Bab 15 : Siakap Tiga Rasa

10.6K 157 3
                                    



Pejam celik pejam celik, dua minggu cuti persekolahan telah pun berakhir. Semua guru akan kembali kepada rutin asal, begitu juga Cikgu Fatin, Cikgu Salwa, Cikgu Siti dan Ustazah Raihan yang kelihatan cerita pada hari Isnin itu, semuanya bersemangat untuk memberikan khidmat bakti mendidik anak bangsa demi memacu pembangunan akademik dan sahsiah pelajar dalam membina jati diti yang unggul, memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan Negara.


Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.


"Dah bersedia untuk job ke?" soal Cikgu Fatin ketika mereka berempat duduk semaja di perpustakaan sekolah, lokasi biasa mereka berbincang tentang aktiviti sambilan mereka.


"Ada job masuk ke kak?" soal Ustazah Raihan yang kelihatan bersemangat.


"Ada dua job, sapa nak?" soal Cikgu Fatin


"Orang baru ke?" soal balas Cikgu Salwa


"A'aa, orang baru, kenalan Datuk dengan Tan Sri"


u "Bagi Tie la kak" sahut Cikgu Siti laju.


"Amboi Tie, laju ko...heheheee..." Ustazah Raihan menyeringai sengih


"Hehehe...." Cikgu Siti hanya ketawa kecil. "Alang-alang, korang lain la, dah lama buat keje ni...bagi la can kat Tie....heheee"


"Ye la...ye la..." senyum Ustazah Raihan


"OK, satu akak bagi Tie, sorang lagi sapa nak?" soal Cikgu Fatin lagi


"Bagi Rai la kak" ujar Ustazah Raihan


"OK, settle.." senyum Cikgu Fatin. "Nanti akak wassap"


"OK kak, terima kasih" balas Cikgu Siti senyum.


Cikgu Fatin senyum, melihat adik-adik didiknya berjalan meninggalkan perpustakaan, tinggal dia sendirian. Kalau la tiada yang nak menerima job tu, Cikgu Fatin sendiri yang kena melayani dua orang lelaki tersebebut. Bukan dia tak pernah melayani dua lelaki dalam satu masa, cuma kalau boleh dia cuba elakkan, agar dapat berkongsi rezeki dengan rakan-rakan sejawatnya itu.


Sebelum Cikgu Fatin merekrut rakan sejawatnya ini, memang tak menang tangan tangan dan tubuh di melayani pelanggannya, yang tak putus. Kini, dia bernafas lega, boleh diserahkan pada rakannya yang juga berstatus yang sama, yang menjadi pilihan pelanggannya yang terdiri dalam kalangan orang yang berstatus berpangkat dan berduit. Masih ingat lagi seawal penglibatannya, Cikgu Fatin pernah melayani tiga orang lelaki serentak dalam satu masa, yang kini orang sebut MMMF, kerana imbuhan yang diterimanya amat tinggi, melebihi gajinya sebulan, yang hanya berlangsung kira-kira tiga jam sahaja. Namun, apa yang menjadi kejutannya ialah, salah seorang lelaki itu, amat dikenalinya, tak lain tak bukan, sepupunya sendiri, Osman, pegawai polis IPK di Sepang. Punya la terkejut Cikgu Fatin dan Osman melihat sesama sendiri semasa mereka memasuki bilik hotel yang diuruskan oleh Dato' Rahim, seorang pegawai tinggi di Bukit Aman, bersama rakannya seorang tauke besar berbangsa Melayu. Pada fikiran cikgu Fatin, mereka ini pasti diperkenalkan oleh salah seorang customernya. Itu cikgu Fatin tidak peduli, asalkan habuan yang diterimanya cukup lumayan.

SETIA KUKORBANKANWhere stories live. Discover now