Bab 112-Kepala Ke Langit

2K 39 0
                                    

Datuk berdiri di sebelah kanan Mat Prai memastikan kedudukan rukuk Mat Prai betul seperti yang dihajati, datuk terus menggenggam penumbuk kanan.

"Bersedia Mat Prai."

"Ya, saya bersedia Ayah Alang."

"Kalau sakit jangan mengeluh, jangan mengaduh. Kau mesti tahan semuanya."

"Baik Ayah Alang."

"Sediaaaaaa..." datuk melepaskan penumbuk sulung ke pangkal belikat Mat Prai. Saya lihat Mat Prai rebah perlahan-lahan serentak dengan itu juga saya lihat hampas dan serbuk dari pucuk hutan yang ditampalkan ke muka Mat Prai terus jatuh berderai. Bertaburan di tanah.

"Kamu ni lembik sangat, kena sikit pengsan," datuk seperti merungut di depan tubuh Mat Prai yang terbaring di bumi. Datuk segera memulihkannya hingga sedar. Mat Prai terus duduk bersila di depan datuk dan saya. Cahaya api yang marak mengizinkan saya menatap Mat Prai. Kesan darah dan cakaran yang dalam sudah tidak kelihatan lagi, kecuali garis-garis halus yang tidak berapa dalam.

"Aku tengok pangkal tengkuk kamu lebam, rapat dengan aku, biar aku periksa," tanpa banyak cakap Mat Prai hulurkan tengkuknya pada datuk. Dengan teliti datuk membelek-belek kesan lebam itu. Dua tiga kali datuk tekan ibu jari kanannya ke tempat yang lebam itu. Akhirnya kesan lebam itu hilang.

"Kelawar tu cuba nak hisap darah kamu, Mat Prai," datuk terus memberi komen sambil menolak tengkuk Mat Prai, suruh beredar dari sisinya.

"Agaknya kelawar jadi-jadian," Mat Prai membuat ramalan. Datuk gelengkan kepala.

"Mana ada kelawar makan darah manusia," sanggah Mat Prai membantah gelengan kepala datuk. Saya hanya diam saja tetapi, tidak melupakan tugas untuk membalingkan reranting kering ke dalam api yang marak.

"Siapa kata tak ada kelawar makan darah," kata-kata datuk itu membuat saya cemas dan takut. Bulu roma terasa tegak berdiri. Saya mula dongakkan kepala ke langit mengawasi kalau ada kelawar berterbangan di udara. Saya dan Mat Prai berpandangan.

"Dalam satu kumpulan kelawar yang terbang malam, salah seekor darinya terdapat yang menghisap darah manusia dan binatang, bentuknya besar, kukunya berbentuk macam kuku harimau, taringnya tajam yang di bahagian hujung nampak kehitam-hitaman, kelawar jenis ini memang merbahaya dan jahat. Dia terbang malam antara pukul dua belas malam hingga tiga pagi, masa dia terbang tu, kalau jumpa binatang ternakan atau manusia dia terus menyerang," datuk memberi penerangan.

PENERANGAN

Selesai saja memberikan penerangan, dua ekor kelawar terus menerkam ke arah batang leher datuk. Kedua belah tangan datuk bergerak pantas menghalang hajat kelawar itu.

"Uhhh...," jerit datuk. Dia terus melompat sambil menyambar ranting di bumi. Dengan ranting itu datuk memukul ke arah kedua ekor kelawar serentak. Pukulan datuk tepat pada sasarannya. Dan kedua kelawar terus jatuh ke dalam api yang marak.

"Kamu berdua ikut aku," datuk renung muka saya dan Mat Prai. Kemudian kami mengaturkan telapak kaki mengikut langkah datuk. Memang itu yang kami harapkan. Makin hampir ke pondok, makin jelas dan lantang kedengaran suara Pak Imam membaca ayat-ayat suci di malam yang hening, memburu ke fajar menyingsing.Saya sudah membuat keputusan untuk membentang pada datuk tentang peristiwa aneh yang dialami. Sebaik-baiknya perkara itu, diceritakan bila sudah berada ddi pondok di depan Pak Imam. Bercerita sambil berjalan tidak sesuai.

"Kamu berdua jumpa ular dan kura-kura?"

Saya terkejut dan segera memalingkan muka ke arah Mat Prai, ternyata dia tergamam. Masih di jalanan datuk sudah menyoal, apakah dia yang mengadakan semuanya itu untuk menguji keberanian kami. Timbul pertanyaan dalam diri saya. Datuk berhenti melangkah.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 8 ) (COMPLETE)Where stories live. Discover now