Bismillahi Rahmaani Raheem

25 2 0
                                    

33.) AL AZIEM (De Grote)
Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Grote.
(2:255)

Allah is groot in al Zijn eigenschappen en in al Zijn daden. Hij is groot in alle opzichten. Zijn grootheid en majesteit gaat alle begrippen te boven.

Wij hebben niet het vermogen met onze hersenen om te kunnen vatten wat de grootheid van Al Aziem in werkelijk betekent. Alleen degenen die een beetje kennis hiervan krijgen begrijpen dit. En de meest logische reactie daarop is bewondering en aanbidding. Er zijn werkelijk woorden tekort om de grootheid van Allah in bewondering uit te drukken.

34.) AL GHAFOER (De Vergever)
En Hij is de Vergevende, de Liefderijke.
(85:14)
Alle zonden die wij plegen is tegen de wil van Allah en is een onrecht tegen Hem. Maar toch, wanneer wij oprecht berouw tonen vergeeft Hij ons. Dit is omdat Allah de Vergever is en omdat Hij barmhartig is. Zijn genade overtreft Zijn woede:

Aboe Hoeraira verhaalde dat de Boodschapper van Allah zei:

"Toen Allah het bevel tot de schepping gaf, deed Hij een plechtige belofte door in Zijn boek dat bij Hem is te schrijven: Mijn genade zal over mijn woede zegevieren." (Moeslim)

En indien Allah de mensen zou straffen voor hetgeen zij doen, zou Hij geen schepsel op de oppervlakte ervan achterlaten; maar Hij schenkt hun uitstel tot een vastgestelde tijd; en wanneer die vastgestelde tijd komt: voorwaar, Allah kent Zijn dienaren goed. (35:46)

Als Allah ons gelijk zou straffen om de zonden die wij plegen zou er werkelijk niemand overblijven. Wanneer we een grove berekening maken van onze zonden komen we uit op getallen in de triljoenen. Als zoveel onrecht tegen ons begaan zou worden, zouden wij zeker in geweld uitbarsten. Maar Allah Zijn vergeving is groot, Hij vergeeft ons, keer op keer.

35.) ASJ SJAKOER (De Waarderende)
Waarlijk, zij die het Boek (de Koran) van Allah voordragen en het gebed naleven en heimelijk of openlijk geven van hetgeen Wij hen hebben geschonken, mogen hopen op een winst die nooit zal vergaan. Opdat Hij hun volle beloning moge geven, er uit Zijn overvloed toevoegende. Hij is zeker Vergevensgezind, Waarderend.
(35:29-30)

Mensen zijn soms naïef en zien de goedheid van andere niet in. Dat kan allerlei oorzaken hebben, het kan omdat iemand een slechte intentie heeft of omdat iemand zelfzuchtig is en alleen in zijn voordeel denkt.

Bij Allah is dat niet zo, Hij weet wat in ons omgaat. Hij is getuigen van alles. Daden die Hem welvallig zijn waardeert Hij. Maar daar blijft het niet bij, Hij zet Zijn waardering altijd om in daden en zegent de mensen door hen wensen in vervulling te laten gaan. Hij schenkt hen het paradijs waarin plezier voor miljarden jaren zijn.

Voorwaar, degenen die geloven en goede werken doen en die Hun Heer gehoorzamen zijn de bewoners van het Paradijs, waarin zij zullen vertoeven. (11:23)

36.) AL ALIYYOE (De Verhevene, de Allerhoogste)
Al Aliyyoe bezit de hoogste status en prestige. We kunnen ons moeilijk voorstellen hoe dit is. Wat we wel kunnen onthouden is dat niemand zo hoog en zo verheven is als Allah. Miljoenen mensen, dieren, engelen en andere wezens aanbidden Al Aliyyoe:

Wat er ook in de hemelen en op aarde is verheerlijkt Allah; Hem is het Koninkrijk en de Lof, want Hij heeft macht over alle dingen.
(64:1)

Toch heeft Hij dit niet nodig. Hij dwingt ons niet tot Zijn aanbidding. Het is juist een eer voor ons om Al Aliyyoe te mogen aanbidden. Wanneer we de Koran goed lezen, kunnen we een beetje begrijpen wie Allah is en hoe Verheven Hij is. Eén van de verzen die ons daarbij helpen is Ayat al Koersie:

Allah! Er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande. Sluimer, noch slaap overmant Hem. Al wat in de hemelen en wat op aarde is, behoort Hem. Wie kan bij Hem bemiddelen zonder Zijn verlof? Hij kent hetgeen voor hen is en wat achter hen is en zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, dan wat Hij wil. Zijn troon strekt zich uit over hemelen en aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Grote. (2:255)

37.) AL KABIR (De Grote)
Wanneer we in een heldere nacht naar de lucht kijken en de ontelbare sterren zien, wanneer we naar de gigantische oceanen kijken en de grote massa water aanschouwen, wanneer we naar de onwrikbare bergen kijken of naar wat dan ook, beseffen we hoe groot en machtig Allah is.

Wij zijn met onze beste apparaten niet in staat om de omvang van het heelal te meten. We hebben moeite met benaming voor de cijfers die hieruit voortvloeien. De aarde met daarin de mens verdwijnt bijna in het niets in het heelal. Het zeggen van 'Allahoe Akbar' zijn niet zomaar woorden. Als je begrijpt wie Al Kabier is moet je zeggen: "Allahoe Akbar". Als je het niet kan zeggen, heb je het niet begrepen.

Allahoe Akbar.

99 namen van Allah Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu