka berjoging, Sofea menggeleng kepalanya menandakan dia sudah tidak larat nak berlari lagi. Mereka berhenti untuk mengambil nafas.

"Takkan dah penat kut. Tadi kau yang beria-ria ajak aku joging. Tapi kau pulak yang nak berhenti. Baru 30 minit." ucap Sara sambil tangannya mengelap peluh di dahinya.

" Aku dah penat. I' m giving up "

" Takda-takda kau tak boleh give up . Tadi kau cakap yang kau gemuk kan. So kau tak boleh berhenti lagi. Jom sambung joging" ucap Sara seraya menarik tangan Sofea .

"Taknakkkkkk" jerit Sofea sambil menarik kembali tanganya.

Sara ketawa melihat perangai Sofea.

"Dah lah aku nak pergi kedai depan tu kejap. Nak beli air. Kau nak kirim apa-apa tak" soal Sofea.

" Beli air je lah kat aku. Air favourite aku tau"

"Tea bunga?"

"Yes, that's my girl" balas Sara sambil menayangkan jari thumbs up.

Sedang Sara duduk menunggu Sofea, tiba-tiba kedengaran ada orang menyeru namanya.

"Sara?" seru suara itu. Suara yang tidak begitu asing baginya.

Terus kepalanya diangkat memandang pemilik suara yang menyeru namanya.

"Eh Aish" Kelihatan Aiden berada di belakang Aish memandang dirinya.

"Kau buat apa kat sini? Sorang je ke?" soal Aish sambil duduk dihadapannya diikuti dengan Aiden.

"Tak. Aku dengan Sofea. Aku teman dia joging kat sini. Sekarang ni aku tunggu dia pergi beli air. Kau pulak buat apa kat sini. Joging?"

"Haah. Aku pun teman Aiden joging" Tiba-tiba aja nama Aiden dipetik.

"Oh"

"Eh tiba-tiba nama aku pulak kau petik. Kau yang ajak aku , bukan aku yang ajak kau" ucap Aiden yang dari tadi lagi hanya mendiamkan diri.

Aish hanya tersengih.

"Takpalah aku nak pergi kedai kejap. Kau tunggu kat sini Aiden"

"Ermm..."

Kini tinggal Sara dan Aiden berdua di kerusi batu.

Tiba-tiba Aiden bersuara...

"Mesti best kan dating" Tak ada ribut tak ada angin tiba-tiba Aiden bertanya soalan.

Berkerut dahi Sara tatkala mendengar soalan itu.

"Kau ni dah kenapa" soal Sara.

"Takda apa-apa. Aku just tanya kau mesti best kan kau dating" Sekali lagi soalan itu ditanya oleh Aiden.

"Bila masa pulak aku dating ni"

"Habistu laki yang makan dengan kau kat Mall tu siapa? Kau cakap kau takda boyfriend"

"Eh kejap-kejap, kau tahu kat mana ni?"

"Aku nampak. Haritu aku keluar pergi Mall dengan Aish, aku nampak kau dengan seorang laki ni tengah makan"

"Oh! Dah kenapa tiba-tiba kau tanya ni? Ke kau jealous?" jarinya ditunding ke arah Aiden.

"Dah kenapa pulak aku nak jealous. Aku bukan suka kau pun. Lagi pun kau bukan taste aku. Taste aku perempuan macam Myra tu. Sedap sikit mata aku memandang tak macam kau." ucap Aiden sambil memandang ke arah Sara dari atas ke bawah.

Entah kenapa kata-kata Aiden itu membuatkan hati Sara seakan hancur. "bukan taste aku" " aku bukan suka kau pun".

"Habistu yang kau sibuk nak tahu siapa laki yang makan dengan aku tu kenapa. Suka hati aku lah nak ada boyfriend ke tak" Sara cuba menahan sabar daripada bergaduh.

"Saja. Jadi betul la laki tu boyfriend kau?" entah  kali keberapa Aiden bertanya.

"None of your business," balas Sara dengan datar.

Laju kaki Sara meninggalkan Aiden.

"Mana Sofea ni. Takkan pergi kedai pun lama. Ni pergi beli air ke buat air. Aku dah lah panas hati ni" Sara berjalan sambil mulutnya tak henti-henti membebel.

