Bab Dua Belas - Confession

5.9K 284 5
                                    

Lagu di radio tidak menarik minat aku untuk menyanyi di dalam kereta. Lepas ini memang aku tak bagi Izani singgah mana-mana dah.

Kalau dia kata dia nak jumpa orang dua minit, maksud sebenar dia tu.. dua puluh tahun akan datang baru dia sedar yang ada orang lain dalam kereta dia ini.

"Lia, aku kena jumpa dengan kawan aku sekejap. Kau bolehkan tunggu kejap dalam kereta? Nanti aku hantar kau, straight to your home."

Itu yang dia kata dua jam sebelum dia keluar dari kereta. Aku duduk bersila di atas kerusi dengan penuh 'keayuan'. Dah dua jam aku terperuk dalam kereta dia sampaikan haba sejuk dari aircond pun dah buat bulu roma aku keras.

Dia ini pergi jumpa siapa? Client ke? Kawan ke? Kalau client, aku maafkan. Tapi kalau kawan-kawan dia, aku nak bagi penumbuk sedas! Lantak kau, kau buat aku tunggu lama-lama kan?

Aku memandang kunci pintu di pintu pemandu. Jangan harap aku nak bagi kau masuk! Aku memakai earphone dan mula memasang lagu Ariana Grande.

Aku melihat jam di tangan. Eh, lama gila dia ini! Dah masuk tiga jam aku tunggu. Tak boleh jadi, aku mendail nombornya.

"Yes. What's wrong, Lia?"

"Lama lagi ke? Aku tunggu berjanggut dekat dalam kereta ni.."

Izani gelak. Aku tengah serius ini, boleh pula dia ketawa.

"Izani, siapa itu?"

Aku melekapkan telefon ke telinga. Aku rasa aku dengar suara perempuan tadi! Tak sure lah!

"Izani, I tanya you ni. Siapa tu? Lamanya you on call."

Terus Izani matikan panggilan. Sah! Sah suara perempuan! OMG! Izani jumpa dengan perempuan? Client dia ke? Tak mungkin, tak mungkin!

Kalau client dia, mestilah guna panggilan formal kan? Macam.. saya-awak ke, encik ke.. Ini perempuan tu panggil nama dia je. Haa, aku bau ikan busuk. Oh, dalam diam yeh..

Izani kembali ke kereta. Niat nak kunci dia, biar dia berdiri di luar lama-lama tak jadi. Aku memandang dia dengan teruja, cepat-cepat cerita!

"Apa?"

Izani memandang pelik. Dia memakai seatbelt dan undurkan kereta. Aku mencebik. Eleh, tak nak bagitahu pulak!

"Tak nak cerita ke dekat aku, siapa perem.."

"Nope."

Aku memandang dia, menyampah! Bagilah aku habis cakap dulu.

Kalau dah jumpa jodoh itu, cakap. Tak payah tunang dengan aku, aku sendiri pergi meminang kawan itu untuk kau. Tapi, kaulah, Izani.. tak nak bagitahu from heart to heart.

"Betul tak nak bagitahu?"

"Ya."

"Betul-betul yakin tak nak bagitahu aku ini?"

"Ya, Cik Alia Qaisara."

"Betul ni? Langsung sikit pun tak nak bagitau?"

"Ya. Y-A, ya."

Aku memuncungkan bibir. Okay, last.. last.

"Be..."

"Alia Qaisara, if I said yes, so it is a yes. Jangan sibuk nak korek rahsia orang boleh tak?"

Aku mencebik. Eleh, nak tahu pun tak boleh.

Kalau betul itu girlfriend dia, habis aku macam mana ya? Mata aku terus tak berkelip. Eh, apa pula fikir sampai ke situ? Aku pejamkan mata, lagi setengah jam aku boleh lepas rindu dekat si bedah yang tengah tunggu aku dekat rumah tu.

Tunang Untuk Dua Bulan [c]Where stories live. Discover now