Bab 2

2.9K 74 2
                                    

DIAM. Senyap. Aku masih lagi terkaku, dalam dunia yang tiba-tiba terasa sangat sunyi. Tiada walau secalit bunyi, melainkan...

"Aku nak hancurkan kau."

Hanya itu. Ya, hanya itu.

"Hei."

Pipiku tiba-tiba rasa disentuh. Sejuk. Perlahan-lahan, aku menggerakkan anak mata. Tepat kepada wajah itu yang sudah balik ke hadapan semula. Betul-betul setentang.

"Kau dengar tak apa aku cakap tadi?"

Mulutnya kelihatan bergerak. Menuturkan sesuatu yang aku sendiri tidak pasti sama ada aku dengar ataupun tidak. Semuanya... Semua yang ada di sekelilingku sekarang, kelihatan tidak benar. Tidak wujud. Dunia sunyi dengan dia yang berlidah kejam ini, bukan benar. Tidak sama sekali!

Ini sekadar mimpi. Ya, mimpi ngeri yang menakutkan.

Langsung, aku mengatup mata rapat-rapat. Menarik dan menghela nafas dalam-dalam, cuba menenangkan diri. Kau tengah bermimpi sekarang, Jannah. Bila kau buka mata nanti, semuanya akan hilang.

Beberapa ketika berlalu, aku membuka semula mata. Tepat bertentang dengan sepasang mata lain. Bening lagi hitam. Dan di dalamnya, aku boleh nampak. Kesinisan yang terselit.

"Kau nampak tak percaya benar. Then, let me do you a favour. Biar aku ulang sekali lagi."

Pemilik mata itu membawa muka lebih dekat. Aku sekadar pegun melihat.

"Aku."

Dia datang lebih rapat.

"Nak."

Semakin rapat.

"Hancurkan kau."

Dan berhenti beberapa inci sebelum hidung kami bersentuh. Desah nafasnya menampar mukaku. Hangat. Malangnya, itu bukan kehangatan yang menyentuh hati. Sebaliknya, itu menyedarkan aku.

Ini. Bukan. Mimpi.

Dia yang berlidah kejam ini, benar-benar wujud. Ada di hadapanku. Sedang merenung dengan mata yang seperti aku nampak sebelum ini.

Penuh kebencian.

Benar, hanya ada kebencian di situ. Bukan sedikit. Bahkan, meluap-luap!

Sedikit-sedikit, aku dapat merasai. Kelopak mataku yang bergetar, cuba menampung air jernih yang kembali bertakung. Dan bibirku yang menggeletar, cuba mengatakan sesuatu.

"Apa... Apa abang... Cakapkan ni?"

Bibir merah di hadapanku, bergerak perlahan. Membentuk senyuman herot.

"Macam yang kau dengar."

Kelopak mataku spontan terkatup, bawa bersama setitik tangisan. Tanpa sempat aku halang.

Amsyar melihat tanpa riak. Tetapi, sebelah tangannya diangkat. Hujung jarinya menyeka air mataku dan dibawa ke hadapan muka. Masih dengan bibir yang menyenget, dia kemudiannya menjilat titisan yang melekat.

"Hmmm, manis."

Dia mengangkat anak mata kepadaku.

"Aku tak pernah sangka, tangisan kau semanis ini."

Sebaik mendengar itu, setitik lagi air mataku gugur. Bibir Amsyar melebar. Jarinya ternaik lagi. Namun belum sempat sampai ke pipiku, aku lebih dahulu menepis tangan itu. Dia tampak tergamam. Tetapi, hanya untuk sesaat. Selepas itu, dia mengangkat kedua-dua belah tangan ke atas. Kening turut terjongket.

"What? Tak suka sentuhan aku? Well, in case kau dah lupa..."

Dia tiba-tiba merengkuh pinggangku. Kuat hinggakan aku terdorong ke arahnya.

Dendam Bersulam CintaWhere stories live. Discover now