Puteri Saadong

6.8K 58 7
                                    

Mengikut cerita, Puteri Saadong anak kepada Raja Loyar dari Kerajaan Jembal. Sebagai tanda persahabatan, Puteri Saadong telah diserahkan kepada Wan Kembang, pemerintah Kerajaan Chinta Wangsa.

Wan Kembang, atau lebih dikenali dengan panggilan Che Siti telah menjadikan Puteri Saadong sebagai anak angkatnya.

Wan Kembang, atau lebih dikenali dengan panggilan Che Siti telah menjadikan Puteri Saadong sebagai anak angkatnya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Gambar cik Siti Wan kembang

Bila dewasa, kejelitaan Puteri Saadong menjadi bualan meluas sehinggalah ianya jatuh ke telinga Raja Siam yang telah menghantar pinangan untuk menyunting puteri itu. Bagaimanapun pinangan itu telah ditolak oleh Che Siti dan Raja Loyar.

Terhina dengan penolakan itu, Raja Siam mengambil keputusan menggunakan kekuatan tenteranya ke atas Kerajaan Chinta Wangsa dan Kerajaan Jembal.

Bagi menyelamatkan Puteri Saadong, Che Siti dan Raja Loyar bersepakat mengawinkannya dengan sepupunya yang bernama Raja Abdullah di dalam istiadat yang penuh gilang gemilang.

Raja Abdullah dan isterinya di anugerahkan sebuah jajahan bernama Jelasin yang dijadikan sebuah negeri dan mereka dimasyhurkan sebagai pemerintah. Ada juga hikayat yang menyebut nama negeri itu ialah Kota Mahligai, wujudnya di antara Pasir Puteh dan Kota Bharu.

Walaupun mengetahui bahawa Puteri Saadong kini sudah menjadi permaisuri kepada Raja Abdullah, ia sedikitpun tidak menghalang Raja Siam untuk meneruskan keinginannya memiliki puteri jelita itu.

Rombongan Raja Siam yang diwakili oleh pembesar-pembesar negerinya, sami-sami buddha dan hulubalang-hulubalangnya akhirnya tiba di Jelasin. Mereka telah mengadap Raja Abdullah menyampaikan perutusan Raja Siam menitah diserahkan Puteri Saadong.

‘Kita tidak akan sesekali berpisah dengan permaisuri kita,” titah Raja Abdullah kepada utusan tersebut.

Maka esoknya, hulubalang-hulubalang Raja Siam telah menyerang Jelasin dengan niat untuk merampas Puteri Saadong dari Raja Abdullah dan dibawa belayar ke Siam.

Raja Abdullah telah menitahkan supaya seluruh rakyatnya mempertahankan negeri itu. Tercetuslah pertumpahan darah pada skala yang tidak pernah dilihat di negeri yang baru sahaja wujud itu.

Hulubalang-hulubalang dari Siam terpaksa berundur.

Apabila keadaan reda, Raja Abdullah dan Puteri Saadong telah berangkat melihat sendiri musibah yang melanda negeri mereka. Puteri Saadong sungguh tertekan perasaannya bila melihat ramai rakyat terkorban. Isteri-isteri kematian suami, dan ibu-ibu kehilangan anak-anak lelaki mereka.

Tidak lama selepas itu, sampai perkhabaran bahawa hulubalang-hulubalang Siam telah bersedia untuk menyerang bagi gelombang kedua dengan kekuatan tentera yang lebih besar dan kelengkapan perang yang tidak mungkin dapat ditandingi oleh kerajaan-kerajaan di Kelantan ketika itu.

Legenda MelayuWhere stories live. Discover now