BAB 16

7.6K 203 10
                                    

HAFIDZ merenung tajam pintu farmasi tidak jauh darinya. Sesekali kelihatan dia bermain dengan jari-jemarinya. Dia menelan liurnya seraya fikirannya cuba mencerna satu-persatu perkataan yang baru dituturkan oleh Saffiyah sebentar tadi.

"Jangan jumpa saya lagi!,"

Apa yang dimaksudkan dengan jangan jumpa saya lagi tu? Apa yang sedang bermain di dalam kotak fikiran Saffiyah sehinggakan dia sanggup menuturkan perkataan seperti itu? Salah apakah dia terhadap Saffiyah? Apakah Saffiyah benar-benar memaksudkannya? Tidak! Jika dia tidak berjumpa dengan Saffiyah lagi, bagai ikan kehilangan air, bagai manusia kehilangan udara. Dia tidak bias hidup tanpa Saffiyah. Jiwa lelakinya benar-benar menginginkan wanita itu.

Tiba-tiba kelihatan Saffiyah keluar dari bilik farmasi tersebut. Dengan langkah yang pantas, Hafidz mula mengejar Saffiyah.

"Saffi, please! You bergurau je kan tadi?," soal Hafidz seraya kakinya turut mengikuti langkahan Saffiyah.

"Tak! I serius maksudkannya. Please, jangan jumpa I lagi lepas ni," jawab Saffiyah tanpa memandang langsung wajah Hafidz.

"Tak! Mana boleh macam tu. Kita dah janji untuk kahwin kan?,"

"Tu you yang buat janji sendiri. I tak janji apa-apa pun,"

"Tapi you dah setuju Saffiyah. Please jangan buat macam ni lagi dekat I. I tak boleh hidup tanpa you," rayu Hafidz. Saffiyah mengetap giginya lalu jarinya menekan butang lif. Dia berdiam diri di hadapan lif sementara pintu lif terbuka begitu juga Hafidz.

"Saffiyah...," panggil Hafidz perlahan. Kelihatan tubir matanya mula bergenang dengan air mata.

"Sudahlah Hafidz. Hubungan kita sampai di sini je. I okey hidup macam ni. You dah beristeri. You jagalah Amni baik-baik. Amni isteri yang baik. Please hargai Amni," semerta itu kaki Saffiyah mula memasuki lif setelah pintu lif terbuka untuknya.

"Tak! I nak hidup dengan you! I cintakan you! Bukan Amni!," jawab Hafidz sambil kakinya ingin menurut serta menjejaki langkah Saffiyah. Tetapi niatnya dimatikan tatkala ramai pelawat turut memasuki lif tersebut.

"Saffi," ucap Hafidz perlahan. Kelihatan Saffiyah hanya menjeling wajah Hafidz. Sedetik kemudian, pintu lif tertutup dan Hafidz tidak dapat melihat lagi wajah Saffiyah begitu juga Saffiyah.

"Saffiyah!," rintih Hafidz sambil menyandarkan dahinya di pintu lif. Kedua-dua tangannya juga turut melekap di pintu lif tersebut. Ketika ini, dia benar-benar tidak kuat untuk kehilangan Saffiyah buat kali kedua. Jiwanya hilang. Hatinya hancur. Dia terlalu mencintai Saffiyah. Hingga hujung nyawa, dia akan terus mencintai Saffiyah!

*****

KELIHATAN Niqrees menatang dulang yang berisi semangkuk bubur dan juga segelas air menuju ke dalam bilik Naufal. Pintu bilik Naufal yang terkuak sedikit diketuk perlahan. Sedetik kemudian, Niqrees menolak pintu tersebut lalu figuranya masuk ke dalam bilik adiknya.

Kelihatan Naufal yang ketika itu sedang sibuk melayan media sosialnya di dalam telefon pintar. Niqrees tersenyum nipis lalu melabuhkan punggugnya di hujung katil. Dulang yang ditatangnya pula di letakkan di atas meja bersebelahan katil Naufal.

"Naufal, makan sikit bubur ni. Lepas tu, Naufal kena makan ubat," ujar Niqrees sambil menggaul bubur tersebut. Kemudian, dia menyuakan sesudu bubur tersebut ke arah Naufal.

"Abang letak jelah dekat situ. Nanti pandailah Naufal makan sendiri," jawab Naufal dingin. Mukanya berkerut, matanya melekat memandang telefon pintarnya.

Cinta Seorang IsteriDonde viven las historias. Descúbrelo ahora