• Bab 38 •

1.4K 133 3
                                    

BAG galas disangkut pada kedua-dua bahu. Bag itu kelihatan berisi dan berat dek diisi dengan pakaian dan keperluan khas yang akan dipakai untuk hari ini dan juga esok.

Mata Hafidz melirik ke arah Adam yang kelihatan sudah bersedia dengan menggalas bag galas dibahu. Sebelah tangan menjinjing tikar mengkuang manakala sebelah lagi memeluk kemas bantal busuk untuk dibawa disana.

"Dia orang cakap apa?" tanya Adam, memecahkan kesunyian antara dia dan Hafidz.

Dia sedar mata Hafidz dari tadi merenung lama bantal busuknya. 'Tengah kutuk dalam hatilah tu, macam aku tak tahu.' duga Adam.

Hafidz terus tersedar dari lamunan. Mata dikerdip beberapa kali. "Kejap," dengan sebelah tangan, Hafidz keluarkan telefon dari kocek seluar lalu ibu jarinya pantas menekan ikon WhatsApp. 

"Daus cakap berkumpul kat Stadium. Mereka semua dah ada dekat sana." beritahu Hafidz sambil diusap janggut sejemputnya.

"Apa tunggu lagi, jomlah!" Lantang Adam bersuara. Adam yang jelas bersemangat waja itu membuka daun pintu bilik lalu duduk diantara pintu sambil mengikat tali kasut seusai menyarung kasut ke kaki. Sementara itu mulutnya bersiul melagukan lagu kesukaannya.

Hafidz terus berjalan ke arah Adam dengan riak bimbang. "Dam, Stadium kut. Kau biar betul?"

"Macam tak kena gaya aje nak bermalam kat situ. Kau agak-agaklah! Hujung padang sana kan hutan!" Tegang suara Hafidz ketika ini. Sudah banyak cerita seram yang diceritakan oleh warga KMPP, dekat situ juga mereka nak bermalam. Sengaja tempah bala betul.

"So?" Kali ini Adam pula tayang muka bekunya. "Kat situlah best kalau nak tengok bulan bintang pun. Tidur pun best sebab sejuk. Awat, kau takut hantu ke?" Sindir Adam. Haih.. Takkan perawat perubatan islam takut dengan mahluk halus?

Hafidz hela nafas pendek. Kesitu pulak dia fikir!

"Macam buang tebiat pula nak tidur kat sana..." ujar Hafidz, masih ragu-ragu dengan kerja gila rakan-rakannya itu.

"Benda dah bincang lama, kau jangan nak banyak songeh eh. Jommm." Adam gergam kuat pergelangan tangan kanan Hafidz, menarik Hafidz agar membuntutinya.

Hafidz mendecit perlahan. Dalam pada dia tak rela, dia terpaksa akur dengan keputusan itu demi kebahagiaan rakan-rakannya itu.

Mereka sama-sama mengatur langkah ke Stadium sejauh 100 meter dari blok asrama ke sini. Sepanjang perjalanan, Hafidz merenung sekeliling. Kiri kanan kosong dan sunyi sepi. Hanya bunyi cengkerik dan katak yang menemani perjalanan mereka berdua menuju ke Stadium KMPP.

Setibanya disana, kelibat Firdaus, Faiz dan Afiq tidak kelihatan. Kosong. Barang-barang kepunyaan mereka juga tiada disini. Aneh!

"Aik! Kau cakap dia orang semua dah ada sini. Mana? Kosong je tempat ni aku tengok,"

Adam sudah mencekak pinggang. Bengang dia dibuatnya! Dia cukup pantang dengan manusia yang cakap tak serba bikin ini!

"Manalah aku tahu," kata sambil rambut digaru seketika. "Jap, aku try call Daus."

Sementara menanti panggilan bersambung, berbola mata Hafidz meliar memerhati ke segenap penjuru. Tiada apa-apa yang mencurigakan tapi kenapa dia rasa tidak sedap hati?

"Dia tak angkatlah," 

"Samalah, aku call Afiq pun dia tak angkat. Asal ha? Line takde ke?" Adam dail semula nombor Afiq. Talian bersambung tapi tidak diangkat. 

"So, macam mana? Nak tunggu lagi ke nak balik?" Hafidz utarakan dua pilihan.

"Kita berpecah cari dia orang nak?" Anak mata Hafidz membuntang, terkejut dengan cadangan Adam. "Kau gila? Sesat macam mana?" 

TEKOMA [ C ]Where stories live. Discover now