Ceritera 1

970 14 4
                                    

Api menjulang. Langit gelap, bukan dek kelamnya malam, tetapi kerana asap hitam yang berkepul-kepul memenuhi suasana. Bau hangit menusuk hidung, disulami bau hanyir darah yang menguasai persekitaran. Puing-puing runtuhan bangunan menghiasi bumi, bersama-samanya adalah mayat-mayat nan bergelimpangan.

Burung-burung pemakan bangkai sudah mula berkeliaran di udara. Ada yang sudah turun, tidak sabar menjamah habuan.

Barangsiapa yang melihat keadaan ini, rawan pasti akan mengetuk jiwanya. Tempat ini ibarat baru dilanggar garuda. Sungguhpun begitu, sesiapa yang tahu akan peristiwa yang sebenar, boleh mengakui bahawa sesuatu yang lebih dahsyat baru sahaja meninggalkan tempat ini.

Kota malang yang bernama Ulung ini baru sahaja menjadi saksi kepada kekuatan tidak terhingga Sang Ashura dan bala tenteranya. Pertempuran antara Kerajaan Utopia dan Kesatuan Lima Kerajaan yang bermula di sempadan Kerajaan Utama, telah diseret sehingga ke kota ini. Terdesak, saki-baki kepimpinan Kesatuan Lima Kerajaan telah menjadikan kota ini sebagai pertahanan terakhir.

Akibatnya, seluruh penduduk kota Ulung kini membayar harganya.

Sang Ashura dan bala tenteranya tidak membiarkan walau satu nyawa pun berbaki. Semua bangunan yang berdiri, diruntuhkan. Orang tua yang tidak lagi punya kudrat, anak-anak kecil yang tidak mengerti apa-apa, serta wanita-wanita hatta yang sarat mengandung, semua disembelih tanpa belas dan ihsan. Menjadikan kota ini dibanjiri darah setinggi paras lutut buat beberapa ketika.

Tiada seorang pun nampaknya yang terselamat.

Dia sedikit kaget melihat suasana di sini.

Kerana nasib kota ini memang sudah dijangka. Sudah berbuih mulutnya dan mulut rakan-rakan berpesan kepada kepimpinan Kesatuan Lima Kerajaan. Mereka tidak ambil peduli, dan hari ini mereka menerima balasan.

Kehadirannya di sini sepatutnya untuk mendapatkan seseorang.

Dengan keadaan sebegini, apakah insan itu masih hidup?

"Urgh, urgh!"

Dia menoleh ke arah suara tersebut datang.

Di celah-celah timbunan puing-puing runtuhan bangunan, kelihatan seorang budak, sedang memanjangkan tangan ke arah sekujur tubuh wanita yang tidak lagi bernyawa. Budak itu selain dihimpit sisa runtuhan bangunan, tubuhnya juga rabak dengan luka yang amat besar. Darah membasahi diri. Rambut yang serabut dan wajah yang kusut, tidak dapat menyembunyikan kulitnya yang semakin pucat.

Pasti akibat kehilangan darah yang banyak.

Dia segera berlari mendapatkan budak tersebut.

"Bonda! Bonda!" Budak itu melaung.

Namun, mayat wanita itu sudah pastilah tidak menyahut.

Melihat dia datang, budak itu memandangnya dengan pandangan yang amat tajam. "Selamatkan bonda aku, tuan. Tolong!"

"Bondamu sudah tiada, wahai anak."

Dia melutut, rambut budak itu diusapnya lembut, sebelum dia memerhati sebentar ke arah timbunan sisa runtuhan bangunan yang menghempap tubuh kanak-kanak itu. Budak itu kembali ditatapnya.

Ada aliran air jernih menuruni pipi.

"Aku akan mati di sini, bukan?"

TAKDIR - Cahaya Yang Tidak TerpadamWhere stories live. Discover now