"Het eten is heerlijk!" zegt Delilah tussen twee happen door. Mijn moeder glimlacht en neemt een hap van haar sla. "Dus kinderen, jullie gaan alle drie naar dezelfde school?" vraagt Roger. We kniken alle drie. "Hoe is het om bij Valentine in de klas te zitten?" grapt hij tegen mij. "Gezellig hoor." pers ik uit met een nepglimlach. Iedereen aan de tafel barst in lachen uit behalve Valentine en ik. Hij zit naast me. Aan de andere kant zit Zach. "Ik snap je helemaal, hij kan soms heel vervelend zijn!" zegt zijn moeder medelevend. Ik moet moeite doen om mijn lach te onderdrukken. Valentine slaat verontwaardigd zijn armen over elkaar.
Mijn moeder dient de toetjes op. Het zijn kleine puntjes vers gebakken appeltaart. Ik pak de slagroombus van tafel en spuit een dot op mijn taart.
Tijd voor een grapje.
"Mam, hoe oud is deze slagroom? Hij ruikt heel vreemd." zeg ik terwijl ik aan de slagroom ruik en mijn neus ophaal. "Dat zal wel goed zijn joh." reageert Valentine.
Bingo.
"Nee serieus, ruik eens!" zeg ik terwijl ik het taartje naar hem toe schuif. Zonder twijfel begint hij er aan te ruiken, ha-ha idioot. Ik duw zijn gezicht vol in het taartje. Iedereen barst in lachen uit behalve Valentine zelf. Zijn hele gezicht is wit van de slagroom. "En? Hoe ruikt het?" zeg ik lachend. Hij lacht sarcastisch naar me terwijl hij de slagroom met een servetje van zijn gezicht veegt. "Wat ben je toch weer leuk." zegt hij sarcastisch. "Ik ga me even, opfrissen." zegt hij wijzend op zijn gezicht. "Ik help wel even." lach ik.
Ik loop achter hem aan de gang. "Ga maar naar boven daar hebben we washandjes." zeg ik. We lopen de badkamer in. Ik pak een washandje uit een kastje en geef hem aan hem. Ik pak ook een droge handdoek uit een ander kastje en geef die ook aan hem. "Sorry, het was gewoon iets te aanlokkelijk." zeg ik lachend. Hij grijnst. "Of ik was gewoon te aanlokkelijk." zegt hij terwijl hij zijn wenkbrauwen op en neer beweegt. "Nee." zeg ik vastbesloten.
"Dan niet." nadat hij zijn gezicht af heeft gedept overhandigt hij me de handdoek en washand. Ik gooi ze in de wasmand en volg Valentine naar beneden.
*
Geloof het of niet, maar de mini versie van Valentine is nog veel erger dan Valentine zelf. "Kan je alsjeblieft even opschuiven?" vraag ik voor de derde keer geïrriteerd. "Ga lekker ergens anders zitten." kaatst hij zonder op te kijken van zijn iPhone. "Luister eens, meneertje! Je mag dan wel een gast zijn maar ik gooi je zo mijn huis uit!" roep ik kwaad. Hij rolt met zijn ogen en schuift, twee centimeter, op. "Wow thanks!" zeg ik sarcastisch.
Onze ouders zijn nog aan het na borrelen op het terras in de achtertuin. Wij hadden daar niet zo'n zin in en zijn naar de huiskamer verhuist.
Ik plof neer in de te kleine plek half op het irritante mormel. "Hey!" schreeuwt hij boos. "Eigen schuld." zeg ik chagrijnig. "Ga van me af dik varken!" murmelt hij onder me. "Heel lief van je!" zeg ik sarcastisch. Zach en Valentine kijken lachend naar het spartelende jongetje. "Die zit." lacht Valentine. "Letterlijk."
"Heel erg bedankt voor de gezellige avond!" zeg ik beleefd tegen Delilah. "Ik vond het ook heel gezellig! De volgende keer doen we het bij ons thuis!" zegt ze blij. Ik knik en glimlach vriendelijk. We zwaaien de familie na en sluiten de voordeur.
