BAB 8

27 0 0
                                    

FADHLI terasa gegaran kecil. Tubuhnya seperti sedang berada di atas sebuah kenderaan yang sedang bergerak. Dia menggerakkan kelopak matanya perlahan. Otak cuba mentafsir situasinya pada saat ini.

Tangan kiri menyentuh kepala. Sakit, tetapi tidak berdarah. Daripada bersandar, dia berusaha duduk menegak. Fadhli memandang sekeliling. Dahi berkerut memikirkan suasana aneh di situ. Dia terus bangun, berdiri.

Tangan kanan menyentuh tempat duduknya yang diperbuat daripada kayu. Dia memandang ke kiri. Jendela memaparkan pemandangan sebuah kawasan paya bakau. Dia memandang ke kanan. Jendela di situ juga memaparkan imej yang sama, sedang bergerak ke belakang.

"Kereta api?" Fadhli menapak ke lorong tengah.

Ya, ini sebuah kereta api yang sedang bergerak melalui landasan yang di kiri dan kanannya terdapat kawasan paya bakau. Kelajuan kereta api itu agak sederhana, maka dia dapat melihat beberapa sudut paya bakau di situ.

Fadhli terkejut apabila terpandang beberapa ekor ular sawa sedang melingkar di atas dahan pokok di sekitar pohon bakau. Dia mengerut dahi.

"Aku mimpi ke? Seingat aku, tadi..." Fadhli mengurut belakang kepala sambil memejam mata rapat sebelum dibuka semula.

"Ada orang pukul aku. Dan tolak aku... ke dalam perigi..."

Setelah fikirannya jelas dengan kejadian di Melor Senja, Fadhli mula panik. Namun, tidak lama apabila dia yakin itu hanya mimpi.

"Aku mimpi sebab aku dah pengsan dalam perigi tu. Jadi... aku sampai ke sini. Huh..." Fadhli duduk semula.

"Mangkuk ayun mana yang pukul kepala aku? Kalau aku tahu siapa, siap nanti aku kerjakan." Penumbuk dikepal kejap.

Fadhli memandang sekeliling. Dua tangan diletak di belakang kepala.

"Mimpi apa pelik benar ni? Tak pernah seumur hidup aku mimpi naik kereta api. Oh..." Jari telunjuk kanan ditegakkan.

"Pernah, tapi dalam tren, bukan kereta api. Mimpi jumpa awek cun dalam tren." Dia tersengih pula. "Haih..."

Fadhli diam dan cuba memahami situasi diri. "Aku pengsan dalam perigi. Semua orang dah tidur. Mesti esok pagi baru dia orang cari aku."

Dia memeluk tubuh dan mengangguk.

"Ya, pasti esok pagi baru dia orang sedar aku tak ada dalam bilik. Tapi..." Badan ditegakkan dan dia menongkat badan dengan tangan kanan.

"Macam mana kalau dia orang cari aku, tapi tak jumpa?" Dahinya berkerut.

"Macam mana kalau... orang yang pukul aku tu tutup perigi tu supaya tak ada sesiapa dapat cari aku?"

Fadhli mendengus kasar. Semakin difikirkan, semakin geram dan marah terhadap manusia misteri itu. Dia memandang sekeliling pula.

"Tapi, tempat ni tak adalah teruk sangat." Dia bangun berdiri semula, membelek keadaan di dalam gerabak berkenaan.

Rekaan dalaman kereta api itu kelihatan klasik, termasuk ukiran kayu yang menjadi tempat duduk penumpang. Dindingnya berwarna coklat gelap dengan siling berwarna kuning cair. Manakala lantai dihampar dengan permaidani berwarna biru tua. Fadhli melihat lukisan flora bercorak retro pada dinding.

Barangkali kereta api sekitar tahun 60-an atau mungkin lebih awal daripada itu.

Fadhli menoleh ke belakang. Luas gerabak itu kira-kira 10 tempat duduk penumpang di kedua-dua belahnya. Dia mendekati jendela, melihat pemandangan kawasan paya bakau yang entah bila akan berakhir.

Laluan tersebut menyebabkan suasana di dalam kereta api menjadi suram. Tambahan pula hanya terdapat lampu neon terpasang malap di setiap sudut gerabak.

MURALWhere stories live. Discover now