Part 28

5.5K 391 130
                                    

•• Moira ••

6bulan suda berlalu. Kehidupan diteruskan. Mama,Papa dan Maia suda dapat biasakan diri dengan suasana baru. Sy bawa diorang balik pegi rumah lama. Mama menangis waktu pijak lantai rumah. Sy tau mama rindu dengan rumah lama ni. Papa pula marah Sy kenapa Sy tidak jaga kereta dia bagus². Sampai enjin kereta pun penuh dengan karat. Ada wayar² dalam kereta tu putus kena gigit tikus atau mereput. Maia masih blur² waktu Sy bawa dia balik rumah lama. Tapi sekejap saja. Kawan² satu sekolah dia dulu datang melawat.. ambil masa juga la untuk Maia bergaul dengan kawan² dia tapi nasib baik juga kawan² Maia paham keadaan Maia.

Di lain hari pula,kami terima jemputan dari Princess Agatha. Since dulu Mama,Papa,Maia dan penumpang serta kru Kapal Gambit diistiharkan meninggal dunia.. but they didnt. So,Princess Agatha mau bagi balik taraf kenegaraan sekali gus dokumen sah untuk setiap ahli Kapal Gambit. Sy pun ambil kesempatan juga berjumpa dengan Princess Agatha sebab dia idola Sy. Princess Agatha siap offer diri lagi bergambar dengan Sy dan gambar kami besar tergantung di rumah.

Waktu itu,Maia baru berumur 16tahun. Selepas 10tahun umur Maia suda 26tahun. Dia tidak pernah lalui zaman remaja apa lagi bergaul dengan orang. So,Sy bawa Maia kerja secara part time di Star Light Hotel. Clifford dan Kate pun galakkan Sy buat begitu. Supaya Maia boleh berjumpa,bercakap dan bergaul dengan orang lain. Sekejap saja Maia pandai bawa diri. Kadang² tu jam 5pagi lagi dia kasi bangun Sy untuk bersiap pegi kerja.

Pertama kali selepas 10tahun berlalu,bila Jessica berjumpa mama dan papa.. sikit dia pengsan. Macam tidak percaya. Menangis² dia peluk Mama dan Papa. Tidak suda peduli Sy,Maia or Joshua yang ada di sana masa tu. Tapi tidak hairan,Jessica memang rapat dengan Mama dan Papa. Gaya dia yang minta perhatian dari Mama dan Papa keluar balik. Terus la konon Sy menyampah dengan gaya dia.. hehe..

Jessica kasi kenal Joshua sama Mama dan Papa.. minta puji lagi tu gaya. Trip malu².. tapi ada sesuatu yang papa cakap buat Sy tersedar..

"Kan uncle suda janji,kalau kau kahwin nanti uncle mesti akan datang" kata Papa sambil tersenyum.

Sy pandang Papa kemudian pandang Jessica.

"Siapa yang kahwin pa?" Sy tanya

Papa cuma tersenyum sambil kasi bagus spek mata dia. Rindu betul bila nampak gaya Papa begitu. Rasa macam mau balik pegi zaman budak². Mau peluk minta manja.

"Papa yang baru mati hidup balik tau kawan kau mau kahwin. Kau pula yang tidak tahu menahu kawan sendiri mau kahwin" bilang Papa. Terus Sy tengok Jessica

"Kau mau kahwin? Dengan siapa?" Macam sot juga soalan Sy ni kan. Jessica jeling Sy macam mau makan orang.

"Either you want a bitch slap from me or you're really dumb" bilang Jessica.

"Congrats Jess" Sy peluk Jessica. Joshua yang duduk di sebelah papa Sy tapap paha. Papa berdehem kemudian geleng kepala.

"Malam tu,waktu opening Star Light Hotel. Joshua bagi sy kotak. But at the same time keluar di berita pasal kemunculan kapal Gambit. Malam tu yang kau pegi hospital sy tanya balik sama Joshua apa isi dalam kotak yang dia bagi. He told me to open it. Inside is a ring. That night he ask me hand in marry and I said yes. Tapi kami tidak mau buat wedding tu sekarang. Kasi settle dulu hal kamu. I want a happy ending for all of us" bilang Jessica panjang lebar. Joshua angguk² kepala.

"Kenapa juga mau tunggu kami. Hal bagus jangan dikasi lama" tidak sangka sayang Jessica sama keluarga Sy sampai begitu sekali.

"I said I want a happy ending for all of us" kata Jessica. Macam demanding. Even perkataan 'US' tu ditekan betul. Mau beberapa minit Sy proses baru Sy paham. Tiba² masalah Sy yang satu lagi muncul dalam kepala. Baru Sy sedar dalam 6bulan ini Sy langsung lupa dengan Mr Grey or baby Sy.

Baby For Mr GreyWhere stories live. Discover now