Bab 45

4.2K 274 17
                                    

"Khai... Mari ma....,"

"Ibu makanlah dengan adik dan ayah !!! Khai pergi dulu !!!," kata Khai yang meluru keluar dari rumah. Motosikal segera dibawa. Terus ke destinasi yang menentukan kehidupannya nanti.

"Aik ? Awalnya abang pergi U... Kata pukul 10 baru ada kelas," kata aku sambil berjalan keluar bilik dengan tongkat pembantu. Ish.. Susah betul nak jalan. Nasib baiklah Allah bagi aku kesempatan nak berjalan lagi. Kalau tak...

"Hurmm.. Macam tu lah," jawab mak acuh tak acuh. Riak mukanya berubah.

"Ada apa apa yang Mairah tak tahu ke ?," soal aku bimbang.

"Tak ada apa sayang...," balas ibunya lembut dan dihiasi dengan segaris senyuman manis.

"Abang asyik balik lewat saja kebelakangan ni... Kenapa ? Keluar awal balik lewat," soal aku bingung. Abang aku tak pernah pernah buat perangai pelik pelik. Pengaruh rakan sebaya ? Eh tak mungkinlah. Kawan abang aku semua baik baik.. Yang tak baik semua jadi baik dengan dia.

"Hurmm... Abang kau sibuk je tu.. Dah lah mari makan," kata ibu. Aku tercegat di mana aku berada.

"Ibu dengan abang ada sorokkan sesuatu dari Mairah kan ?," soal aku terus terang. Dah malas nak berbelit belit.

Ibu menghembus nafas berat. Dia memandang aku.

"Khai...,"

...........

Di sekolah......

"Eh, tulah cikgu yang bercinta dengan budak bawah umur,"

"Muka je hensem akal tak ada,"

"Ada ke patut cikgu buat perangai macam tu ?,"

"Well... Orang yang hensem tak semestinya bijak, hahahahaha,"

Satu demi satu cemuhan singgah di pendengaran Faz. Dia cuba membuat lagak biasa namun hampir semua orang memandangnya bagai dia lakukan satu perkara yang keji. Faz dan Mairah sudah mengetahui gosip yang hangat itu daripada Limah selaku pencerita berjaya. Ini semua angkara si Rayyan durjana. Tak hadir pula dia ke sekolah hari ni... Kalau tidak pasti dah jadi kentang lenyek si Faz kerjakan.

Faz sedia maklum dia akan dicemuh jika perkara itu akhirnya terbongkar. Bukan saja murid, malah ada juga guru guru yang turut memandang hina dirinya.

" Ya Allah bukakanlah hati hambamu ini untuk merelakan segalanya," detik hati Faz.

7:30

Semua murid berbaris dalam barisan mengikut kelas masing masing. Sepeti kebiasaan pada hari hari lain, perhimpunan itu dimulai dengan doa lalu ucapan demi ucapan. Faz bertindak menjauhkan diri dari sekumpulan guru guru. Entah mengapa, kehadirannya bagai tidak lagi diendahkan. Rupa parasnya juga tidak dapat menyelamatkannya lagi.

PAK !!!

Faz ditarik seseorang terus ke pentas. "Ustaz !!!!!! Apa yang ustaz buat ni ???," soal Faz pada ustaz yang berbaju sukan pada hari itu.

"Ikut sajalah jangan banyak tanya," katanya tegas. Faz diheret tanpa rela terus naik ke atas pentas. Faz melihat orang ramai. Hampir separuh murid meluat melihat wajahnya. air liur dia telan. Ya Allah kenapa ni ? tanpa sebarang suara pandangan faz beralih pada Ustaz Hanafi.

Mikrofon terus diambil daripada si pengawas selaku pengacara majlis. setelah ditiup memastikan ianya berfungsi. Ustaz memulakan agendanya.

"Siapa yang tak puas hati dengan Cikgu Fahrezzi Haidar saya mohon luahkan sekarang !!,'" katanya tegas. Semua orang teragak agak. Mereka mula memandang sesama sendiri.

Murid Itu Crush Aku (Completed ✅✅)Donde viven las historias. Descúbrelo ahora