Perompak Yang Bertaubat

1.1K 126 7
                                    

Fudhail bin Iyadh adalah seorang perompak. Ia sangat ditakuti oleh pedagang-pedagang yang menggunakan padang pasir sebagai tempat laluan. Setiap hari ia akan merompak dan merampas harta-harta dari kafilah-kafilah yang lalu di padang pasir itu. Malah kadangkala ia juga akan membunuh orang yang dirompaknya.

Fudhail mempunyai seorang kekasih yang merupakan seorang jariah. Suatu malam, dia telah berjanji dengan kekasihnya itu untuk bertemu di sebuah rumah.

Dalam perjalanan menuju ke tempat yang dijanjikan itu, tiba-tiba di suatu rumah, dia terdengar orang membaca sesuatu seperti syair. Fudhail pun berhenti.

Dia ingin mengetahui siapa yang membaca syair tersebut. Dia ternampak sebuah lubang kecil lalu diintainya melalui lubang itu. Dia ternampak seorang lelaki sedang membaca ayat-ayat Al-Quran. Fudhail turut meneliti ayat-ayat yang dibaca itu.

Sampai kepada ayat yang bermaksud:

"Belumkah tiba masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingati Allah dan tunduk kepada kebenaran." {Al Hadid: 16}

Ayat ini telah membuatkan hati Fudhail tersentuh.

Hatinya mula gementar dan matanya menitiskan air mata keinsafan. Dia mulai sedar akan kejahatan dan kesalahannya selama ini. Ia merintih kepada Tuhan agar diampuni akan dosa-dosanya.

Lalu dia pun berjalan dengan tiada tujuan di dalam kegelapan malam yang dingin. Ia melupakan janjinya untuk bertemu kekasihnya. Sehinggalah sampai ke suatu pondok yang telah roboh, Fudhail duduk di situ dan menangis mengenang nasib dirinya.

Ketika dalam kesedihan itu, tiba-tiba Fudhail ternampak cahaya api. Dia terus bangun untuk melihatnya dengan lebih jelas.

Apa yang dilihatnya itu adalah unggun api oleh sekumpulan kafilah yang sedang berhenti berehat. Dengan perlahan-lahan Fudhail menghampiri kafilah di mana orang-orangnya ada yang telah tidur dan ada sedang duduk berbual-bual.

Fudhail ingin menumpang kehangatan api malam yang amat dingin. Ketika itu dia mendengat berapa orang sedang berbual mengenai seseorang yang terkenal dengan keganasannya. Mereka merasa kebimbangan takut bertemu dengan perompak tersebut.

Perasaan Fudhail amat tersentuh dengan perbualan tersebut. Dia sedar perompak yang diperkatakan itu adalah dirinya. Dia semakin menyesal dan merasa berdosa. Dia dapat merasakan betapa orang ramai gentar kepadanya.

Fudhail berazam akan meninggalkan pekerjaan jahatnya dan dia pun berangkat ke Baitul Haram serta ingin menetap di sana dan membuat perubahan ke arah kebaikan.

Suatu hari sedang ia melakukan tawaf, seseorang menegurnya. Lelaki itu bertanyakan adakah dia Fudhail perompak yang terkenal itu.

Fudhail amat terkejut dengan pertanyaan itu. Masih ada orang yang mengenalinya lagi. Fudhail membenarkan pertanyaan orang itu.

Lelaki tersebut merasa hairan bagaimana Fudhail boleh berubah. Fudhail bertanya kembali kepada lelaki itu, bukankah dia juga boleh bertaubat dan mengubah sikapnya.

Fudhail akhirnya menjadi seorang wali yang terkenal. Dia juga banyak mengarang kitab.

***
Typo? Maaf.

The Story Of ReligiousWhere stories live. Discover now