Bab 4

1K 19 2
                                    

FLASHBACK

Time aku dekat sekolah dulu, aku masuk kelas perniagaan. Cikgu masukkan aku kelas ni sebab math aku E. So aku takde chance ah nak masuk kelas sains stream. Ye tahu budak yang masuk sains stream ni akan pandang rendah kat kelas aku. So kitorang buat bodoh je asalkan kitorang tak kacau diorang. Time kelas perniagaan je, aku dah ada dalam dunia aku sendiri. Aku tak pernah apa yang cikgu terangkan dekat depan. Nama cikgu aku, Cikgu Min. Aku syak dia kemurungan. Nak taknak kena la jugak belajar subjek Perniagaan ni 2 tahun. Aku harap habis cepat.

"5 Mars tolong jaga perangai. Kelas kamu tiap tiap hari naik."

Ayat tu aku dah muak dengar. Ala tumbuk tumbuk, golek golek dalam kelas tu biasalah. Aku syak nama kelas aku naik sebab dak dak ni pakat makan nasi lemak ayam berempah acik Sally ramai ramai time subjek Perniagaan. Cikgu dah kuyak so nama kelas kitorang selalu naik. Bukan tu je. Aktiviti harian aku dengan dak dak ni, setiap sorang mesti bawak kumbang masing masing. Kumbang yang bukan sebarang kumbang Syazwan bawak. Takde sape boleh lawan kumbang dia. Kitorang laga lagakan kumbang. Kalah, bayar. Bukan kalah je, sape yang kalah memang kena gelar, Kumbang Murahan yang takde maruah. Malu bodoh kumbang sendiri kalah dengan kumbang Syazwan tu. Aduh dah meleret pasal kumbang pulak.

Dalam kelas, budak budak ni dalam alam diorang. Yana bagi kucing buruk makan whiskas. Adibah mimpi dia jadi taekwando Fighter. Faten popular dengan barang makeupnya, pengawas pun tak berani nak rampas sebab kat barang Faten ada sumpahan. Moyang Faten ni bomoh. Tak lupa jugak dekat Nisa yang sentiasa melekat dengan novel cintanya. Imran yang dikenali dengan tumbukan padunya. Kalau nak describe pasal classmates aku, tak cukup wei satu novel. Kena buat second version.

Aku. Termenung. Rutin aku setiap masa. Kalau tak termenung, aku sepak kucing buruk yang selalu masuk kelas aku. Aku takut kucing. Sebab pernah ada kes, time aku tengah tidur, aku tertelan telinga kucing. Sejak dari tu, aku takut kucing. Aku anti kucing.

"Ok murid murid, cikgu nak kamu carik pasangan kamu untuk malam tari menari. Cikgu tengok sekolah kita ni makin hambar teruk. Jadi, cikgu nak ceriakan sekolah ni dengan adaka majlis tari menari. On?. Kalau kamu tak carik pasangan kamu, biar cikgu pairkan sendiri. Cikgu akan tampal senarai esok dekat pondok tepi kantin tu. Lagi satu, cikgu akan pairkan dengan sesiapa pun. Kamu takleh bantah. Nasib kamu lah dapat kelas sebelah ke apa." bebel Cikgu Luth.

"Mati aku, dia nak pair2kan pulak. Pikir dia siapa bodoh?" ujar Nisa

"Ha ape bodoh? Siapa cakap tadi?" balas Cikgu Luth. Semua menunjukkan ke arah Nisa. Muka Nisa takut lalu menyorokkan dirinya ke bawah meja.

"Mati la aku, dengan siapa pulak dia nak pairkan aku. Aku dah la benci pompuan." ujar Syazwan.

"Yes, Omg!! Menari dengan prince charming!! I have to buy a new makeup from Sephora. Mesti aku menang Queen Of Night nanti. Tak sabar." bisik Faten seorang diri.

"Aduh ngade ngade pulak. Sebelum ni takde plak kau nak buat event camni untuk batch." bebel Izwan.

Senarai nama dan pasangan dipampangkan di atas softboard.
"Jangan la rebut rebut,abis koyak kertas tu. biar cikgu yang bacakan. Siapa bising tak dapat join event tu. ha takuttt." ugut Cikgu Luth sambil dijeling oleh budak budak 5 Mars.

"Kisah ape aku?"
"Lantak ko la"
"Ada aku kisah?"
"Sampah masyarakat"
"Tahi"

"Orkid , kau punya pasangan Megat,
Faten dengan Izwan
Yana dengan Hakim
Adibah dengan Imran
Atiqah dengan Amin
Afwan dengan Nisa
Fahmy dengan Hana
Bla bla bla bla" sebut Cikgu Luth satu satu.

