هام جدا برجاء الاهتمام

12.1K 1K 237
                                    

(في كلام مهم تحت الاقتباس من فضلكم اقروه)
_وريني معاك أيه يا فلامنكووو معاك أيه ورا ضهرك عشان لو طلع اللي في بالي صح هطلع بروح أمك وقتي!

كلمات متعصبة ترددت على لسان الطاووس الوقح، لذاك الذي يقف بالشرفة ومازال يخبئ يده خلف ظهره، وأجابه وهو يدعي اللامبالة:
_هيكون معايا أيه يعني!

احتدت رمادية عُمران، وهدر منفعلًا:
_طلع ايدك وافتحها قدامنا هنا.

هدر إيثان بتعصب:
_وإنت تقتحم خصوصياتي بتاع أيه؟

زفر آيوب بملل من مجادلتهما، بينما ردد يونس بنفاذ صبر:
_ما تريحه وتفتحله ايدك يا إيثان.

بينما تابع آيوب ساخرًا:
_تقتحام خصوصية أيه اللي بتتكلم عليه هو أحنا دخلنا عليك الحمام!

دفع إيثان آيوب بعنف وهو يصيح بشراسة:
_انت هتقف في صف صاحبك الاجنبي من أولها يابن الشيخ مهران!!

تعالت ضحكات عُمران وقال ساخرًا:
_يابني ميغركش ملامحي أنا مصري أبًا عن جد، وبعدين أعملك أيه عشان تصدق أكتر من إني مثبتك بمطوة ونازل قصف في جبهة أمك من الصبح!!

وبابتسامة واثقة استطرد:
_وبردو هتوريني اللي في ايدك حتى لو فضلنا نتكلم لسنتين قدام.

تنهد يونس بضجر:
_ما تخلص يا ايثان!!

أخرج كفه يفتحه بارتباكٍ، فاذا بالصدمة توزع بين الوجوه، وكان أول من تحدث هو آيوب الذي صرخ به بغضب:
_بقى إنت اللي بترمي علينا الصواريخ كل يوم بعد صلاة العشا!!!!

بابتسامة واسعة أكد له مصححًا:
_مش كل يوم سبت واتنين وأربع باقي الايام بكون مشغول فيهم.

جذبه عُمران من تلباب قميصه قائلًا باستهزاء:
_متزعلش يا حبيبي هنخليك متفرغ طول أيام الاسبوع للعلاج المجاني في مستشفى القصر العيني، أو الدمرداش!

ارتعب إيثان من تهديداه المخيف وبصعوبة قال:
_ناوي على أيه؟

.... #قريبًا........
ده اقتباس كنت محضراه من فترة، واختارت انزله ليكم الوقتي عشان تقروا كلامي اللي هكتبه دلوقتي، بصراحة يا بنات أنا أول مرة أوصل لمرحلة الزعل  دي منكم، حاسة بخذلان رهيب، بالبداية خلاوني أنوه وأكد اني زعلي مش من الكل لان في ناس ملهاش ذنب بس أنا غصب عني والله حساسة وبتقصر بأي شيء، لما نزلت حوار ايثان وحصل الجدل والبوستات اللي نزلت وكان عليها خناق رهيب طلعت اكتر من لايف وعملت أكتر من بوست وضحتلكم فيه وجهة نظري المتوضعة، حتى اني نزلتلكم اقتباس هيحرق الفصل لمجرد اني افصل الجدل نهائيًا، طبعا مش هقولكم على كمية التعليقات المحبطة اللي اغلبها ليه احنا زعلنا انه مش أسلم ووقتها وضحت وقولت يا جماعة انا ككاتبة قصدت احط الشخصية دي لهدف مش اجباري انه يأسلم، طلعوا في نقطة تانية وقالوا هتجوزيه المسلمة ازاي بردو كنت برد وبقول استنوا الاحداث.

ولحد ما الفصل نزل كان عندي امل انكم واثقين فيا أو عايزين تشوفوا اللي في دماغي بس اللي حصل كان صادم ليا بشكل كبير، جماعه انا حذفت كمية تعليقات سلبية قهرتني وكسرتني بشكل ما اتعرضتش ليه من وقت ما بدأت لدرجة اني بقيت كل يوم بكلم شيخ اسالهم انا غلطت؟!!! 

كمية هجوم وكلام زي (انتي غيرتي احداثك ليه خوفتي منهم، انتي ففدتي مصدقيتك، انتي ازاي متخلهوش يأسلم، انتي ازاي تخلي يونس يقوله براحتك والكلام ده!  ، الخ، الخ، الخ..)

أأيه يا جماعه ايه في ايه لكل ده، أجرمت انا؟!!!  جماعة انا في كلام مش هقدر أقوله بس انا من جوايا فخورة ومبسوطة ان متابعين الرواية فيهم نسبة كبيرة مش مسلمين، انا نجحت اوصلهم نماذج عظيمة اسلامية زي آيوب والشيخ مهران، وزي عمران جنتل الشباب اللي تاب ورجع من طريقه، نجحت ابرز عدد من الشخصيات بصورة رائعة يبقى ليه كل الانقلاب ده،  ليه تقلبوا التعليقات لساحة حرب ما بينكم، حد بينتقدني وحد بيدافع عني بشكل يتعدى على الطرف الاخر وصلتوني لاني بخوض اسوء مرحلة عدت عليا والله ما عارف. اكتب حرف، عندي خوف رهيب خوف مميت من جمل بعض الناس اللي كتبولي بالنص(اانتي منصرتيش دينك!!!)   يا نهار ابيض على الكلمة!!  ، اازاي يا جماعة ازاااي دي رواية، شيء تاااافه يوصلكم انكم تتهموني تهمة بشعة زي دي!!
. وللعلم جزء من الفصل مبعوت لناس أكثر مني خبرة في أمور الدين والله العظيم اتقالي منهم احنا فخورين باللي قدمتيه، كفايا إنك طرحتي للقراء اللي على غير الاسلام تفاصيل عن الدين الاسلامي بشكل غير مباشر عن طريق قصة آديرا والشيخ مهران فازاي انتوا بتتهموني وبتحطموني كده... انا بقيت حذفه فوق ال150 تعليق واتباد ووفيس والله اعلم التطبيقات التانية اتكتب فيها ايه طيب ليه كل ده، حد يرد عليا انا غلطت في ايه؟!

الطبقة الآرستقراطية (صرخات انثى) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن