Episode 10:Kemuncak

54 6 0
                                    

Semua Sanak Saudara Amalina, Teman Rapatnya, Guru-Gurunya Dan Juga Keluargaku Turut Hadir Pada Hospital Untuk Melawat Amalina. Mereka Sangat Khawatir Akan Keadaan Amalina Yang Kian Kritikal.

Doktor Yang Menjaga Amalina Keluar Dari Wad Tersebut Dan Mengatakan Bahawa Amalina Sudah Sedar Dari Ketidaksedarannya. Kami Berebut Untuk Melihatnya Namun Setiap Dua Orang Sahaja Yang Dibenarkan Untuk Melawatnya.

Dan Tibalah Giliran Aku Melawatnya. Mukanya Kelihatan Sangat Pucat. Amalina Berkata Padaku Bahawa Dia Sudah Tiada Harapan Untuk Hidup. Aku memarahinya (Nada Lembut) Berkata "Kenapa Cakap Macamtu? Awak Sendiri Tahu Ramai Yang Risaukan Awak Dan Sayangkan Awak Begitu Juga Saya. Kami Akan Senantiasa Menjadi Tulang Belakang Awak.Jadi Awak Harus Lawan Penyakit Awak Dan Jangan Benarkan Dia Kuasai Awak".Amalina Terdiam Buat Sementara

Kemudian, Dia Ingin Aku Berjanji Suatu Perkara. Yang Aku Haruslah Kekal Menyanyanginya Seperti Sebelumnya Jika Dia Sudah Tiada Suatu Hari Nanti. Aku Menangis Dan Mengatakan Bahawa Aku Berjanji Yang Aku  Akan Kekal Menyanyanginya.

Hari Semakin Gelap Dan Waktu Pemedahan Amalina Hampir Tiba. Kami bercadang untuk solat Maghrib Secara berjemaah  dan mendoakan agar amalina bebas dari penyakitnya.Bapa Amalina Yang Menjadi Imam Dan Memimpin Bacaan Doa. Ketika Selesai Solat Maghrib Berjemaah. Bapanya Pimpin Bacaan Doa. Kami Menangis Merayu Pada Tuhan Agar Sembuhkan Penyakit Amalina Dan Hentikan Segala Kederitaan Yang dia alami..Selepas Itu Kami Kembali Ke Wad Amalina Semula

Masa Yang Dinantikan Sudah Tiba. Amalina Dibawa Ke Bilik Pemedahan Untuk Proses Membuang Kansernya. Kami Hanya Menunggu Di Luar Wad Pemedahan Tersebut Dan Sentiasa Menantikan Khabar Gembira Dari Doktor.

Justeru Itu, Kami Lagi Sekali Adakan Solat Berjemaah Pada Waktu Isya'. Dan Mengekalkan Doa Yang Sama.

Selepas Pulang Sahaja Kami Dari Surau, Kami Terus Kembali Ke Wad Pemedahan Tersebut. Kami Menunggu Sehinggalah Kami Tertidur Kerana Proses Pemedahannya Memakan Masa Yang Agak Lama.

Selang Beberapa Jam, Doktor Yang Mengambil Tanggungjawap Untuk Memedah Amalina Keluar Dari Wad Tersebut. Kami Terjaga Dari Tidur Dan Menantikan Khabar Gembira Dari Doktor. Doktor Itu Berkata Bahawa Kanser Amalina Berjaya Dibuang Namun Malangnya, Nyawa Amalina Tidak Dapat Diselamatkan. Kami Terpaku. Pada masa itu aku anggap bahawa doktor itu hanya berjenaka tanpa mengetahui bahawa apa Yang dikatakan doktor itu adalah benar. Lantas mereka Terus Mendesak Doktor Itu Adakah Dia Benar-Benar Serius Dan Doktor Itu Masih Mengekalkan Jawapan Yang Sama.

Aku Berlari Dari Tempat Tersebut Sambil Air Mata Tangisan Aku Mengalir Di Pipi Dan Pergi Ke Suatu Tempat Yang Sunyi Berdekatan Disitu. Tuhan Saja Yang Tahu Betapa Sedihnya Aku Ketika Itu Sehinggakan Tidak Dapat Digambarkan Dengan Hanya Kata-Kata. Aku Termenung Mengingatkan Memori Indah Bersama Amalina. Aku Menyalahkan Tuhan Kenapa Harus Dia Takdirkan Amalina Pergi Dulu Sebelum Aku.

Kemudian Aku Kembali Ke Wad Tersebut Dan Melihat Semua Menangis Teresak-esak Atas Pemergian Amalina Yang Begitu Disayangi Ramai.

Apa Yang Aku Belajar Dari Kisah Aku Sendiri Ialah Kita Seharusnya Jangan Mencintai Manusia Lebih Dari Pencipta Kita. Aku Sadar, Aku Terlalu Mencintai Manusia Sehingga Aku Buta Dan Abaikan Kasih Yang Abadi Dari Penciptaku. Aku Selalu Menyalahkannya Kenapa Dia Harus Memberiku Ujian Sebegitu Rupa Tanpa Aku Sadari, Setiap Ujian Yang Datang Dari Dia Membuktikan Bahawa Dia Sebenarnya Menyanyangi Hamba-hambanya Dan Ingin Hamba-hambanya Kembali Berserah Padanya. Berdasarkan Tajuk cerita ni KEAGUNGAN CINTA bukanlah Antara Manusia Sesama manusia Namun Keagungan cinta Yang sebenar Adalah Cinta Diantara Pencipta Pada Hambanya.
Inilah KEAGUNGAN CINTA Yang Sebenar-Benarnya.

~Terima Kasih~



You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 10, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Keagungan CintaWhere stories live. Discover now