Bab 3 : I'm Dispatch Girl!

288 3 0
                                    

"Macam manalah sampai boleh excident ni Riz?" Mirna menyoal sambil tangannya ligat penuh berhati-hati mencuci luka di siku dan lengan sebelah kanan temannya itu. Wajahnya berkerut-kerut menahan kepedihan iodin yang meresap pada lukanya. Huh kena tahan sikitlah. Nasib baik juga rumah ni ada first aid, kalau nak harapkan aku pergi hospital, memang tak adalah gamaknya. Tak pasal-pasal aku kena injection tak nak aku.

"Entahlah Mir, aku nak elak seorang perempuan ni dan datang pula sekor beruk yang buat jalan ni macam jalan mak ayah dia. Dia main belok saja tanpa bagi signal, kalau jauh sempat juga aku brek, ni dah depan mata.. Hah aku langgar sajalah keretanya."

"Teruk tak kereta tu kau langgar? Pemandu dia ada cedera tak?"

"Entah aku rasa taklah teruk mana pun tadi, cedera pun tak tapi dia siap minta gantirugi tiga ribu ringgit. Manalah aku ada duit banyak tu nak menggantinya. Alahai pening kepala aku ni memikirkannya, ni dengan skuter aku lagi yang barai sikit lampunya." Dia mengeluh lesu.

"Kau ada bagi tahu dia tak yang kau tak ada duit sebanyak tu nak bayar dia?"

"Dah aku dah cakap dah tapi dia tak nak dengar pun. Dia kata itu masalah aku bukan masalah dia. Dia nak aku kerja dengan dia 3 bulan tanpa gaji. Gila ke apa? Aku nak makan apa dalam tempoh 3 bulan tu? Kalau aku tak nak kerja dengan dia, dia akan bawak kes ni ke mahkamah. Lagilah panjang ceritanya. Silap-silap meringkuk aku dalam penjara.. Huhuhu... buntu aku dibuatnya Mir. Langsung tak ada belas kasihan betul lelaki tu. Pentingkan diri dia saja."

Alahai. Mirna bersimpati, belas rasanya melihat bebanan yang ditanggung temannya itu. Mereka ibarat kembar di Darul Qaseh dulu. Ke mana dia pergi mesti ada Nuriz bersama begitu juga sebaliknya. Andai Nuriz dalam masalah bermaksud dia pun bermasalah sekali dan andai Nuriz sedih dia pun turut merasai kesedihannya sekali, begitulah akrabnya mereka. Ah kalau aku ada duit sebanyak tu Riz, aku sanggup bagi pada kau daripada tengok kau tak tentu arah macam ni.

"Ni kad yang lelaki tu bagi dekat aku aku tadi sebelum dia pergi. Kau rasa patut ke aku kerja dengan lelaki tu? Aku dah buntu sangat ni tak tau nak fikir apa lagi. Nak bayar seperti yang dia nak memang aku tak ada. Nak pinjam dengan orang, memang aku jenis yang tak suka berhutang sana sini."

Kulit putih wajahnya sudah mula kemerahan. Rasa hampir menangis dibuatnya. Ya ALLAH kenapa mesti ada sajalah nasib malang yang menimpa aku ni.

Mirna mencapai kad yang dihulurkan oleh temannya itu. Kecil matanya memerhati setiap tulisan yang tertera. Alahai Riz apalah daya yang aku ada untuk membantu kau kali ini, yang aku ada hanyalah sokongan buat kau supaya kau tabah menghadapinya. Hatinya berbisik belas.

"Beginilah Riz, try sajalah jumpa lelaki tu dulu. Cuba bawa berbincang lagi dengan dia manalah tahu dia akan lembut hati sedikit ke lepas ni kan? Belum cuba belum tahu." Cadang Mirna

"Entah Mir, macam tak ada peluang saja kalau ingat-ingatkan balik wajah dia pun aku rasa macam dah tahu sifat dia yang macam pentingkan diri itu. Dia sajalah betul dan kita ni kena ikut cakap dia saja, pendapat orang lain bukan dia nak ambil kiranya nanti." Dia mengeluh rasa meluat juga jika mengingatkan kembali raut wajah lelaki itu.

"Belum cuba belum tahu Riz, tadi tu mungkin dia dalam keadaan marah tu yang dia nampak macam tu. Manalah tahu hati dia dah sejuk, kut-kut dia boleh terima apa yang kau cakap nanti"

"Entahlah Mir, aku akan cuba, kalau tak boleh juga terpaksalah kiranya aku jadi minah dispatch. Hai kerja yang tak pernah sekali pun terlintas dalam benak aku ni langsung tau!"

"Aku doakan dia lembut hati dengan kau, kalau kau nak, aku boleh temankan kau berjumpa dengan mamat tu." Dia menawarkan diri.

Bimbang juga dengan perangai kawannya yang sedikit baran ini bertandang. Manalah tahu perbincangan mereka menemui jalan buntu dan Nuriz tak mampu mengawal diri, nanti tak pasal-pasal bertumbuk pula mereka berdua nanti. Sia-sia pula bermalam di lokap polis pula.

Kontrak Cinta 3 BulanWhere stories live. Discover now