Tak tahu kenapa aku kadang-kadang teringat kat dia. Rasa macam nak kena jumpa dia jugak barulah aku lega. Pernah rasa tak macam tu? Aku tahu semua ni salah, tapi aku hanya nak tengok dia je. Itu pun dah cukup bagi aku.
Aku saja pergi sana waktu rehat untuk lalu kat restoran tu. Aku buat-buat pergi fast food tu dan duduk ke tengah sedikit tapi masih nampak restoran dia. Kenapa ek? Aku gatal ke? Aku ni kenapa sebenarnya?
Untuk pengetahuan semua, aku tak pernah macam ni, walau handsome mana pun laki tu. Aku pernah minat tengok artis dan orang yang famous tapi takde lah sampai macam ni.
Time duduk tu aku nampak dia dengan muka serius dia tu lah. Handsome as always lah walaupun nampak dah berumur. Aku main phone sambil makan cubit-cubit je. Bukan makan sebab lapar pun. Berat aku turun sebab tak lalu nak makan. Perut kosong pun aku tak sedar kebelakangan ni lah.
Dia dah tahu aku ada di tempat aku duduk sekarang. Dia dah mula keluar dari restoran dan ulang alik depan tu. Tadi elok je dia mereput dalam restoran tu. Tengok aku sorang diri, dia pun macam nak datang dekat. Tapi dia serba salah, mungkin takut aku fikir dia tu manusia berperangai pelik lah kot.
Then, aku buat macam dia pandang aku dan aku pandang dia. Bertentang mata gitew. Aku pun senyum kat dia walaupun dia dengan muka serius macam nak makan aku time tu. Dia hanya mengangguk kepala tengok aku senyum. What? Aku dah macam kerang busuk senyum kat dia, dia balas dengan angguk kepala je?
Aku start fikir, aku yang lebih-lebih ingat kat dia. Sampai sanggup datang mall tu sorang untuk tengok dia. Aku tak habiskan makanan, aku terus blah dari situ dengan hati yang kecewa. Kenapa perlu rasa kecewa? Bongoklah hati aku ni kan. Aku guna jalan sebelah supaya aku tak perlu lalu depan restoran dia.
Aku bawak diri ke tandas atas yang banyak rosak tu. Lama aku duduk depan kerusi sebelum masuk tandas perempuan dan lelaki, macam tempat menunggu lah. Aku berfikir balik, kenapa aku macam ni? Aku ada husband ada anak-anak, kenapa perlu buat benda bodoh macam ni? Aku cuba positif dan ambik keputusan tidak datang mall ni selalu atau lalu depan restoran dia dah.
Aku masih duduk di situ, dengan phone di tangan tengah tengok album gambar aku anak beranak lah. ʻAku dah ada husband dan anak buat apa perangai macam ni? Jangan cari masalah, kesian anak-anak nantiʼ dalam hati aku. Aku menarik nafas panjang dan menghembus sambil menutup mata. Macam nak refresh diri balik lah.
Aku buka mata, dan dia berdiri menyandar dinding depan aku dengan muka serius dia. Sumpah aku terkejut dan terjerit kuat. Dia terus meluru ke arah aku dan menutup mulut aku. Aku mendongak untuk tengok dia sebab aku duduk dia berdiri.
ʻʻNo, no, no, noʼʼ tapak tangan dia kan besar jadi habis lah dengan mata aku sekali kena tapak tangan dia. Dia tersengih tengok aku gelabah macam tu.
Aku tolak tangan dia dan bangun dari tempat aku duduk. Sebab Ali ni tinggi lampai orangnya, aku adalah di paras bahu dia jer. Dia masih dekat dengan aku, lebih kurang selangkah macam tu. Waktu bekerja mall memang sunyi lah kan. Tandas pun rasanya aku dan dia je masa tu.
Dia menoleh kiri dan kanan, nak tengok siapa yang perasan aku menjerit tadi. Dia menoleh je aku dah takde, sebab aku masuk tandas terus. ʻʻWhat is your name?ʼʼ dia bersuara dengan pelat. Nampak lah yang hanya tahu bahasa dia je. Apalah kerja tempat orang tapi tak nak belajar bahasa orang.
Aku diam, buat tak dengar. Aku dah janji tadi kan tak nak buat macam tu lagi. Bersalah aku dengan husband. Lama macam tu aku keluar dan basuh tangan. Dengan harapan dia takde kat situ lagi. Aku pelik macam mana dia tahu aku ke tandas atas? Terfikir tak korang? Aku pun keluar macam biasa.
Dia dah terpacak kat depan tandas perempuan. Aku tengok dia, aku tunduk dan melintas depan dia. Tak nak pandang lama-lama. ʻʻTell me your nameʼʼ dia mengikut belakang aku.
ʻʻWhat is your name, sir?ʼʼ aku menyoal dia balik. Aku berhenti melangkah.
ʻʻAliʼʼ laju je dia jawab.
ʻʻHaa... Iʼm Juliana... Just call me Anna. Ok Ali, see you when we see each otherʼʼ Aku terus jalan. Aku pandang dia dengan senyum lebar tak nampak gigi.
ʻʻOhʼʼ dia tumbuk dada dia yang dekat jantung berkali-kali. Lepas tu dia berjalan ke arah aku masih dengan muka serius dia. ʻʻDonʼt smile to meʼʼ Jarak kami sekarang sekaki je. Aku hanya nampak dada dia yang bidang tu je. Langsung aku tak berani nak pandang dia. Shaking giler sebab tak pernah dekat macam tu dengan lelaki lain selain husband sendiri. Dia sentuh dagu aku untuk mendongak pandang dia.
Aku dah tak rasa badan sendiri. ʻʻI... I... I have to goʼʼ aku rasa nak pengsan masa ni. Ini memang di luar kawalan dan kewarasan. Masa aku nak berpusing ke kanan untuk blah dari situ aku terlanggar perut dia yang boroi.
Dia panggil-panggil aku dalam bahasa dia, macam lah aku faham. Aku ingat dia carut aku masa tu woi. Tapi aku tak menoleh. Kena sentuh lelaki lain buat aku takut, jantung aku sakit sangat. Nak tahu tak perkara pelik yang berlaku. Sentuhan dia buat kemaluan aku basah dan berdenyut.
Bila aku sampai dekat office aku cuba ingat balik perkataan yang dia panggil aku. Aku search google perkataan tu dan ia bermaksud ʻadik ku sayangʼ atau lebih tepat lagi untuk panggil orang yang mereka sayang. Dia panggil aku adik atau sayang? Tapi aku sengeh sorang bila ingat kejadian tadi.
Aku tahu apa yang terjadi sekarang salah. Aku tak boleh ada perasaan macam tu pada lelaki lain selain husband aku. Kenapa aku tak boleh lupakan dia? Macam dia dah sihir aku supaya suka kat dia dan tak boleh lupakan dia.
YOU ARE READING
Terlanjur Cinta
RomanceKarya asal oleh Matilda Mateen. Disunting oleh Bluduel dan Seri Dewi. ʻʻWalaupun aku sudah bersuami dan telah mempunyai anak dua, aku terlanjur bercinta dengan seorang lelaki foreignerʼʼ