Bab 14

371 12 0
                                    

      Hasya memandu kereta dengan perasaan yang agak gembira.  Walaupun sedikit . Tak pernah-pernah Amirul beri dia bunga.  Masa pandu pun tengok sebelah.  Kejap tengok bunga yang dekat seat sebelah tu . Wahai Hasya , nanti tengok la.  Apabila sudah sampai , Hasya menekan butang arrow atas menandakan lif akan naik atas.  Sementara menungu , Hasya membuka telefonnya untuk melihat apa yang menarik di instagram . Sedang dia membelek-belek , seseorang dari belakang memegang tangan Hasya yang berlapikan dengan baju. 

Siapa lagi kalau bukan , Izzat ? Reaksi Hasya begitu terkejut sekali.  Buat apa dia dekat sini ? For what he come here ? " Izzat , apa awak buat ni ?! Lepaskan saya ! " Hasya cuba melepaskan pegangan Izzat dengan tenaga yang ada. Tapi apakan daya , Izzat memegang lagi kuat . Walaupun berlapik , ia tetap sakit untuk Hasya.

" Hasya saya minta maaf.  Saya tak patut marah awak.  Please ! " Izzat merayu-rayu pada Hasya.  Hasya hanya membuat muka.  Dia mencuba lagi untuk melepaskan tetapi Izzat memegangnya lagi kuat.  Apa masalah dia ni ?

" Izzat !!! Please , saya dengan awak dah takda apa-apa hubungan.  Please get out from my life.  I almost forget you ! Thank you for being my boyfriend . But now please forget me . Between of us have nothing.  Mulai sekarang , lupakan saya ! " Hasya berspeaking dan melepaskan pegangan Izzat dengan begitu kuat.  Sakit tangan dia.  Hasya berlalu pergi tetapi dia lagi sekali ditahan oleh Izzat untuk tidak masuk ke dalam lif. 

" Hasya , saya tak boleh hidup tanpa awak ! Kita kahwin ? "  Izzat menjongket kening sebelah. 

" What ?! Saya tak akan kahwin dengan awak ! Untuk makluman awak , saya akan ..... " belum sempat Hasya berkata-kata . Seorang lelaki yang menyampuk di belakang .

" Dia akan berkahwin dengan saya . Bakal isteri saya ! " Amirul mempertahankan Hasya.  Hasya menjadi blur  . Memang dia nak cakap tapi bukan dengan dia . Eh , entahlah. 

Izzat terpinga-pinga dengan kata-kata Amirul.  Izzat seperti tidak percaya apa yang berlaku di hadapannya sekarang.  Amirul terus berdiri di sebelah Hasya.  Hasya menjadi kaku sebentar.  " Saya Amirul aka bakal suami Nur Hasya Farhanna Binti Mohamad Hisham akan menjadi isteri saya . Ke tak dengar lagi ? " ujar Amirul sinis kepada Izzat. 

" Aarghh , sudahh.  Rupanya , kau lagi pengkhianat daripada aku Hasya ! Penipu ! " marah Izzat semakin membuak-buak.  Dia panas hati sekarang ni. 

" Kau dengar sini eh Izzat !! Aku tak pernah curang dengan kau selama ini.  Aku tak pernah menduakan kau Izzat ! Aku tak pernah tak sayang kau ! Aku tiap-tiap hari rindu kau ! Aku ni rasa tiap-tiap hari nak jumpa kau ! Tapi kau buat apa ?! Kau tak balas balik apa yang aku buat selama ni ! Aku seksa tahu tak Izzat ! Aku seksa !! Kau buat aku merana ! "  Air mata yang dari tadi ditahan terus berkaca.  Amirul terkejut melihat Hasya sedang menangis.  Belum pernah dia melihat sahabatnya menangis teruk macam ni.  Sah , memang betul la Izzat seksa dia dulu ? Entah lah , malas nak buat andaian. 

Amirul juga blur . Drama apa yang dia sedang saksikan ini ? Jangan lupa saksikan drama yang bertajuk  " Hati bersatu " . Pelakon utamanya  , Hasya dan Izzat ! Desis hati Amirul . Orang tengah sedih boleh pula dia kutuk dalam hati . Nasib diorang tak dengar. 

