Bab 2 : LOVE, Elsa

6.3K 90 7
                                    

                 

                 

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


            Ting!

            Dentingan loceng di pintu utama kedengaran jelas. Ammara yang sedang memotong lebihan batang bunga ros di meja gubahan, menarik nafas. Panjang. Kepala masih tertunduk. Dada pula mula berdegup cemas. Betapa dari tadi dia berharap agar tak ada sesiapa masuk ke kedai mereka. Mengganggu kerja gubahan kreatifnya dah satu hal. Dan lagi satu sebab, dia tak suka melayan sesiapa terutama sekali orang yang tak dikenali.

            Bunyi tapak kasut menghentak lantai kayu semakin lama semakin dekat. Rentak langkah itu agak berbeza dari kebiasaan yang didengar. Seperti berat, pincang dan tak senada. Perlahan bebola mata Ammara melirik ke depan. Cukup untuk melihat sepasang kaki pelanggan yang baru masuk itu saja. Melihat langkah tempang yang dibantu tongkat kayu, dia mengagak yang pelanggan ini mungkin seseorang yang sudah lanjut usia. Seluar jean biru, kasut hi-cut dari material baldu, taste orang tua ke macam ni?

            "Hello."

            Suara garau itu kedengaran menyapa ceria ke telinga. Tapi tak pula berbunyi seperti suara lelaki tua. Ammara diam. Masih tunduk dengan tangan sibuk menyusun batang-batang bunga ros. Semua perlu dipotong pada takat yang sama. Dan bila ada pelanggan datang mengacau begini, kosentrasinya pasti saja terganggu. Potongan juga mungkin boleh terlari beberapa sentimeter. Rimas betullah!

            "I'm looking for white hydrangea, do you have it here?" Tanya Ridza Kim dengan senyuman kelat. Tak pasti kenapa dia tersenyum sedangkan si penjual bunga itu masih menundukkan muka. Buat beberapa saat soalan tadi dibiar berlalu begitu saja. Bibir digigit rapat. Kedatangannya ke sini seperti tak disambut saja. Malah kata-kata aluan selamat datang pun langsung tak kedengaran.

Masih cuba untuk bersabar, Ridza Kim berdiri tenang di depan meja gubahan itu. Anak mata mengamati seraut wajah yang berlagak seperti pekak dan bisu itu. Bila dipandang apron berwarna putih yang tertera logo kedai, dia yakin gadis ini memang pekerja di sini. Tapi pekerja jenis apa berani bolayan customer? Pandang muka dia pun tidak! Buka kedai dekat tempat ada class, tapi servis tak senonoh!

            "Hello miss, I'm talking to you." Jari dipetik-petik untuk menyedarkan si pekerja tadi. Senyuman di bibir sudah lenyap. Hati mula merungut penuh geram.

            Masih enggan mengangkat muka, Ammara meletakkan gunting dengan cermat di atas meja. Selagi dia buat tak peduli, selagi itulah pelanggan seorang ini akan terus mengganggu. Ketika melewati lelaki itu, dia masih menundukkan muka. Cuma boleh diagak yang pelanggannya ini berbadan tinggi lampai dan tegap. Bukan lelaki tua bongkok seperti tanggapan pertamanya sebentar tadi.

            Buat seketika Ammara memandang bunga-bunga di tengah ruang kedai. Seingatnya sudah lama juga stok bunga hydrangea tak dibawa masuk ke kedai mereka. Menurut Jenna, ada sedikit masalah di nursery Cameron Highlands yang menjadi pembekal utama kesemua bunga-bunga di sini. Jadi beberapa jenis bunga yang agak rare tak dapat lagi dihantar dan dijual.

Love, ElsaWhere stories live. Discover now