Bagi mengurangkan rasa panas hati, Sara memilih untuk sambung berjoging. Namun malang tidak berbau, dengan tiba-tiba kaki Sara tersilap langkah sehingga menyebabkan dia jatuh. Dia cuba untuk berdiri namun kakinya terasa sakit. Sah! Kakinya terseliuh. Sekali lagi dia cuba untuk berdiri namun tidak berjaya. Tiba-tiba ada seseorang menghulurkan tangan untuk membantunya berdiri. Sara berpaling untuk melihat siapakah gerangan yang sudi membantu nya. Adakah Aiden?

Mata Sara menunjukkan dia betul-betul terkejut melihat orang itu. Dengan terpaksa dia menerima bantuan daripada orang itu untuk berdiri. Orang yang membantu Sara adalah Rizq Haiqal. Seorang lelaki yang murah dengan senyuman. Dia juga merupakan senior kepada Sara namun course yang berbeza. Rizq sebaya dengan Aiden. Aiden tidak menyukai Rizh. Kenapa? Mungkin disebabkan kisah dulu dimana Aiden pernah menyukai seorang perempuan tapi sayang perempuan itu tidak mengetahui dan lebih memilih Rizq. Sejak dari situ, Aiden tidak suka akan Rizq.

"Lea, okay tak?" tanya Rizq

"Err... okay je Abang Rizq" gagap Sara menjawab. Disebabkan Rizq merupakan senior, Sara memanggil dia dengan panggilan Abang. Hormat orang tua.

Rizq tersenyum.

"Abang Rizq buat apa kat sini?" seraya menarik tanganya yang dipegang oleh Rizq.

"Joging" balas Rizq sambil matanya terus memandang Sara.

"Kenapa ramai sangat orang yang aku kenal joging harini" gumam Sara.

"Sara cakap apa? Abang tak dengarlah"

"Takda apa-apa lah"

Dari kejauhan Aiden memerhatikan Sara bersama Rizq dengan pandangan yang pelik apabila melihat keakraban mereka berdua. Timbul rasa cemburu, marah dan geram dihatinya. Seraya itu dia berjalan menuju ke arah mereka berdua.

"Oh jadi kau perempuan macam ni rupanya, tak cukup satu laki. Haritu laki lain harini laki lain. Siap berpegangan tangan lagi. Harap je pakai tudung tapi tak cukup satu laki. Pakaian kau tak menggambarkan perangai kau. Ingatkan bila pakai tudung ni baik tapi sebenarnya tak. Baik lagi Myra pada kau" bidas Aiden tanpa menghiraukan perasaan Sara.

"Kau siapa nak cakap aku macam tu? Hanya disebabkan kau tengok aku rapat dengan Rizq kau cakap macam ni. Kau hina aku. Kau tak tahu kisah sebenar tiba-tiba datang cakap macam tu. Kau ingat aku ni takda perasaan ke Aiden. Kalau kau benci aku cakap bukan nya hina aku macam ni." rahangnya bergerak-gerak menahan tangisan.

"Kau pahal tiba-tiba datang cakap Sara macam tu" soal Rizq sambil merenung tajam ke arah Aiden.

"Aku betul-betul tak sangka macam ni rupanya kau menilai aku. Sekarang puas hati kau? Puas tak aku tanya ni?" jerkah Sara.

Terkejut Aiden apabila mendengar jerkahan dari Sara. Ini kali pertama dia melihat Sara begitu marah. Ketika itu baru Aiden menyedari yang dirinya tersilap cakap sehingga menyebabkan Sara menahan nangis dan marah.

Sara terus pergi meninggalkan Aiden dan Rizq. Dia berjalan terhinjut-hinjut disebabkan kakinya terseliuh. Tanpa disedari air matanya menitis.

"Sakit Aiden. Sakit sangat bila orang yang aku sayang cakap aku macam tu. Jujur dalam hati, aku sudah mula sayang kau. Aku tak tahu bila perasaan ini hadir tapi aku memang sayang dan cinta kau. I felt so stupid for falling in love with you. I feel so hurt by your word." luah Sara sendirian.

"Sara! Kau kenapa? Kenapa kau nangis? Cakap kat aku." Sofea menyapu air mata Sara. Tersedu-sedu dia menangis.

Apabila melihat Sofea, air matanya mengalir laju. "Sofea, sakit sangat"

Sofea memeluk Sara bagi menenangkan Sara.

"Jom aku hantar kau balik"

Sara mengangguk perlahan.

Broken Promise [HOLD]Where stories live. Discover now