💟 SEPULUH 💟

4.9K 301 10
                                    

"Kalau dah tak ada arah sangat, kita nikah berdua ajelah, Mel! Senang cerita!" Kali ini kata-kata itu keluar dari mulut Ishq pula, setelah lebih dua bulan lalu ia muncul dari bibir Melina.

Melina menatap tidak percaya. "Kau ni dah kenapa? Demam ehh..?!" Tanya Melina sambil menyudu bihun supnya dengan begitu berselera.

Ishq menatap sebal lalu bersuara tegas. "Aku sihatlah. Wal.a.fi.at! Kalau demam, tak adalah aku ajak kau keluar. Baik aku pergi klinik aje!"

Melina mengecilkan mata, merenung Ishq dengan tatapan menyelidik. Cuba mencari tahu apa yang ada di dalam fikiran lelaki di depannya ini.

"Kenapa kau nampak terkejut sampai macam ni sekali?! Rasanya hari tu, aku tak adalah terkejut sangat masa kau proposed aku!" Sergah Ishq, merasa sedikit kekok dengan renungan Melina.

Mendengar kata-kata itu, Melina tersenyum ringan. "Oh.. Jadi kau nak balas proposal aku dululah ni, ya?" Katanya sambil mengangguk-angguk. Tangannya masih terus menyudu makanannya ke mulut.

"Yes..! So, what's your answer? Is it a yes or a no?! Lama betul berfikirnya!" Kata Ishq, tidak sabar. Dia mula rimas dengan tingkah Melina yang begitu asyik menikmati bihun sup yang memang menjadi kegemarannya.

"Kau ni, kan.. Makan, makan, makan! Tapi badan tak besar-besar jugak!" Bebel Ishq.

"Kau serius ke ni, Ishq?!" Melina menatap polos. Tidak peduli dengan bebelan Ishq.

Ishq menepuk dahinya sendiri. Sebenarnya dia ingin menepuk dahi Melina tapi seingatnya, sejak mencapai umur akil baligh, mereka tidak pernah lagi bersentuhan, tidak seperti di zaman kanak-kanak mereka dulu.

"Ya ALLAH, Mel! Yes, of course I'm serious. Hundred percent!"

Melina ketawa. "Laa.. Ya ke? Hmm.. Aku ingat kau gurau-gurau aje tadi! But why, Ishq?! Padahal, aku dah pun ubah fikiran. Sebab, kalau difikir-fikirkan balik, kita ni dah kenal dan berkawan sejak dari kecik lagi. Rasa macam kelakarlah pulak! And yet, like you've said before, kita tak saling cinta, kan?" Kata Melina serius.

"But at least, we love each other as a good friend, right? And sebagai sahabat sejati, tentu kau takkan sanggup menyakiti aku, macam aku juga tak sanggup sakiti kau, kan?!" Sahut Ishq, sayu.

Melina mengerut kening. Kenapa Ishq menjadi lelaki melankolik begini? Menyakiti? Of course-lah dia tidak akan menyakiti dan melukai hati Ishq. Lelaki itu adalah sahabat paling akrabnya. Dan dia sayangkan lelaki itu. As a good friend, for sure!

Atau.. Adakah Ishq masih mengingati Camelia, satu-satunya gadis yang sangat dicintainya namun sanggup pula mengecewakannya?!

"Actually, what is going on, Ishq?" Melina merenung mata Ishq, dalam-dalam.


💟💟💟
Lepas baca, jangan lupa vote dan komen..

From Kawan To KahwinWhere stories live. Discover now