Bahagian 4

1.6K 16 0
                                    

Pada hari seterusnya, Siti Fatimah datang lagi dengan membawa kedua orang puteranya itu. Setelah diterima dan dihormatkan mengikut adat kampung dengan dijamu sedikit buah kurma dan air, mereka pun memulakan perbualan.

Dalam pada itu, perempuan itu berjalan ke arah muka pintu rumahnya sambil memandang ke arah jalan seolah-olah sedang menantikan kedatangan seseorang dengan tidak begitu mempedulikan Siti Fatimah. Sambil itu, Siti Fatimah terlihat di tangannya terdapat sebatang tongkat dan sebuah bekas berisi air, manakala tangan sebelah lagi mengangkat hujung kainnya sehingga ke atas sehingga menampakkan betis dan sedikit pehanya dan mukanya manis dengan senyuman.

Melihatkan keadaan perempuan itu, Siti Fatimah berasa resah kerana dia anak-beranak langsung tidak dipedulikan. Lantas dia pun bertanya, "Kenapa jadi begini?" Sahut perempuan itu, "Cik, harap maafkan saya kerana saya sedang menantikan suami saya yang akan pulang ke rumah."

"Buat apa dengan bekas air itu?" tanya Siti Fatimah.

Jawabnya, "Kiranya suami saya dahaga pada ketika dia balik, saya akan segera menghulurkan air ini kepadanya supaya tidak terlambat. Jika terlambat nanti dia akan marah."

Kemudian Siti Fatimah bertanya lagi, "Buat apa pula tongkat itu?"

"Jika suami saya marah, mudahlah dia memukuli saya dengan tongkat ini," jawab perempuan itu.

Kemudian Siti Fatimah bertanya lagi, "Kenapa pula awak selak kain awak sehingga Nampak aurat? Bukankah itu haram?"

Maka perempuan itu menjawab, "Jika dia berkehendakkan saya, lalu dia pandang saya begini tentulah menambahkan syahwat dan nafsunya yang memudahkan kepada maksudnya."

Sebaik sahaja habis perempuan itu bercakap, Siti Fatimah termenung dengan hairan, lalu berkata kepada dirinya sendiri, "Jika begini kelakuan dan perangainya terhadap suaminya, tidaklah dapat aku mengikutnya. Patutlah dia masuk syurga lebih dahulu daripada aku serta wanita-wanita lain.

Ternyata benarlah bahawa keselamatan seorang perempuan yang bersuami itu bergantung kepada ketaatan kepada suami dan keredhaan suami terhadapnya."

Sambil teresak-esak menagis dan enitiskan air matanya, kemudian Siti Fatimah minta diri dan pulang dengan segera dan terus mengadap ayahandanya, Rasulullah S.A.W.

Sebaik sahaja dia mengadap ayahandanya, dia pun berkata, "Anakanda berasa sangat sedih dan lemah segala sendi anakanda kerana tidak dapat meniru dan melakukan sebagaimana perangai dan amalan perempuan yang ayahanda ceritakan itu."

Sebaik sahaja Rasulullah S.A.W. mendengar rintihan anakandanya itu, lalu baginda tersenyum lantas bersabda, "Anakanda, janganlah susah hati, perempuan yang anakanda jumpa itu ialah perempuan yang akan memimpin dan memegang tali ras kendali tunggangan anakanda tatkala masuk ke syurga. Jadi dialah yang masuk lebih dahulu." Setelah mendengar penjelasan itu, barulah siti Fatimah tersenyum ketawa.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 26, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Kisah Wanita Pertama Masuk Syurga Sebelum Saidatina Fatimah R.A Where stories live. Discover now