Chapter 54 : Curiousity Kills The Cat!

1.5K 169 6
                                    

Beberapa hari kemudian.....

"Wah...cantiknya cincin Doktor.."seru jururawat dan petugas dekat kaunter kepada doctor berambut bob cut depan mereka.

"Ahaha...tak adalah..cincin biasa je ni...Tiffanny&Co."ujar doctor itu dengan bersahaja tapi berbaur megah.

"Bertuahnya...teman lelaki doctor lamar doctor ke?"

"Ini adalah hadiah anniversary kami...dia belum lagi lamar saya."

"Bertuahnya doctor...baru jadi teman wanita dah di berikan cincin semahal dan secantik ni"

"Ish..tak adalah. biasa-biasa je."

Sedang jururawat, staf admin dan doctor di situ berborak sakan, Davina muncul. Serta merta kemunculan wanita berambut ikat hitam beralun paras dada itu buatkan keempat-empat orang wanita di kaunter tersebut diam. Masing-masing pandang akan penampilan serba hitam yang dikenakan oleh wanita tersebut. Sweater turtleneck warna hitam, kot labuh paras lutut warna hitam, skinny jeans hitam, dan boot hitam.

Bagaimana gelapnya penampilan itu, sebegitu la gelapnya aura yang dipancarkan oleh Davina.

Tidak mempedulikan akan renungan yang terarah kepadanya, Davina meletakkan beg tangan atas kaunter tersebut lalu menghadap computer di situ untuk key in data laporan harian pesakit yang di jaga dan pantau untuk hari ini. Biasanya kalau dia tak pulang ke rumah, dia akan key in data bila lapang. Dan sekiranya jika shifnya hanya setengah hari saja. Sebelum pulang Davina akan key in laporan pesakit terlebih dahulu.

Doktor berambut bob cut itu lirik denagn minat akan wanita cantic di tepinya itu. Dia tak berani dekat, tapi hanya berani pandang saja. "Dah nak balik ke Davina?"tanya dia segan takut. Yalah, satu hospital ni kenal akan perangai angin Davina. Jadi tak ramai yang berani nak tegur atau bersosial sangat dengan doctor muda yang seorang ni.

"Hm."jeda Davina dengan pendek dan kedengaran tidak berminat. Jari jemarinya rancak menaip di ata papan kekunci computer tersebut.

"Ada apa-apa rancangan ke lepas ni?Ke balik terus?"tanya doctor berambut bob cut itu lagi.

Kini Davina tidak menjawab. Dia malas nak berbasa basi tentang perkara yang penting. Bagi dia kalau seseorang itu banyak bercakap, tahap intelengesi seseorang itu akan semakin rendah. Jadi seeloknya kurang-kurangkan bercakap. Sebab bercakap bukannya buat orang Nampak pandai, tapi sebaliknya.

"Dating?"tanya doctor itu lagi lepas Davina buat taka endah akan dia.

"Apa lah doctor ni...Doktor Davina mana ada teman lelaki...nak dating macam mana.."ujar jururawat pertama yang sedang berdiri di belakang kaunter tersebut dengan papan carta di peluk rapat ke dada.

"Apa kau ni"

"Mana la tahu kan...sebab itu saya tanya.."balas doctor berambut bob cut itu.

Ibarat hanya dia seorang saja di situ, Davina sikit pun tidak dengar akan perbualan mereka. Malah dia hanya focus terhadap catatan perubatan yang dia berikan dalam laporan enam pesakit yang dia pantau hari ni.

Brit!

Brit!

Tiba-tiba getaran telefon kedengaran dari dalam handbag atas kaunter tersebut. Davina yang dengar terus berhenti menaip dan gerak membuka handbagnya. Tangan kanannya di seluk ke dalam dan telefon skrin sentuh pun di keluarkan melaluinya.

Hal itu buatkan Doktor dan para jururawat di situ buat muka ingin tahu. Mereka diamkan diri dan cuba pasang telinga untuk dengar siapa yang call Davina. Ala maklum...nama pun geng membawang, sudah semestinya ini adalah sikap yang wajib perlu di miliki oleh mereka. Iaitu pasang telinga!

Lepas tengok pemanggil tu, Davina jawab panggilan tersebut dan meletakkan telefonnya ke atas bahu lalu di kepit dengan telinga. "Hello?"

"Hai...dah nak balik ke?"tanya Declan dalam panggilan tu.

Sambil dengar sambil tu Davina sibuk menaip akan tu dan ini di papan kekunci. "Kenapa?"jawab dia sewaktu melihat tulisan yang di taipnya muncul dengan laju di dalam kotak yang di sediakan atas skrin monitor.

"Saya datang jemput awak ya."

"Tak perlu...saya boleh drive sendiri."tolak Davina serta merta. Matanya naik turun memandang skrin dan papan kekunci silih ganti. Nak pastikan tiada typo dalam penulisannya itu.

Doktor dan jururawat di situ pada awalnya nak buka mulut mahu bertanya sesama mereka. Sekali tu dua orang yang duduk di belakang kaunter tersebut tiba-tiba tersentak lantas menjadi kaku dan kejung setelah mata mereka terarah ke depan seperti baru melihat hantu.

Doktor berambut bob cut yang berdiri menghadap mereka buat muka pelik lepas tengok reaksi dua orang jururawat tersebut."Ada apa?"tanya dia.

"Tu-tu-tuan-"tergagap-gagap tak tahu nak bercakap tiba-tiba. mereka hanya mampu tunding jari ke belakang doctor berambut bob tersebut. Terkejut dan tergamam sangat punya pasal.

"Macam mana ya?Takkan la saya kena patah balik pulak ni?"tanya Declan dalam panggilan.

Davina capai tetikus lalu tekan beberapa kali pada alat itu. "Kenapa awak cakap macam tu?"tanya dia. Kenapa pulak Declan kena patah balik?

"Hihihi...Pusing belakang.."beritahu Declan dalam panggilan tu tapi entah kenapa dia terasa macam suara tu dekat je dengan dia.

26. UNKNOWNWhere stories live. Discover now