10

1.4K 197 27
                                    

"EEE Sebin muntah. Ee busuk, jijik. Kaler pink. Siap ada jagung lagi euw." Jerit seorang gadis kecil yang duduk bersebelahan dengan Sebin.

"Semua, jangan dekat-dekat dengan Sebin. Dah lah sombong, busuk pula tu. Ee jauh-jauh." Sambung budak yang duduk di belakangnya pula.

Sebin hanya mampu menunduk sambil berjalan ke tempat duduknya setelah selesai membersihkan diri bersama cikgu tadi.

"Ish korang ni, muntah dia dah dicucikan kan? Jijik jijik apa lagi? Cuba kalau korang sendiri yang kena?" Muncul satu suara.

"Kau biarkan diorang. Ni, aku duduk sebelah kau. Kalau kau rasa nak muntah ke tak sedap badan ke apa, cakap dekat aku ya hehe." Budak lelaki itu tersenyum lebar hingga menampakkan barisan gusinya yang kurang beberapa gigi.

Tertawa Sebin dibuatnya.

-

"Dah lama sebenarnya aku tak buka benda ni, takut trauma aku datang. Tapi mungkin akan okay bila kau ada." Kotak yang terlihat usang Sebin ambil dari bawah katilnya.

"Wah, kau simpan lagi gambar ni? Aku ingat masa ni apa tu ha kita pergi lawatan sekolah!" Teruja Hyunjin sambil membelek-belek gambar-gambar polaroid di dalam kotak itu.

"Haha masa ni kan, aku muntah pink tu hahaha kau ingat tak?"

"Fuh gila tak ingat HAHA."

"Dahlah first day kau rongak hari tu, pergh memang tak boleh tahan ketawa aku haritu, terus hilang sakit aku HAHAHA. Aduh, sampai sekarang tersisa bila aku ingat balik." Tertawa Sebin.

"Rongak-rongak pun hensem kan elele."

"Eu, haha sudahlah. Memori-memori kita ni nak diceritakan setahun pun tak cukup. Oh ya, dah pukul berapa sekarang?" Jam di pergelangan tangan Hyunjin dipandang.

"6.30. 30 minit lagi." Balas Hyunjin kurang bermaya lalu dia baring ke lantai, diikuti Sebin.

"Aduh, malasnya nak pergi sekolah. Cepatnya masa berlalu."

"Eh eh engkau, kau tu cuti awal lagi dari cuti yang sebenar. Cukup-cukuplah. Lagipun kaki kau tu dah sembuh, tak payahlah mengada."

Hyunjin tarik Sebin keluar.

"Hm yelah. Aku temankan kau ke sekolah. Aku tahu kau bersendirian sebab tak ada aku kan?" Kening sebelah kiri Sebin angkatkan sambil ditemani senyuman sinis di bibir.

"Ah, sudahlah. Keluar cepat, aku nak kunci pintu ni." Pintu pagar dipasangkan mangga.

Sudah biasa dia lakukan sedemikian. Pada mulanya dia diamanatkan oleh ibu bapa Sebin sejak kecil. Iyalah, dia sajalah kan kawan yang anak mereka ada.

Lagipun dah selalu mereka berdua pergi dan balik sekolah bersama-sama.

"Marilah kita ke sekolah, llama!" Lengan Sebin letakkan di atas leher Hyunjin sambil menariknya dengan teruja.

Lama sangat si llama itu mengunci pintu.

"A-ah sakitlah. Kau dah kenapa ni? Tak sihat?"

"Aku cuma nak dapatkan semangat untuk ke sekolah je hehe. Eh ini buku apa?" Buku di tangan Hyunjin cuba Sebin ambil.

Baca buku rupanya.

"Tak ada apalah. Jom, siapa lambat sampai dekat basikal aku dia kena belanja aiskrim!" Cepat-cepat buku tadi dia simpan ke dalam poket seluar sebelum berlari ke arah basikalnya.

Disebabkan terburu-buru, buku itu tidak masuk ke dalam poket sepenuhnya dan kemudian jatuh ke tanah tatkala dia mula berlari.

Tapi tak pula dia perasan.

Buku yang terjatuh itu Sebin ambil.

Comel. Nampak macam baru. Secara tidak sengaja, matanya tertangkap ke suatu tulisan di kulit buku itu.

'30 hari?'

'
Hiii selamat menyambut ramadhan semua sjsjs ♡

palsu, hyunjin.Where stories live. Discover now