Bab 3

786 7 2
                                    

Dari katil, Hidayah beralih ke kerusi. Suasana di sekitar rumah tumpangan itu sunyi. Kadang-kala terdengar suara batuk atau piring jatuh ke lantai. Auranya rasa semacam. Hidayah tidak dapat bayangkan hidup didalamnya. Lemas. Bosan. Bau Dettol menyelimuti udara sekitar bilik itu. Suasananya seperti di antara rumah sakit dan penjara.

"Berapa kali anak makcik lawat makcik?"

"Mana ada. Cuma sekali jer dia kesini. Itu pun waktu dia kirim makcik ke sini. Itu jer. Makcik pun tak pernah tengok muka isteri dan cucu-cucu makcik."

"Lahhhh...macam mana pulak?" Hidayah mengaruk kepala.

"Mereka kawin negeri." jawab Makcik Ain sambil mengesot punggungnya kedalam sikit.

Hidayah tidak sanggup menyambung interviu-nya. Amarah yang menggelegak terasa ingin saja dia cepuk muka Saiful dan ludah muka dia dengan kahak basi. Tetapi disebalik kemarahan itu, kesedihan mengigit sanubarinya apabila melihat tubuh halus itu dibiarkan sendirian menjalani sisa-sisa hidupnya. "Berapa lama lagi harus kau kesepian?" Bisik hati Hidayah.

"Zaman sekarang ni bukan macam dulu. Waktu makcik dulu....lepas masak, tidurkan anak...lepas tu dok berborak sampai ke petang. Sekarang dah terbalik. Semua sibuk. Tengok si Siti tu," Makcik Ain menunjuk ke arah pembantu yang lagi menukar sarung bantal di katil hujung,"lepas kemas katil nanti, dia sapu lantai. Dah habis nyapu lantai dia ke dapur... siapkan makanan kita semua. Dahtu angkat pinggan mangkuk untuk dibasuh...tak habis kerja kat sini."

Siti hanya tersenyum saat terdengar namanya disebut. Sarung-sarung bantal yang kotor dicampak ke dalam bakul dan ditolak ketepi dengan kaki. Hidayah memerhatikannya bekerja buat seketika sebelum menyambung perbualannya dengan Makcik Ain.

"Makcik tak marah dibuat macam ni?"

"Nak marah apa? Dia tu anak makcik. Waktu kecik bolehlah kita marah dia untuk mendidik dia. Ini dah besar panjang. Dah ada keluarga sendiri lagi...."

"Tapikan..." Hidayah mencelah.

"Sebagai emak yang mengandung...yang melahirkan dia...yang membesarkan dia...bila dah jadi gini, takkan nak sumpah dia...nak doakan dia jadi macam Tanggang....sia-sia saja segala susah payah Makcik lahirkan dan besarkan dia..." penjelasan Makcik Ain seperti mengerti apa yang ingin diluahkan oleh Hidayah.

Hidayah tidak dapat berkata apa-apa. Matanya mula tergenang airmata. Sebak hatinya.

Barang Lama Jangan DibuangWhere stories live. Discover now