Ik geef mijn vader en moeder een kus op hun wang. "Welterusten." zucht ik vermoeid. Ik loop naar boven en trap de hakken uit. Ik pak een pyjama en schoon ondergoed uit mijn kast en loop de badkamer in. Ik draai beide deuren op slot.
Na een heerlijke douche kruip ik in mijn warme bed. Al snel val ik in slaap.
*
De volgende ochtend wordt ik niet eerder wakker dan 11 uur. Ik geniet nog lekker een half uur van mijn heerlijk warme bed. Ik kruip er langzaam uit en loop in mijn pyjama de trap af. De glazen achterdeuren staan open. Ik loop naar buiten, warme lucht blaast in mijn gezicht. Ik snuif de geur van gemaaid gras en bloeiende kamperfoelie op. Mijn moeder loopt in een schortje en met handschoentjes aan op en neer tussen de bloempotten. Ze stopt roze en witte chrysanten in de grijze bloempot. Mijn vader rijdt op de grasmaaier door de tuin.
Mijn ouders zijn echt buitenmensen. Als ze niet op hun werk zijn, zitten ze het liefst buiten. Onze tuin is dan ook hun pareltje. Ieder weekend werken ze in de tuin samen. We hebben dan ook geen tuinman.
We hebben een groot gazon omringd door bomen, struiken en bloemen. Rechts staat het zwembad met ernaast een klein schuurtje met een douche, toilet en opberging voor de zwemspullen. Rechts staat een grote overkapping met daaronder een zithoek, eettafel en een tuinkeuken.
Henrie, onze kleine Franse Bulldog, ligt op zijn ruggetje in het gras te tukken. Hij snurkt tevreden. Ik schud lachend mijn hoofd.
"Hey lieverd!" zegt mijn moeder terwijl ze op kijkt van de chrysanten. "Goedemorgen." zeg ik lachend. Papa zwaait even vanuit zijn grasmaaier en gaat daarna weer door. Ik plof neer in de bank onder het afdak.
*
Ik leg mijn handdoek op de ligstoel en ga erop liggen. Ik neem een nipje van mijn flesje water met limoen. De zon brand op mijn blote huid.
Na een tijdje voel ik iets naast me. Ik kijk op. Mijn broer spreidt zijn blauwe handdoek over het ligbedje. Zijn fel oranje zwembroek verblind me half. "Ho." zeg ik terwijl ik een paar keer snel knipper. "Geez dude wat is dat voor zwembroek." zeg ik knipperend. "Uh, een roze?" vraagt hij. "Ik vind het meer oranje." zeg ik bedenkelijk. Hij haalt zijn schouders op en laat zich op het bedje vallen.
"Ik ga zwemmen." zeg ik terwijl ik op spring. Ik voel mijn buik branden door de hoeveelheid zon. Hopelijk ben ik morgen weer ietsje bruiner en géén kreeft.
Ik spring in het zwembad. Al snel voel ik ook een plons naast me neerkomen. Ik kom lachend boven. Na een tijdje komt ook Zach's hoofdje boven het wateroppervlakte uit.
"Kids! Ik heb oma aan de lijn." Mijn moeder komt naar ons toegelopen. "Oh, ma ze liggen in het zwembad ' ' ' ' ' ja, ik zal zo een foto sturen. ' ' ' ' ' doe ik ma, tot volgende week!" ratelt ze. "Komen oma en opa volgende week?" vraagt Zach enthousiast. Mijn moeder knikt lachend. Ik geef Zach een high-five.
Opa en oma zijn echt schatjes. We zien ze alleen niet vaak, doordat ze een paar staten verderop wonen.
"Kids, even een fotootje voor de oudjes." zegt mijn moeder terwijl ze haar zilveren iPhone op ons richt. Zach slaat zijn arm om me heen en ik lach ik de camera. "Fantastisch!"
JE LEEST
The badboy's little sister
Teen FictionJulia, het zusje van dé badboy, Zach Martin. Samen met zijn beste vriend, Valentine, vormt hij het badboyduo van de school. Julia probeert zo ver mogelijk weg te blijven van de hele badboy situatie maar dat blijkt onmogelijk. Zo erg zijn badboys to...