Chapter 4

12.4K 160 28
                                    

4

"Rayyan , jom pergi kantin. Aku lapar" Add menarik tangan aku nak suruh aku ikut dia. Lepas apa yang berlaku semalam, aku terus balik ke rumah , dan harini bila aku pergi sekolah dia boleh bersembang dengan aku seolah olah peristiwa semalam tak berlaku. Tak tau lah samaada dia memang jenis yang tak mintak maaf kat orang sebelum berbaik atau dia memang tak anggap pertanyaan aku tu sesuatu yang mengganggu dia.

Aku ni pulak jenis yang tak menyimpan dendam, jenis yang tak suka merajuk , aku ikut ke dia pergi kantin.

"Weh tengok ni, harini ada kuih donat la.  Nak donat tak? Kalau nak aku beli lebih sikit"

Aku tak percaya dia ni, dia bersembang dengan aku dengan rasa langsung tak bersalah. Sememangnya aku terasa hati bila dia tengking aku semalam, dan aku ingat nak merajuk dengan dia harini tapi dengan sikap dia yang tak berhenti bercakap dengan aku ni, aku tak rasa rancangan aku tu akan berjaya. Lebih baik aku maafkan dia, aku taknak la kene pulau macam selalu.

"Takpe kau takyah jawab, aku beli. Aku tau kau suka donat. Makcik kedai kuih depan rumah kau tu pun tau kau minat donat."

Memang betul aku minat donat. Haritu aku pergi beli kuih dan aku tanya makcik tu kalau kalau ada donat. Dia kata takde. Jadi bila esoknya aku datang, belum sempat aku tanya makcik tu dah jawab "Donat kat dalam bekas kuning tu"

Yang lagi hebat, aku tak jangka yang Add akan ambik aku pagi ni. Pakcik aku baru nak start kereta nak hantar aku pergi sekolah , tiba tiba Add sampai depan rumah.

Dan aku memang taknak mulakan sebarang pertelingkahan dengan Add lagi lagi bila kat sekolah. Sebab kalau dia pulaukan aku sepanjang hari memang balik jalan kaki lah aku.

Dan Add ialah orang yang paling tak boleh nak bawak bergurau dalam kelas. Kadang kadang aku akan bergurau dengan kawan aku, contohnya tolak botol air diorang ke atas time diorang tengah minum. Tak pun aku suka tolak tangan diorang time diorang tengah menulis, nanti kertas diorang akan comot dengan dakwat pen. Tapi kalau dengan Add, takde sesiapa yang berani buat even dia pelajar paling muda dalam kelas. Bukan nak kata dia akan bunuh orang yang ganggu dia. Tapi memang tak berani nak buat. Tak tau lah kenapa. Mungkin disebabkan oleh jelingan tajam dia bila dia marah yang akan membuatkan semua orang takut, atau mungkin perasaan dendam dia yang kalau dah terpandam memang akan terpahat sampai 3 bulan.

Itulah yang aku expect akan berlaku tapi dia langsung tak dendam. Itu sesuatu yang bagus sebenarnya. Jadi sebelum apa apa berlaku. Aku akan mulakan perbualan dahulu.

"Add, aku nak mintak maaf pasal semalam"

"Pasal apa. Kau ada buat salah ke semalam?"

"Yelah, yang aku tanya kau tu" Suara aku makin perlahan, takut dia marah balik bila teringat pasal hal tu.

"Oh.. Yang pasal mak bapak aku tu. Takde apalah. Diorang cuma tinggalkan aku je. Busy dengan kerja, anak tinggal sorang sorang"

"Tapi diorang bagi kau duit. Okey la tu. At least diorang fikir pasal keperluan kau"

Add terdiam seketika.. "Tak jugak... Diorang memang kaya. Tapi diorang Ingat duit boleh beli kasih sayang? Boleh beli kebahagiaan? Aku tak pernah holiday dengan family. Setiap tahun sorang sorang. Cuti sekolah jadi mayat hidup kat rumah. Takkan aku nak bermanja degan housemate aku kot"

Aku mengangguk. "betul jugak..Abis, kau buat apa kat rumah time cuti?"

"Tanam anggur..."

"Ha?"

Add mengeluh "menganggur"

Suasana senyap seketika. "Tapi cuti kalini aku ad teman nak manja manja" Add memeluk lengan aku.

CINTA TERLARANGWhere stories live. Discover now