Bab 37

180 4 0
                                    


" aduhhhh.. Macam mana aku nak cari Aira nie.. Takkan nak tanya Yunie.. Kalau tanya Amir.. Lagilah Amir pelik.." desis Atiq perlahan sambil menyarung baju sekolahnya

" fikir Atiq fikir.. " ujar Atiq perlahan..

" haaa.. Aku ponteng lah sekolah hari nie.." ujar Atiq.. Atiq menukar kembali pakaiannya..

" Atiq ooo Atiq.." panggil Yunie..

" yeee ada apa.." laung Atiq dari dalam bilik..

" tak siap lagi ke.. Kita dah lewat nak pergi sekolah nie.." jerit Yunie.. Sempat lagi mengigit roti yang berada di tangannya..

" aku tak pergi sekolah lah hari.. Kau pergi sorang lah.. Cakap dekat cikgu aku sakit.." balas Atiq.. Yunie mengerutkan keningnya.

" tak pernah pernah minah nie sakit.. Kenapa pulak pagi nie boleh sakit.. Semalam okay je.." otak Yunie memikirkan hal yang bukan-bukan

" kau sakit apa weii." tanya Yunie kononnya prihatin.. Ehhh prihatin betul okay..

" kau nie banyak tanya lah.. Cakap jelah aku demam ke.. Apa ke.." ujar Atiq..

" banyak songeh betul lah minah nie..tak pernah banyak tanya." ujar Atiq perlahan

" yelah-yelah.. Tanya sikit pun tak boleh.. Aku pergi sekolah dulu lah.. Kau jaga diri kat rumah tau.." ujar Yunie.. Yunie tidak mendengar respond daripada Atiq terus turun kebawah dan ke sekolah..

Atiq terus bersiap ala kadar untuk le sekolah Aira.. Mask yang berada di atas meja dicapai..

" nasib baik aku ada kau.. Kalau tak mampus aku kalau terserempak dengan Amir.." ujar Atiq sambil memakai mask ke mukanya untuk melindungi mukanya..

Atiq menaiki motornya ke sekolah Aira..
Sampainya Atiq di hadapan sekolah Aira.. Atiq membetulkan masknya.. Perlahan-lahan kakinya melangkah masuk kedalam sekolah Aira..

Dia melangkah ke setiap kelas form 5.. Matanya mencari perempuan yang bernama Aira..

" aduhhh.. Kelas mana pulak si Aira nie.. Muka Aira pun aku tak kenal.." ngomel Atiq perlahan.. Mata-mata yang memandang pelik pada dirinya tidak dihiraukan.. Yang penting misinya selesai..

"Kalau macam ni.. Memang aku tak jumpa lah kelas Aira.. Lebih baik aku tanya budak kat sini.." ujar Atiq perlahan.. Atiq menghampiri seorang murid yang sedang berbual di koridor kelas.. Matanya sempat menangkap nama kelas dan form berapa..

" errrr.. Awak.. Kenal tak Aira form 5.." tanya Atiq kepada murid tersebut..murid itu memandang Atiq dengan pandangan pelik.. Macam mana tak pelik kalau pakai mask bagai.. Walhal dalam sekolah je pun..

" ouhh Aira.. Jap eak nak panggil.." katanya lalu berlalu masuk kedalam kelas.. Kebetulan kelas Aira pun kelasnya jugak.. Pandai betul Atiq cari orang untuk bertanya.. Matanya melilau memandang sekeliling.. Matanya menangkap kelibat Amir yang berada di kelas yang bertentangan.. Cepat-cepat matanya dilarikan ke tempat lain..

" assalamualaikum kak.. Kenapa kak cari saya.." sapa Aira.. Pantas Atiq memandang Aira..

" nie ke Aira." otaknya mula berfikir..

" jom ikut saya kejap.. Ke tempat yang tak boleh didengar oleh orang lain.." ujar Atiq lalu menarik tangan Aira.. Aira terpinga-pinga mengikuti langkah Atiq.. Atiq memandang sekeliling..

