14 | 𝚜𝚞𝚙𝚛𝚒𝚜𝚎

682 51 0
                                    


__________________

Rayden merenung makanan yang berada dihadapannya itu. Kaisara yang berada diatas pangkuan Rayden pun turut merenung makanan tersebut.

Kaira hanya berdiri di tepi mereka berdua sambil menunggu bila  mereka ni nak makan makanan yang dia masak tu. Tapi melihatkan dua orang dihadapannya tu macam termenung membuatkan Kaira mula rasa pelik dan risau.

" Er saya minta maaf kalau apa yang saya masak ni tak kena dengan selera Tuan dengan Kaisara." Kata aku dengan risau.

" Just panggil biasa jer. Tak payah nak formal sangat." Tegur Rayden dengan muka yang dingin. 

Aku mula terkulat-kulat bila dengar apa yang dia cakap tu. Haih apa-apa jerlah.

" Aku makan jer apa yang kau masak. Cuma kitaorang dah lama tak makan masakan macam ni." Kata Rayden dengan muka yang tiba-tiba muram lalu muka anaknya dicium sekali.

Aku yang mendengarnya sedikit terharu namun mendengar kata-kata dari mulut Rayden tadi membuatkan Kaira sedar dua insan dihadapannya itu telah kehilangan orang yang tersayang. Jadi, Kaira faham perasaan tu. Hurm.

" Kau nak berdiri sampai bila? Duduk. Aku tak upah patung dalam rumah ni." Arah Rayden dengan muka dingin.

Aku hanya mengangguk lalu kerusi makan ditarik dan duduk bersebelahan dengan mereka berdua.

Kaisara tersenyum lebar memandang kearah aku apabila dia melihat aku merenungnya tadi.

Aku membalas senyuman Kaisara dengan hati yang mula serba salah. Mungkin dia patut ucapkan kata maaf kepada Rayden sekali lagi.

melihat Rayden dan Kaisara mula menikmati makanan tersebut, membuatkan aku rasa macam mengganggu pula tapi aku nak cakap jugak! Heh!

" Makanlah, aku tak upah robot dalam rumah ni." Perli Rayden dengan wajah yang selamba sambil menikmati makanannya.

Aku terdiam. Amboi mulut!

Pantas aku mencedok nasi kedalam pinggan lalu dicedok lauk ayam masak merah kedalam pinggan aku dengan hati yang bengang.

Rayden yang memerhati hanya tersenyum sinis dalam diam.

" Kaisara. Makan lebih sikit. Biar cepat sihat." Tegur Rayden lalu diletakkan ayam goreng kedalam pinggan Kaisara.

Kaisara hanya mengangguk tanda faham lalu tersenyum kecil.

"Okay ayah." Jawab Kaisara dengan manja lalu dinikmati makanan tersebut dengan senang hati. Melihat ayam goreng ada dalam pinggannya membuatkan mata Kaisara bersinar-sinar.

" Akak Kaira..makan apa tu?" Soal Kaisara pula dengan mata yang memerhati lauk yang aku makan sekarang ni. Amboi tajam mata tu.

Aku tersengih mendengar soalan dari budak kecil yang baru berumur 4 tahun tu. Hilang stress aku tadi. Terbaiklah Kaisara!

" Akak makan ayam masak merah. Ayam Kaisara warna coklat. Ayam akan warna merah ha." Jawab aku dengan hati yang geli. Boleh pula dia terang macam tu tapi biarlah.

" Ouhhhh..." Jawab Kaisara lalu dinikmati semula makanannya.

Rayden hanya tersenyum lebar apabila melihat anaknya mula berbual seperti biasa. Kalau tak dari semalam diam jer.

"Kau nak cakap apa? Muka dah macam ayam berak kapur jer. Cepat aku dengar." Perli Rayden apabila hatinya mula panas melihat gelagat Kaira seakan teragak-agak nak bertanya dari tadi. Bukan dia tak nampak! Haih.

Aku terdiam. Aduihh mulut kau...kenapalah aku tak letak jer cili pedas dalam makanan dia tu, baru tahu!

" Err sebenarnya aku nak minta maaf sekali lagi. Terima kasih sebab sudi bagi aku kerja lagi. Aku minta maaf sangat." Ucap aku dengan berhati-hati dengan hati yang serba salah.

𝐊𝐀𝐈𝐑𝐀 𝐑𝐀𝐘𝐃𝐄𝐍 (OG) Where stories live. Discover now