Bab 2

2.2K 56 0
                                    

Gitar dicapai. Hari ini Naural pakai ringkas aje, rambut disanggulkan tinggi. Macam baru lepas pantang tu. Kasut sniker dipakai. Dia berlari keluar dari blok, mata lain yang memandang pelik tak dihiraukan. Tapi yang paling tak senonohnya, ada ke dia mengunyah roti sambil berlari? Tolong ya adik-adik, jangan sekali-kali meniru aksi ini di rumah.

Perhentian bas dituju, disebabkan dia ni belum ada kereta, terpaksalah banyak bergantung dengan perkhidmatan bas ni. Tempat yang nak dituju dah sampai. Padang UKM! Sebenarnya jarak di antara padang dan kolej yang Naural ni duduk taklah jauh pun. Dia setakat duduk dekat Kolej Keris Mas aje pun. Warga UKM rasa jauh ke?

Matanya melilau memandang padang yang hijau meluas. Cantiknya! Tangan didepakan, nafas ditarik sebelum dilepaskan kuat. Leganya! Memang dia selalu datang tempat ni untuk menghilangkan tekanan atau nak cari inspirasi. Tapi hari ni dia datang sebab tension. Tension pasal hal tutorial semalam. Nasib baik semester akhir tak ada kelas banyak sangat. Tu pun sebab masa semester satu dan dua dulu dia dah ambil banyak subjek.

Sampai di tepi padang, dia menuju ke satu pokok yang agak besar. Yang mampu memberikan teduhan kepadanya. Tempat kegemaran dia! Dia duduk bersila, bersandar di dahan. Gitar dipegang.

Di matamu kuberharga,

Kau perlakukan aku...

Lebih dari mencintai dirimu...

Di dekatmu kumerasa,

Bahagianya aku...

Dapat ruang cintamu,

Hanya kamu saja...

Yang mampu begitu...

Tulus,

Mengerti aku...

Kau... Sempurna bagiku,

Tak kurang sesuatu...

Kau terima apa adaku...

Ku... Sempurna bagimu...

Tak kurang sesuatu,

Cinta bersatu.

Gayamu...

Sifatmu...

Cara mencintaiku...

Yang membuat diriku jatuh...

Cinta padamu...

Mata Naural tertutup menyanyikan lagu Cinta Bersatu nyanyian asal Liyana Jasmay. Dia memang suka luahkan perasaan macam ni. Dengan menyanyi. Walaupun lagu yang dia nyanyi ni memang tak ada kaitan dengan perasaan dia sekarang. Yalah kan, ada ke masa tengah sedih dia nyanyi lagu cinta? Macam tak kena aje, kan? Tapi... Ada Naural kesah? Haha.

Tanpa Naural sedar ada yang mendengarnya. Tekun mendengar, sambil bibir tak lepas tersenyum. Kedudukan dia orang tak jauh pun. Memang tak jauh. Sangat tak jauh. Kalau Naural ni duduk bersandar di dahan pokok, dia pula bersandar pada pokok yang sama juga. Tapi berdiri pada dahan yang membelakangkan Naural.

Kepalanya bergerak-gerak menghayati lagu. Apa sebenarnya perasaan gadis ni sekarang? Kalau semalam dia menangis, tapi kenapa hari ni nyanyi lagu cinta pula? Dah okey ke? Dari tadi dia mengekori Naural. Di leher dah tergantung dengan kamera, semua gambar gadis tu tadi dah ditangkap. Terpaksalah tangkap curi-curi dulu.

Terdengarkan keluhan Naural, dia mula mengintai sikit. Kenapa dengan Naural ni? Ada masalah apa sebenarnya?

Hari pun dah nak gelap ni. Bilalah Naural nak balik? Dia pula yang risau.

Love RiddlesWhere stories live. Discover now