"Lancau, pahal aku dengan Nisa pulak sial. Aku dah block dia dari hidup aku sialll." bebel Afwan sambil menjeling Nisa yang sedang makan nabati perisa cheese.

"Yes, aku dengan Hakim. My boy. Tak sabar aku nak pegang pegang dia time menari nanti." ujar Yana .

"Cikgu, saya nak bantah. Kenapa saya dengan Megat?" soal Orkid sambil menggaru kepalanya.

"Ko cikgu ke aku cikgu. Ok la jangan sampai cikgu pairkan kau dengan Zamzirul. Berlikey likey nanti kau." balas Cikgu Luth

Semua orang dengar jela cakap cikgu Luth. Tak berani nak bantah.

"Beb jom beli baju untuk prom night ni nak?" soal Orkid.
"Aku baru nak cadangkan doh, jom jom. Pavi tau." balas Yana
"Cun" Nisa menyelit.
"So, baju camne kita nak beli?" soal Adibah
"Tak main la baju siap, kita tempah baju mahal mahal la. Btw, aku nak jadi mak andam korang ." balas Faten.

Prom Night
Lagu Perfect dipasangkan. Memasing carik pair. Bapak cantik masing masing. Atiq dengan gown merahnya memikat hati pasangannya. Nisa kelihatan dari jauh ditumbuk oleh Afwan. Yana menyerlah pada malam ni dengan gown black gold nya. Berbalik pada aku, niat aku nak pakai baju kurung. Tapi apakan daya, aku dipaksa oleh kawan kawan aku untuk pakai baju bodoh nak mampos ni. Labuci keliling pinggang. Lace yang dipenuhi di bahagian dada sudah ditutup oleh tudungku yang berwarna Kelabu satin. Bajuku dipasangkan dengan kasut tumit tinggi yang aku pinjam kakak aku punya. Takkan nak pakai selipar. Lantas aku memasuki dewan itu, Megat Amir merangkul pinggangku dan memegang tanganku dengan memakai sarung tangan putih buatan Gergio Armani. Suit yang dipakai olehnya menarik perhatian ramai perempuan. Masquerade mask aku disarungkan oleh Megat dengan perlahan. Aku dan Megat menjadi perhatian pada malam ini.

"Wow, nice couple."
"Hot gila Megat malam ni."
"Angel"
"Untung doh jadi pair Megat."
"Wooo, Orkid looks so beautiful dari yang selalu."

Selepas Orkid dan Megat memasuki dewan. Faten dan juga pasangannya, Izwan memanaskan suasana. Faten dengan gown merahnya dapat membuat lelaki gersang. Bibir berwarna merah menyala melengkapkannya. Tudung satin dan jugak kasut tumit tinggi 6inchi membuatkan Faten nampak sungguh elegant. Izwan mengenakan suit mahal dari butik Prada. Izwan memegang tangan Faten Sambil membelek belek tie biru polkadotnya. Faten dan Izwan memandang antara satu sama lain lalu berjalan di atas carpet merah.

"Hot"
"Wowerz"
"That's my girl."
"Taknak kalah!"

Majlis dimulakan dengan tari menari.

"Wow, kau cantik malam ni, Orkid." bisik Megat kepada Orkid.
"Seriously, Kau hensem sumpah. Tak rugi aku jadi pasangan kau." balas Orkid sambil mengigit bibir berwarna pink itu.

Darling you look perfect tonight

"Attention, couple yang dapat Award paling Hot ialahhhhh Faten dan Izwan."
"Yes baby, we got it." bisik Izwan
"Grr" balas Faten.

Faten dan Izwan naik ke pentas dengan bangganya. Izwan bermain main dengan rambutnya.
"I want to say , Thankyou korang, Thankyou dekat partner aku for this night. I hope she will be my forever partner." ucap Izwan.
Sorakan dilempar dengan kuat memenuhi dewan itu. Bunga ros dicampak dari bawah ke atas pentas. Lagu Zayn  dimainkan.

"Ehem, hot couple dah. Tinggal lagi satu award je. Best Couple. Tak lain tak bukan, Orkid dengan Megat got this award!!!" jerit MC dengan meriahnya.

"Bodoh kita dapat jugak sial." bisik Megat
"Ye bodoh, jom naik pentas" balas Orkid

"Aku tak sangka bodoh aku dapat award ni. Aku rasa sebab Orkid cantik kot malam ni. I dont deserve this. Orkid looks perfect tonight" ucap Megat. Orkid melemparkan senyuman mahalnya.

Dia, Aku PunyaWhere stories live. Discover now