" Okay , Hasya . Ni yang awak nak sekarang.  Saya akan cuba lupakan awak . Saya akan cuba untuk terima hakikat.  Thanks for being part of my life.  " ujar Izzat lalu berlalu pergi . Hasya hanya melihat Izzat.  Bayangan Izzat semakin lama semakin tiada.  Maknanya , dia sudah pergi dari pejabat Hasya. 

Hasya memandang Amirul pelik . Hasya mengesat air matanya . " Tadi tu semua tipu kan ? " soal Hasya. 

" Tak , semua tu betul " jawab Amirul tenang .

" Apa kau merepek ? Tipu ja kan ? " soal Hasya lagi sekali .

" Masya-Allah , betul Hasya . Aku nak kau jadi isteri aku yang sah . " Amirul
meluahkan perasaannya . Dia gugup sebenarnya nak bagitahu .

" Kau demam eh ? " Hasya menanya lagi .

" Ya Allah, Hasya ! Kau nak suruh aku jerit ke ? Okay kejap ehh " Amirul memanggil semua staf-staf di pejabat Hasya .

Semua staf berpusu-pusu ke arah Amirul.  Memandangkan masa lunch dah habis sebab tu ramai.  Setelah staf-staf sudah berada di hadapan mereka berdua , Amirul meluahkan perasaannya selama ini.  Wah , Amirul sekarang semakin berani eh . Hasya hanya melihat apa yang ingin dilakukan oleh Amirul.  " Semua staf yang ada dekat sini akan menjadi saksi !! " Amirul duduk bertinggung di hadapan Hasya sambil menghulurkan sebentuk cincin yang masih berada di dalam kotak merah yang berbentuk hati.  Hasya terkejut akan perbuatan Amirul.  Benda ni tak dijangka . Adakah ini rancangan dia selama ini ?

" Nur Hasya Farhanna Binti Mohamad Hisham , sebenarnya saya dah lama simpan perasaan ni tapi awak tak perasan . Sudikah awak menjadi teman sehidup semati saya ? Will you marry me ? " luah hati Amirul yang selama ini dia pendam.  Dia takut sebenarnya.  Tak pernah-pernah dia rasa takut , risau seperti ini.  Lain macam je rasa.  Hasya terkedu.  Taktahu nak jawab.  Ya Allah , dah la depan orang ramai.  Kalau tolak dia malu . Kalau bagi masa untuk fikir nanti orang kata apa pula.  Aduhh,  Amirul kau ni bertindak melulu la. 

Staf-staf hanya berwuu kepada mereka.  Perempuan yang ada dekat situ of course melting . Takkan tak melting pula kan ? " Hasya , terima je lah " Kak Didi bersuara . " Hasya terima. Bukan senang nak dapat lelaki yang baik macam ni " Fazliana bersuara .

Hasya menarik nafas dalam-dalam . Dia tidak tahu nak kata apa . Dia hanya menggangguk . Amirul terus bangun dari duduk bertinggung . Perasaan Amirul sekarang ni dilanda seronok . Hajatnya tercapai . Semua staf mengucapkan tahniah kepada mereka . Hasya hanya tersenyum . Setelah semua beredar , Hasya terus mendekati Amirul yang sedang melambai-lambaikan tangan kepada staf-staf tadi . " Mirul , kau buat apa ni ? Okay , jawapan aku still teragak-agak . Bagi aku masa untuk fikir boleh ? " Hasya memandang Amirul dengan mendongakkan sedikit kepalanya untuk melihat wajah polos lelaki itu . " Tadi kau tak terima lah ? " ujar Amirul .

" Bukanlahh . Bagi aku masa untuk fikir. Kau ingat kahwin macam permainan . Kalau aku terima dalam masa 3 hari ni , kau tengok jari aku . Faham ? " terang Hasya untuk bagi Amirul faham . Amirul hanya menggangguk . Kegembiraannya cuma sebentar saja . Kalau dia tak terima macam mana ? Jangan fikir bukan-bukan Mirul .

" Ye lahh , aku bagi masa 3 hari . Tapi sekarang ni kau berlakon ya depan staf kau nanti . " Amirul memberitahu . Kalau tidak kantoi la .

Hasya hanya menggangguk dan terus beredar dari tempat tadi . Banyak lagi kerja yang dia nak buat . Amirul juga beredar dari situ .

.....bersambung.....

Amirul semakin berani eh sekarang . Wah2 tak sangka . Hahahahaha .

Sahabatku Suamiku Where stories live. Discover now