TH BAB 5

26.9K 2.3K 350
                                    


FLORA menjeling Tihani di sebelahnya. Pelik sungguh. Dari tadi, bibir itu asyik tersenyum lebar.

"Eh, senyum lebar nampak. Seronok sangat sebab Madam Salima nak balik ke?" Usik Flora. Tihani memandang Flora kemudian dia ketawa kecil.

"Mestilah seronok nenda nak pulang tapi kejadian kat rumah tadi lagi seronok."

"Kejadian apa itu? Cuba cerita sikit." Pinta Flora sambil tangannya lincah memusing stereng kereta. Di dalam hatinya sudah meneka, ini pasti hal dengan Datin Qaleda atau Dato Firdaus. Dia tahu sangat dengan kemelut keluarga bangsawan ini.

"Guess what? Tadi saya salam dengan bonda! Ya Allah, dah lama saya tak cium tangan bonda tahu tak."

Flora terkedu. Dia hanya melihat Tihani yang kelihatan teruja menceritakan semuanya kepada dia. Nasib baik lampu jalan sedang merah, tidak mesti dia dah terlanggar kereta orang.

Sungguh dia terkedu! Inilah kali pertama dia melihat seorang anak yang sangat menghargai setiap sentuhan daripada insan yang bernama 'ibu'. Hatinya sebak melihat senyuman lebar Tihani. Kadang-kadang, dia geram juga dengan Dato Firdaus dan Datin Qaleda yang masih tak boleh 'move on' dengan peristiwa hitam itu. Sampaikan anak sendiri pun terabai dan tak dijaga perasaannya. Tapi si anak hanya sabar dan sentiasa ingin menjadi yang terbaik untuk mereka.

"Huh, dasar manusia tak tahu bersyukur!" Flora mendengus geram. Tihani terkebil-kebil.

"Siapa yang tak tahu bersyukur tu, Flora?"

"Eh tak ada apa lah." Flora tersengih-sengih. Kuat sangat ke aku bebel tadi?

Kereta dihentikan di hadapan bangunan Cafe Luxy. Belum sempat Flora ingin membuka pintu, Tihani terlebih dahulu membuka pintu di sebelahnya.

"It's okay. Saya boleh pergi beli sendiri kek itu." Pintu kereta ditutup rapat oleh Tihani dan dia kemudiannya melangkah pergi meninggalkan Flora yang terkebil-kebil.

"Eh aku belum cakap apa-apa lagi, dia dah lesap." Flora menggeleng kepalanya. Faham sangat dengan perangai berdikari Tihani itu. Dari jauh, dia hanya memerhati keadaan Tihani. Sedang dia ralit memerhati Tihani, tiba-tiba sebuah kereta Aston Martin berwarna kelabu berhenti di hadapan kereta mereka.

"Alahai, cantiknya kereta. Ini kalau aku saving duit 30 tahun pun masih tak mampu nak beli." Gumam Flora. Kelihatan pintu kereta Aston Martin itu dibuka kemudian keluar seorang jejaka. Sekali lagi Flora terlopong. Dia terpaksa merenung wajah jejaka itu dengan teliti. Dia perlu pastikan sesuatu. Matanya tiba-tiba membulat!

"Eh? Tuan Muda Emiir?" Flora terlopong.

JARI-JEMARI Tihani bergerak-gerak di atas pamphlet yang diberikan oleh pelayan tadi. Seketika kemudian, bibirnya mencebik.

"Mana pula Black Forest Cake ni? Tak silap aku, kafe ini ada jual kek kegemaran nenda tu." Tihani bercakap sendirian.

Lama juga dia mencari-cari gambar kek itu di dalam pamphlet ni. Dia tahu, menu Cafe Luxy memang bertukar-tukar setiap hari. Maklumlah, Cafe Luxy ini dikenali sebagai kafe yang termahal dan mewah di negeri ini. Jadi, tak hairan lah kalau mereka sanggup mengeluarkan duit untuk setiap pamphlet yang berbeza-beza setiap minggu. Salah satu cara mereka untuk menjaga imej jenama. Dia faham sangat.

Pre-order Novel The Hunter (C) Where stories live. Discover now