Bab 4

9.3K 264 2
                                    

"KAK OLIN, saya nak keluar kejap." Aku beritahu kepada Kak Olin. Minggu ni minggu terakhir aku berada di sini, jadi aku kena selesaikan masalah jam milik Si Ziyad Shaari dengan kadar segera. Ini pun aku rasa dah hampir seminggu barang orang tu ada di dalam simpananku. Dari sehari ke sehari asyik lupa saja nak pulangkan. Tak naklah simpan lama-lama.

"Rissa nak ke mana?" soal Kak Olin.

"Ada hal sikit. Nak pulangkan barang pada seseorang."

Kak Olin tak tanya lagi selepas itu. Kak Yan pula masih sibuk dengan kerja-kerja mengira keuntungan.

Berpandukan alamat yang diberikan oleh lelaki bernama Ziyad, aku melangkah perlahan ketika menuju ke bangunan berbelas tingkat yang terletak betul-betul di tengah pusat bandar Petaling Jaya.

Sudah lama aku hendak berkunjung ke sini tapi masa tidak mengizinkan. Hari ini baru aku berkesempatan.

Aku bukan sengaja. Tapi aku betul-betul tak ada masa hendak pulangkan semula jam mahal milik lelaki yang bernama Ziyad itu.

"Cik, boleh saya jumpa dengan Encik Ziyad?" Aku tanya kepada gadis yang bertugas sebagai penyambut tetamu.

"Encik Ziyad? Setahu saya, tak ada pekerja nama Ziyad di sini." Gadis itu kerutkan dahi.

"Mustahil tak ada sebab dia yang bagi alamat tempat dia bekerja." Aku pula yang kerut dahi.

"Serius, cik. Memang tak ada nama pekerja seperti cik sebutkan. Lelaki tu ada janji apa-apa ke?" Gadis berambut panjang cecah bahu itu pandang aku. Seperti dia tumpang sama bimbangkan sesuatu. Mungkin dia fikir aku sudah tertipu.

"Dia tipu cik ke?" tanya penyambut tetamu itu lagi. Bunyinya macam kepohci tetapi aku tahu dia ikhlas bimbang aku tertipu.

"Tidak, saya nak pulangkan barang berharga milik dia. Dah lama sangat saya simpan. Tak apalah. Terima kasih," balasku. Memang gadis ini layak bekerja sebagai penyambut tetamu kerana orangnya bukan saja cantik tetapi baik hati sama. Tetap layan aku dengan baik walau aku ini kelihatan orang biasa-biasa saja.

"Maaf, saya tak dapat bantu cik." Dia tersenyum cantik.

"Eh, tak apa. Salah saya ni sebab suka sangat tangguhkan semua benda."

"Insya-Allah, nanti cik jumpa juga dia tu." Gadis itu seperti memberi harapan untukku.

"Harap macam tu la. Terima kasih sekali lagi."

Aku minta diri selepas itu.

Baru berjalan beberapa tapak, aku dipanggil semula oleh gadis penyambut tetamu. Bila aku pusing, ada lelaki berdiri bersebelahan dengannya sambil pandang aku. Laju langkah menghampiri mereka semula.

"Saya dengar awak cari Ziyad?" Lelaki yang nampak masih muda itu bertanya dengan suara yang agak tegas. Kecut juga perut mendengar suara lelaki itu. Dia bertanya seperti aku ada buat salah dengan Ziyad.

Aku angguk dan berusaha untuk bertenang. Aku tak salah apa-apa kecuali kalau lelaki hari tu tukar kenyataan. Contohnya dia kena rompak ke.

"Saya kenal dia. Boleh saya bantu?" kata lelaki yang memakai kemeja kuning air bersama tali leher corak petak-petak warna coklat. Kalau Adibah tengok, mesti tak menang mulut Adibah gelak.

"Boleh tolong pulangkan jam tangan dia?" Aku keluarkan jam tangan milik Ziyad dari beg galas dan hulur kepadanya. Dia belek seketika.

"Betul. Jam ni memang milik dia."

"Siapa Ziyad?" soal si gadis penyambut tetamu. Maknanya memang betullah Ziyad tu orang tak berapa nak kenal.

"CEO baru Kelana Holding!"

Cik Sederhana Dan Encik SegakWhere stories live. Discover now