" awak tahu tak kat mana orang tak boleh kacau kita dan tak dengar apa yang kita akan bualkan.." soal Atiq.. Aira berfikir sejenak..

" errrr.. Jomlah kita pergi dekat masjid.. Waktu macam nie semua pelajar berada dalam kelas.." ujar Aira.. Atiq hanya mengangguk.. Atiq mengikut langkah Aira..

Sesampainya mereka di masjid.. Atiq mula bersuara..

" awak Aira??.. Awak kenal Amir??" soal Atiq.. Aira tercengang dengan soalan yang ditujukan..

" ye saya Aira.. Awak kenal Amir??.. Apa hubungan awak dengan Amir??" soal Aira..

"So awak kenal lah Amir.. Awak kenal Yunie.?." soal Atiq lagi.. Jawapan yang dicari semakin hampir..

" kenal sangat.." ujar Aira.. Semakin bingung Aira .. Apa kaitan dia.. Perempuan nie.. Amir dengan Yunie..

" saya tahu sekarang awak peningkan.. Bingung apa yang terjadi.. Errr.. Boleh saya tahu hubungan awak dengan Amir sebelum saya cerita hal yang sebenar.." ujar Atiq.. Atiq perlu mencari tahu apa hubungan antara Amir dan Aira..

" s..saaa...ya..saya isteri Amir.." tergagap gagap Aira ingin memberitahu hubungannya dengan Amir.. Terlopong Atiq mendengarnya..

" boleh saya tahu apa hubungan awak dengan Yunie.. Sebab ini kaitan hubungan awak dengan Amir dan Yunie.." ujar Atiq..

Aira mula bercerita mengenai kisahnya dengan Yunie dahulu sebelum Yunie berpindah..

Atiq membuka masknya kerana merasa bahang panas.. Aira terkejut melihat wajah Atiq terus mengundur dirinya.. Atiq memandang Aira dengan pandangan pelik..

" kenapa??" soal Atiq.. Aira mengeluarkan handphone nya.. Gambar yang diterima ditunjuk kepada Atiq.. Atiq mengambil dengan tanda tanya.. Terbuntang matanya melihat gambar tersebut..

" saya boleh explain.. Apa yang awak tengok tak sama dengan hal yang sebenar.." Atiq mula bercerita dari mula perkenalan mereka dan sehingga malam mereka keluar untuk celebrate..

" sorry sebab salah sangka dengan awak." ujar Aira lalu memeluk tubuh Atiq..

"Aira.. Saya harap awak boleh berbaik dengan Amir sebab saya boleh tengok betapa Amir sayangkan awak.. Betapa kusutnya saya tengok Amir ketika kami terserempak dengan dia.. Memgenai Yunie.. Awak jangan risau.. Saya akan pantau dia.. Cuma saya nak nasihat awak.. Jangan pernah awak percaya dengan apa yang awak lihat.. Awak dengar.. Melainkan dengan penjelasan daripada Amir.." nasihat Atiq sambil menggosok bahu Aira..

" thanks Atiq.. Terima kasih sebab awak cerita semuanya.. Kalau tak.. Mesti saya akan marahkan Amir lagi.." ujar Aira.. Atiq tersenyum memandang Aira..

" huhuhuhu.. Saya faham perasaan awak bila Amir buat hal.. Saya cari awak sebab saya rasa ada yang tak kena.." ujar Atiq.. Atiq bangun dari duduknya.. Aira pun turut bangun..

" tak apa lah awak.. Saya balik dulu.. Lain kali kita jumpa okay.. Nah no saya.. Kalau nak jumpa saya jangan lupa ajak Amir.." ujar Atiq sebelum meminta diri..

" okay.. Hati-hati balik.. Thanks sekali lagi.." balas Aira.. Mereka berjalan bersama sebelum berpisah di pagar sekolah.. Atiq terus menaiki motornya dan berlalu pulang..













Sorry kalau boring..semakin nak ending semaki tak ada idea

Cerita Cinta Kita ✔Where stories live. Discover now