RAHSIA GANGSTER

31 0 0
                                    

Hari ini aku ada satu rancangan iaitu...aku akan mengintip Azrul apa yang dia lakukan selepas sekolah, mari lihat apa rahsianya.

    Selepas sahaja sekolah aku memulakan misiku.....

MALAM SEBELUMNYA....

     "Ibu apa yang saya perlu buat untuk memastikan Azrul ikut cabaran saya?" tanya aku. "Entahlah sayang ibu pun tak tahu?". "Mungkin kamu boleh siasat apa yang terjadi dekat dia. Mungkin dia ada masalah keluarga."kata ibuku. "Mungkin betul kata ibu."kata diriku. "Ibu boleh ke saya tengok dia esok." aku meminta izin ibuku. "Boleh, tapi berhati-hati. Pergi dengan kawan. Kalau jauh sangat balik saja ya." kata ibuku. "Baiklah ibu." kata aku. "Dah pergi tidur esok nak sekolahkan." kata ibuku. "Baik, selamat malam ibu." kataku sambil mencium tangan ibuku dan terus masuk ke dalam bilikku.

        'Kena fikir betul-betul apa nak buat esok'. 'Mungkin boleh ajak Syafiqah dan Atiqah. Diorang kata rumah diorang dekat dengan rumah Azrul. Jadi senanglah nak jenguk sikit.' fikirku.

SEKARANG.......

         "Kau pasti ke idea ni bejaya? ,Hana." soal Syafiqah. "Mungkin berjaya..."balasku. "Mungkin?" kata Syafiqah dan Atiqah sambil memandang terus ke mataku.

          Ini kawan aku 'Nurul Syafiqah binti Faizal' dan 'Nur Atiqah binti Hishamudin'. Diorang ni sekolah sama dengan aku tapi kelas sebelah je. Rumah diorang dekat taman yang sama dengan aku tapi rumah aku jauh sikit. Diorang ni kawan aku yang paling rapat. Pertama kali kitaorang jumpa dekat Prasekolah Bestari. Lepas kitaorang berjumpa, terus jadi BFF sampai sekarang.

          "Kenapa korang pandang aku macam tu? Seramlah." soal aku. "Kau ni biar betul Hana. Kau tak yakin dengan rancangan kau tapi kau buat je tanpa berfikir. "Susahlah kalau macam tu." kata Atiqah. "Biar jelah tengok tu dia dah pergi cepat." kata ku. Kami bergegas mengejar Azrul tapi secara senyap-senyap. "Harap dia tak perasan." bisik ku kepada Syafiqah dan Atiqah. Mereka mengangguk kepala sahaja.

            Kami mengikuri dia sehingga di rumahnya. Kelihatan seperti ada orang yang menuggu dia. Kami hanya melihat dari jarak yang jauh sedikit dari rumah dia. Setibanya dia sampai rumah, kami terdengar sikit perbualan dia dengan orang itu.

           "Macam mana dengan plan kita ok tak?" soal orang itu. "Hampir tapi............."kata-kata Azrul tersekat di situ. "Tapi apa?"soal orang itu lagi. "Ada orang yang kacau plan kita." jawab Azrul. Aku terkejut mendengar jawapan Azrul. 'Aku ke yang kacau dia' fikir ku. Pelbagai persoalan yang bermain di fikiran aku sekarang. "Nama dia Hana, dia sekelas dalam kelas aku. Dia kacau plan kita sebab dia nak semua orang dalam kelas aku berubah, dengan aku sekali terlibat tau." kata Azrul.

             Selepas apa yang aku dengar tadi. Kenapa Azrul dia tak nak berubah dan kenapa dia rahsiakan semua ini. Dengan siapa orang yang dia cakap tadi. Aku nak rungkaikan semua ini dan tolong dia berubah. Lagi satu apa plan dia?

DAPATKAH HANA MERUNGKAI SEMUA RANCANGAN AZRUL?

BERSAMBUNG......

BAGAIMANA DENGAN KELASKU? (Discontinue)Where stories live. Discover now