7; "Ada ruang untuk satu lagi,"

311 26 3
                                    

***

Seorang wanita muda dalam perjalanan ke bandar membatalkan perjalanannya dengan  tinggal bersama kawan-kawannya di sebuah rumah manor lama. Bilik tidurnya menghadap keluar kearah pedati penyapu di pintu depan. Ia adalah malam yang terang bulan, dan dia mendapati sukar untuk tidur. Dari luar pintu bilik tidurnya tepat jam 12, dia terdengar bunyi derapan tapak kaki kuda yang kuat pada batu kelikir di luar, serta bunyi roda bergerak.

Dia segera pergi ke tingkap untuk melihat siapa yang tiba pada masa lewat malam sebegini. Cahaya bulan sangat terang pada waktu itu, dan dia melihat kereta mayat yang memandu sehingga ke pintu. Ia tidak mempunyai keranda di dalamnya; sebaliknya ia penuh sesak dengan orang ramai. Pemandu kereta kuda itu duduk tinggi di atas kotak. Muka lelaki itu menakutkan wanita muda itu dan lelaki itu berkata dengan suara yang berbeza, "Ada ruang untuk satu lagi."

Wanita itu segera menutup tirai, berlari kembali ke tempat tidur, dan ditutup kepalanya dengan selimut dan bantal.

Pada waktu pagi, ia tidak begitu pasti sama ada ia telah mimpi, atau sama ada dia telah benar-benar bangun dari katil dan melihat jenazah, tetapi dia gembira pergi ke bandar dan meninggalkan rumah lama di belakangnya.

Dia telah membeli-belah di kedai besar yang mempunyai lif di dalamnya - satu perkara yang terbaru pada masa itu. Dia berada di tingkat atas, dan pergi ke lif untuk turun. Ia agak sesak, tetapi kerana dia datang kepadanya, pengendali lif memalingkan kepalanya dan berkata, "Ada ruang untuk satu lagi."

Pengendali lif itu ialah muka pemandu kereta kuda jenazah. "Tidak, terima kasih," kata wanita muda itu. "Saya akan berjalan ke bawah." wanita itu berpaling.

Dan tiba-tiba pintu lif tertutup rapat, semuanya tergesa-gesa dan menjerit. Kemudian dentuman kuat kedengaran. Lif telah pun jatuh dan setiap nyawa di dalamnya terbunuh.

Creppy PastaWo Geschichten leben. Entdecke jetzt